REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie wniosą protestu w publicznym przetargu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daria Stojak

REKLAMA

Wykonawca może wnieść odwołanie bezpośrednio do KIO, także drogą elektroniczną. Zamawiający ograniczający konkurencję w sposób nieuprawniony zapłaci karę finansową. Zamiast postępowania protestacyjnego przedsiębiorca może się odwołać do sądu.

Nie będzie już postępowania protestacyjnego w zamówieniach publicznych. Więcej przedsiębiorców startujących w przetargach będzie uprawnionych do składania odwołań, a ich forma znacznie się uprości. 29 stycznia weszła w życie istotna nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych, która całkowicie przebudowuje środki ochrony prawnej.

REKLAMA

Bezpośrednio do Izby

REKLAMA

Od 29 stycznia odwołanie można wnieść bezpośrednio do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), przy czym istnieje także możliwość złożenia go w wersji elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

- Odwołanie wnosi się w terminie 10 dni od przesłania informacji o czynności zamawiającego, stanowiącej podstawę jego wniesienia - jeżeli zostały przesłane pisemnie, faksem, drogą elektroniczną albo w terminie 15 dni - jeżeli zostały przesłane w inny sposób (np. pocztą) - mówi Aleksandra Hulewicz, prawnik z kancelarii Chajec, Don-Siemion & Żyto.

I dodaje, że jeśli wartość zamówienia jest mniejsza niż unijny próg, termin ten wynosi odpowiednio 5 i 10 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zmiana jest istotna dla wykonawców, gdyż odwołanie będzie musiało dotrzeć do KIO i - co istotne - nie będzie liczyła się data stempla pocztowego - mówi Maciej Maciejewski z Kancelarii Zamówień Publicznych.

Jest to niewątpliwie najwygodniejsza forma przekazania dokumentów adresatowi, bez konieczności osobistej wizyty w siedzibie Krajowej Izby Odwoławczej.

- Na pracę Izby sposób wnoszenia odwołań w formie elektronicznej nie będzie miał żadnego wpływu - uważa Marzena Ordysińska, rzecznik KIO.

Przetargi bez protestu

REKLAMA

Specjaliści twierdzą, że nowelizacja wywoła zwiększoną liczbę odwołań. Przyczyną nie będzie jednak zmiana sposobu wnoszenia odwołań, ale likwidacja instytucji protestu. Nowela zakłada całkowitą likwidację postępowania protestacyjnego. Przewiduje jedynie odwołanie, które przysługuje w dwóch przypadkach: gdy w postępowaniu o udzielenia zamówienia zamawiający podejmie czynności niezgodne z przepisami oraz w razie zaniechania czynności, do której zamawiający jest ustawowo zobowiązany.

- Ustawodawca ograniczył też możliwość złożenia odwołania, gdy wartość zamówienia jest poniżej kwot, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich - mówi Aleksandra Hulewicz.

Dla dostaw lub usług kwoty te zasadniczo wynoszą 125 tys. euro, a dla robót budowlanych - 4,8 mln euro. Niestety, zdaniem Macieja Maciejewskiego likwidacja instytucji protestu i ograniczenie listy możliwych do zastosowania środków odwoławczych do odwołania i skargi raczej nie wpłynie na przyspieszenie pracy Krajowej Izby Odwoławczej.

Procedury odwoławcze

- Skreślenie przepisów dotyczących możliwości złożenia protestu może natomiast wpłynąć na skrócenie procedury odwoławczej. Jednocześnie jednak spowoduje, że spór między stronami postępowania w większym niż dotychczas zakresie przeniesie się przed oblicze KIO - twierdzi Maciej Maciejewski.

Okoliczność, że do tej pory odwołania wnosiło się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, a po nowelizacji - do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej również pozostanie bez wpływu na rozpatrywanie odwołań.

- Zmiana ta jest krokiem w kierunku formalnego oddzielenia obu tych organów, organu administracji od organu rozstrzygającego spory - mówi Marzena Ordysińska.

Istotną zmianą jest to, że zarówno wnoszący odwołanie, jak i przystępujący do postępowania stają się uczestnikami postępowania odwoławczego, jeżeli mają w tym interes.

- Dotychczas ustawa wymagała od nich wykazania interesu prawnego. Nowe przepisy zapewniają uczestnictwo w postępowaniu odwoławczym każdemu podmiotowi, który ma interes w uzyskaniu zamówienia i który poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku domniemanego naruszenia - mówi Aleksandra Hulewicz.

Na usprawnienie postępowania odwoławczego wpłynie także istotnie ograniczenie składu orzekającego. Do wczoraj Izba rozpatrywała sprawy w składzie trzyosobowym. Nowela wprowadziła zasadniczo skład jednoosobowy.

Wykonawcy pod ochroną

Przedsiębiorcy uzyskują też bardzo poważne narzędzia pozwalające na ochronę swoich praw w postępowaniach, w których zamawiający w sposób nieuprawniony ogranicza konkurencję lub nie wykonuje swoich obowiązków określonych w prawie zamówień publicznych.

- KIO, uwzględniając odwołanie, może unieważnić umowę w całości lub w zakresie zobowiązań niewykonanych i nałożyć karę finansową albo też tylko nałożyć karę. Możliwe jest też skrócenie okresu obowiązywania umowy - wyjaśnia Maciej Maciejewski.

Sankcje takie mogą być zastosowane wobec zamawiającego na skutek wniesienia zasadnego odwołania. Wysokość kar dochodzi aż do 10 proc. wartości wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w zawartej umowie. Mogą więc być one bardzo dotkliwe dla zamawiających.

Skarga do sądu

Dalszą ścieżką odwoławczą dla przedsiębiorcy, w razie niepowodzenia w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą, jest tak jak dotychczas - skarga do sądu.

- Nowela określa precyzyjnie wymagania formalne skargi i nie dopuszcza możliwości rozszerzenia żądań w toczącym się postępowaniu ani występowania z nowymi żądaniami - mówi Aleksandra Hulewicz.

Teraz trzeba też umieścić w odwołaniu wszystkie zarzuty.

- Dla przedsiębiorcy, który poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, niezwykle istotne jest trafne określenie swojej sytuacji prawnej i prawidłowe określenie zarzutów wobec zamawiającego - mówi Maciej Maciejewski.

Ustawodawca zmniejszył natomiast restrykcyjność w zakresie czynności technicznych związanych z wniesieniem odwołania, np. dopuszczając możliwość wniesienia wpisu do dnia upływu terminu do wniesienia odwołania, możliwość poprawienia lub uzupełnienia odwołania lub złożenia dowodu uiszczenia wpisu.

57 kontraktów na realizację zamówień publicznych na rynkach zagranicznych uzyskali polscy przedsiębiorcy w 2009 roku

Najważniejsze zmiany w prawie zamówień publicznych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Daria Stojak

daria.stojak@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA