REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty z przełomu roku odnosimy do przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Gdy poniesione w firmie wydatki dotyczą okresu przekraczającego rok, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy 2009 roku, trzeba potrącić je w latach podatkowych proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą.

Sposób rozliczenia faktury na przełomie roku uzależniony jest m.in. od rodzaju poniesionych kosztów oraz prowadzonej przez podatnika ewidencji.

REKLAMA

- Do właściwego rozliczenia faktur zakupu potrzebna jest prawidłowa klasyfikacja wynikających z nich kosztów na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodami - przypomina Katarzyna Szymańska, ekspert podatkowy w Taxways.

Anna Beneturska, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, tłumaczy, że należy też zwrócić uwagę, czy faktury nie dotyczą kosztów prac rozwojowych, w odniesieniu do których ustawodawca określił szczególne zasady rozliczania.

REKLAMA

Podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną powinien rozliczyć faktury w dacie ich wystawienia. Katarzyna Szymańska podkreśla, że w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego księgę metodą memoriałową moment potrącenia kosztu uzależniony jest od jego rodzaju. W przypadku kosztu bezpośredniego potrącony jest on w roku, w którym osiągnięty został dochód odpowiadający kosztowi. Jeżeli natomiast jest to koszt pośredni, jego potrącenie powinno nastąpić w grudniu 2009 r., tj. z dniem wystawienia faktury.

- Gdy dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka jego część dotyczy 2009 roku, powinien być potrącony w latach podatkowych proporcjonalnie do okresu, którego dotyczy - sugeruje Katarzyna Szymańska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy faktura dotyczy zakupu towarów handlowych lub materiałów podstawowych otrzymanych wcześniej, koszt należy potrącić w dacie otrzymania towarów lub materiałów.

Według naszej rozmówczyni podatnik, który prowadzi księgi rachunkowe, potrąca koszty bezpośrednie w roku podatkowym, w którym osiągnął odpowiadające im przychody. Koszty pośrednie potrąca w dacie ich poniesienia, tj. w dacie uznania za koszt z punktu widzenia przepisów o rachunkowości. Koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, powinny zostać potrącone proporcjonalnie.

Przykład 1

W grudniu 2009 r. spółka sprzedała nieruchomość i osiągnęła z tego tytułu przychód. W styczniu 2010 r. spółka otrzymała fakturę za usługi doradcze dotyczące tej sprzedaży. Koszty z tej faktury spółka rozliczy w roku 2009.

Przykład 2

Na skutek pomyłki kontrahenta spółka otrzymała opisaną wcześniej fakturę za usługi doradcze już po złożeniu przez nią zeznania za 2009 rok. Koszty z tej faktury spółka zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w roku 2010.

Przykład 3

Pod koniec grudnia 2009 r. spółka zakupiła krzesło biurowe. Otrzymaną w styczniu fakturę ujęto w księgach spółki z datą styczniową. Koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych zostanie zatem rozpoznany dopiero w styczniu 2010 r.

Przykłady opracowane przez TPA Horwath Sztuba Kaczmarek

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA