REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Innowacje pomagają firmom przetrwać kryzys

REKLAMA

Ponad 80 proc. firm różnej wielkości i z różnych branż twierdzi, że przetrwało kryzys, a nawet zwiększyło obroty dzięki wprowadzonym innowacjom zarówno technologicznym, jak i związanym z organizacją pracy oraz marketingiem - wynika z badania przeprowadzonego przez PKPP Lewiatan i BRE.

Wnioski z ankiety, na którą odpowiedziały 82 firmy zostały zaprezentowane na wtorkowej konferencji prasowej. Według ekspertów PKPP Lewiatan wskazują one, że w Polsce byłoby więcej firm inwestujących w innowacje, gdyby mogły one korzystać ze specjalnych ulg podatkowych, preferencyjnych kredytów czy ułatwień w dostępie do środków unijnych. Obecnie, według danych GUS, jest ich tylko ok. 20 proc.

REKLAMA

REKLAMA

"Za szczególnie interesujące należy uznać to, że na innowacje jako sposób na przetrwanie kryzysu gospodarczego wskazało aż 21 proc. pytanych firm zajmujących się eksportem, podczas gdy to właśnie eksporterzy stanowią największy odsetek firm, które w kryzysie poniosły największe straty" - powiedziała ekspertka Lewiatana Małgorzata Krzysztoszek.

Z badania wynika, że o ile w I połowie 2009 r. tylko 17 proc. pytanych przedsiębiorstw zanotowało wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu 2008 r., to wśród firm innowacyjnych było ich 48 proc. Największy wzrost zanotowały firmy małe i duże, w najmniejszym średnie.

Zdaniem członka zarządu BRE Banku Przemysława Gdańskiego wynika to z tego, że małe firmy nie korzystały z opcji walutowych i nie poniosły w związku z tym strat; duże zaś stosunkowo dobrze sobie z tym problemem poradziły. "Najbardziej straciły na opcjach przedsiębiorstwa średniej wielkości i to właśnie one wykazały najmniejsze zyski mimo wprowadzenia innowacji" - dodał.

Badanie pokazuje, że dzięki innowacyjności w 61 proc. pytanych firm poprawiła się ich konkurencyjna pozycja na rynku, w 41 proc. - jakość produktów; 29 proc. odnotowało wzrost liczby klientów, a 23 proc. poprawiło jakość swoich usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zdaniem Krzysztoszek szczególnie ważne jest to, że ok. 50 proc. firm innowacyjnych planuje inwestycje także w 2010 r. "Ponad 66 proc. podmiotów, które zainwestowały w nowe technologie, nowoczesną organizację, czy marketing twierdzi, że w przyszłym roku ich zyski wzrosną, zaś 65 proc. deklaruje wprowadzenie na rynek nowych produktów" - dodała.

"Polskie firmy zaczynają dostrzegać, że opłacają im się inwestycje nie tylko związane z nowymi produktami czy usługami, lecz także te dotyczące organizacji pracy oraz marketingu i reklamy. Podkreślają, że jeżeli innowacje dotyczyły tylko technologii, to ich efekty były mniejsze niż wtedy, gdy jednocześnie usprawniały organizację i promocję firmy" - powiedziała Krzysztoszek.

Ekspertka Lewiatana podkreśliła, że wszyscy ankietowani przedsiębiorcy zaznaczali, iż moglibyśmy inwestować w innowacje więcej, gdyby bardziej sprzyjało im polskie prawo. Wskazywali np. na: możliwość wprowadzenia ulg w podatku dochodowym w związku z wydatkami innowacyjnymi czy tworzenie własnych centrów badawczo-rozwojowych, utrudnienia formalne w dostępie do funduszy unijnych, brak preferencyjnych kredytów bankowych. "Niezbyt dobrze wygląda też współpraca polskich przedsiębiorstw z przedstawicielami nauki i jednostkami badawczymi" - zaznaczyła Krzysztoszek.

Także Gdański uważa, że polskie firmy często mają zbyt małą wiedzę o tym, co dzieje się w nauce, w przedsiębiorstwach przodujących we wdrażaniu nowoczesnych technologii, elastycznej organizacji pracy, sprawnym marketingu.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA