REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie tworzą przedszkoli, wciąż za mało zachęt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michalina Topolewska
Michalina Topolewska

REKLAMA

Przedsiębiorstwa rzadko dofinansowują z funduszu socjalnego opłaty za przedszkola. Przepisy lokalowe i sanitarne blokują zakładanie nowych przedszkoli i żłobków. Zdaniem ekspertów potrzeba więcej zachęt dla pracodawców.

Od stycznia 2009 r. firmy mogą przeznaczać pieniądze gromadzone w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) na tworzenie żłobków, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego. Mogą też z tego funduszu dofinansowywać opłaty, jakie ponosi rodzic, umieszczając dziecko w jednej z tych placówek. Zmiany te wprowadziła tzw. ustawa rodzinna. Jednak, jak sprawdziliśmy, niewiele firm korzysta z tych możliwości.

REKLAMA

Dopłaty do czesnego

REKLAMA

ZFŚS jest tworzony obowiązkowo w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Na każdego z nich w ciągu roku pracodawca przekazuje na fundusz socjalny odpis podstawowy, w wysokości 37,5 proc. średniej miesięcznej płacy za poprzedni rok. W ubiegłym roku była to kwota 1 tys. zł. Szczegółowe zasady korzystania z funduszu określa regulamin ZFŚS, który jest uzgadniany z pracownikami. To w nim musi więc być zawarta możliwość przeznaczania środków na zakładanie żłobków i przedszkoli lub dofinansowania do kosztów pobytu dziecka w przedszkolu.

- Nie wprowadziliśmy tej formy świadczenia do naszego funduszu socjalnego, bo nie obserwujemy większego zainteresowania pracowników tym rozwiązaniem - mówi Justyna Czarnoba z GlaxoSmithKline.

Hubert Górski, dyrektor ds. public relations w Siemensie, dodaje, że wprowadzenie dodatkowego świadczenia tylko dla osób posiadających dzieci w wieku przedszkolnym spowodowałoby konieczność zrezygnowania z innych oferowanych obecnie świadczeń. Na wprowadzenie takiego dofinansowania zdecydowała się jednak np. IKEA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pracownicy chętnie ubiegają się o pomoc związaną z wychowywaniem i kształceniem dzieci, dlatego uznaliśmy, że dobrym pomysłem będzie dodanie im możliwości dofinansowania opieki w żłobkach i przedszkolach. Jednocześnie, analizując podania kierowane do komisji ZFŚS, nie znajdujemy przesłanek, aby zakładać własne placówki - mówi Aleksandra Sikora z biura prasowego IKEA.

Firmowe przedszkole

REKLAMA

Z kolei Nivea Polska w październiku ubiegłego roku otworzyła własne przedszkole, do którego może uczęszczać 75 dzieci. Ponadto, podobnie jak IKEA, ze środków ZFŚS dofinansowuje czesne zarówno pracownikom, którzy zdecydowali się umieścić dzieci w firmowej placówce, jak i w innych przedszkolach.

- Wysokość dofinansowania jest związana z określonymi przez nasz regulamin ZFŚS progami dochodowymi, największe wsparcie otrzymują więc osoby najmniej zarabiające - mówi Małgorzata Bielicka z Nivea Polska.

Zdaniem Mirosława Barszcza, eksperta Business Centre Club, wielu pracodawców, a zwłaszcza pracowników, nie wie, że może ubiegać się o pomoc socjalną na taki cel.

- Większości z nich działalność socjalna kojarzy się ze świątecznymi paczkami i dofinansowaniem wakacji dla dzieci niż finansowaniem opieki przedszkolnej - mówi Mirosław Barszcz.

Jacek Męcina z PKPP Lewiatan dodaje, że mała liczba firm korzystających z tych rozwiązań wynika też z tego, że minęło jeszcze zbyt mało czasu od wejścia nowych przepisów w życie.

Poszukiwany parter

Poważną przeszkodą, która powoduje, że mimo zachęt z ZFŚS firmy nie decydują się na zakładanie żłobków i przedszkoli, są restrykcyjne wymogi budowlane i sanitarne, jakie muszą spełniać te placówki.

- W firmie pojawiła się propozycja zorganizowania na jej terenie przedszkola, ale ze względu na obostrzenia prawne zrezygnowaliśmy z tego pomysłu - mówi Paulina Krajewska z Danone.

Michał Wacowski z Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego zwraca uwagę, że taką barierę stanowi np. wymóg, że pomieszczenie na przedszkole nie może znajdować się na piętrze, a wiele firm ma swoją siedzibę w biurowcach.

- Najtrudniejsze przy tworzeniu przedszkola było zaadaptowanie na potrzeby budynku znajdującego się na terenie firmy oraz zapewnienie miejsca na plac zabaw - mówi Małgorzata Bielicka.

Dodaje, że w przedszkolu nie są przygotowywane posiłki dla dzieci, ale są dowożone. Stało się tak ze względu na wysokie wymogi sanepidu, które musi spełniać kuchnia. Łączny koszt uruchomienia przedszkola wyniósł 2 mln zł.

To właśnie duże koszty są też kolejnym powodem, który zniechęca firmy do prowadzenia takiej działalności socjalnej.

- W latach 90. prowadziliśmy wiele obiektów socjalnych, w tym przedszkola, ale ze względu na obciążenia kosztami utrzymania musieliśmy je sprzedać. Obecnie nie przewidujemy ich ponownego zakładania - mówi Katarzyna Jabłońska-Bajer, rzecznik prasowy Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

Zdaniem Michała Wacowskiego firmy często patrzą tylko na finansowy aspekt swoich inwestycji, nie biorąc pod uwagę, że zakładowe przedszkole buduje lojalność pracowników i ułatwia matkom powrót na rynek pracy.

Żłobek jak szpital

Zdaniem ekspertów i pracodawców potrzebne jest więcej zachęt dla pracodawców, aby chętniej korzystali z zakładania własnych przedszkoli i żłobków. Dotychczas złagodzono jedynie przepisy dotyczące zakładania i prowadzenia miniprzedszkoli. Resort pracy opracowuje natomiast projekt nowej ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do trzech lat, która ma zmienić restrykcyjne przepisy w stosunku do żłobków. Obecnie te placówki podlegają przepisom Ministerstwa Zdrowia i są zaliczane do zakładów opieki zdrowotnej.

- To powoduje, że żłobek musi spełniać takie same wymagania jak szpital i np. oferować usługi medyczne - mówi Michał Wacowski.

Przygotowane założenia do nowej ustawy żłobkowej zakładają więc, że stracą one status zakładów opieki zdrowotnej. Oprócz żłobków będzie można zakładać inne formy opieki nad dziećmi. Dodatkową zachętą konkretnie dla pracodawców, aby tworzyli żłobki dla dzieci pracowników, ma być korzystanie przez nich ze zwiększonych kosztów uzyskania przychodów.

Opieka nad dzieckiem w firmie 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

994 tys. dzieci jest objętych opieką przedszkolną

2 proc. dzieci wieku 0-3 lat przebywa w żłobkach

Michalina Topolewska

michalina.topolewska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA