REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty z przełomu roku odnosimy do przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Gdy poniesione w firmie wydatki dotyczą okresu przekraczającego rok, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy 2009 roku, trzeba potrącić je w latach podatkowych proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą.

Sposób rozliczenia faktury na przełomie roku uzależniony jest m.in. od rodzaju poniesionych kosztów oraz prowadzonej przez podatnika ewidencji.

REKLAMA

- Do właściwego rozliczenia faktur zakupu potrzebna jest prawidłowa klasyfikacja wynikających z nich kosztów na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodami - przypomina Katarzyna Szymańska, ekspert podatkowy w Taxways.

Anna Beneturska, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, tłumaczy, że należy też zwrócić uwagę, czy faktury nie dotyczą kosztów prac rozwojowych, w odniesieniu do których ustawodawca określił szczególne zasady rozliczania.

REKLAMA

Podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną powinien rozliczyć faktury w dacie ich wystawienia. Katarzyna Szymańska podkreśla, że w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego księgę metodą memoriałową moment potrącenia kosztu uzależniony jest od jego rodzaju. W przypadku kosztu bezpośredniego potrącony jest on w roku, w którym osiągnięty został dochód odpowiadający kosztowi. Jeżeli natomiast jest to koszt pośredni, jego potrącenie powinno nastąpić w grudniu 2009 r., tj. z dniem wystawienia faktury.

- Gdy dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka jego część dotyczy 2009 roku, powinien być potrącony w latach podatkowych proporcjonalnie do okresu, którego dotyczy - sugeruje Katarzyna Szymańska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy faktura dotyczy zakupu towarów handlowych lub materiałów podstawowych otrzymanych wcześniej, koszt należy potrącić w dacie otrzymania towarów lub materiałów.

Według naszej rozmówczyni podatnik, który prowadzi księgi rachunkowe, potrąca koszty bezpośrednie w roku podatkowym, w którym osiągnął odpowiadające im przychody. Koszty pośrednie potrąca w dacie ich poniesienia, tj. w dacie uznania za koszt z punktu widzenia przepisów o rachunkowości. Koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, powinny zostać potrącone proporcjonalnie.

Przykład 1

W grudniu 2009 r. spółka sprzedała nieruchomość i osiągnęła z tego tytułu przychód. W styczniu 2010 r. spółka otrzymała fakturę za usługi doradcze dotyczące tej sprzedaży. Koszty z tej faktury spółka rozliczy w roku 2009.

Przykład 2

Na skutek pomyłki kontrahenta spółka otrzymała opisaną wcześniej fakturę za usługi doradcze już po złożeniu przez nią zeznania za 2009 rok. Koszty z tej faktury spółka zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w roku 2010.

Przykład 3

Pod koniec grudnia 2009 r. spółka zakupiła krzesło biurowe. Otrzymaną w styczniu fakturę ujęto w księgach spółki z datą styczniową. Koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych zostanie zatem rozpoznany dopiero w styczniu 2010 r.

Przykłady opracowane przez TPA Horwath Sztuba Kaczmarek

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

REKLAMA