REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Innowacje pomagają firmom przetrwać kryzys

REKLAMA

Ponad 80 proc. firm różnej wielkości i z różnych branż twierdzi, że przetrwało kryzys, a nawet zwiększyło obroty dzięki wprowadzonym innowacjom zarówno technologicznym, jak i związanym z organizacją pracy oraz marketingiem - wynika z badania przeprowadzonego przez PKPP Lewiatan i BRE.

Wnioski z ankiety, na którą odpowiedziały 82 firmy zostały zaprezentowane na wtorkowej konferencji prasowej. Według ekspertów PKPP Lewiatan wskazują one, że w Polsce byłoby więcej firm inwestujących w innowacje, gdyby mogły one korzystać ze specjalnych ulg podatkowych, preferencyjnych kredytów czy ułatwień w dostępie do środków unijnych. Obecnie, według danych GUS, jest ich tylko ok. 20 proc.

REKLAMA

REKLAMA

"Za szczególnie interesujące należy uznać to, że na innowacje jako sposób na przetrwanie kryzysu gospodarczego wskazało aż 21 proc. pytanych firm zajmujących się eksportem, podczas gdy to właśnie eksporterzy stanowią największy odsetek firm, które w kryzysie poniosły największe straty" - powiedziała ekspertka Lewiatana Małgorzata Krzysztoszek.

Z badania wynika, że o ile w I połowie 2009 r. tylko 17 proc. pytanych przedsiębiorstw zanotowało wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu 2008 r., to wśród firm innowacyjnych było ich 48 proc. Największy wzrost zanotowały firmy małe i duże, w najmniejszym średnie.

Zdaniem członka zarządu BRE Banku Przemysława Gdańskiego wynika to z tego, że małe firmy nie korzystały z opcji walutowych i nie poniosły w związku z tym strat; duże zaś stosunkowo dobrze sobie z tym problemem poradziły. "Najbardziej straciły na opcjach przedsiębiorstwa średniej wielkości i to właśnie one wykazały najmniejsze zyski mimo wprowadzenia innowacji" - dodał.

REKLAMA

Badanie pokazuje, że dzięki innowacyjności w 61 proc. pytanych firm poprawiła się ich konkurencyjna pozycja na rynku, w 41 proc. - jakość produktów; 29 proc. odnotowało wzrost liczby klientów, a 23 proc. poprawiło jakość swoich usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Krzysztoszek szczególnie ważne jest to, że ok. 50 proc. firm innowacyjnych planuje inwestycje także w 2010 r. "Ponad 66 proc. podmiotów, które zainwestowały w nowe technologie, nowoczesną organizację, czy marketing twierdzi, że w przyszłym roku ich zyski wzrosną, zaś 65 proc. deklaruje wprowadzenie na rynek nowych produktów" - dodała.

"Polskie firmy zaczynają dostrzegać, że opłacają im się inwestycje nie tylko związane z nowymi produktami czy usługami, lecz także te dotyczące organizacji pracy oraz marketingu i reklamy. Podkreślają, że jeżeli innowacje dotyczyły tylko technologii, to ich efekty były mniejsze niż wtedy, gdy jednocześnie usprawniały organizację i promocję firmy" - powiedziała Krzysztoszek.

Ekspertka Lewiatana podkreśliła, że wszyscy ankietowani przedsiębiorcy zaznaczali, iż moglibyśmy inwestować w innowacje więcej, gdyby bardziej sprzyjało im polskie prawo. Wskazywali np. na: możliwość wprowadzenia ulg w podatku dochodowym w związku z wydatkami innowacyjnymi czy tworzenie własnych centrów badawczo-rozwojowych, utrudnienia formalne w dostępie do funduszy unijnych, brak preferencyjnych kredytów bankowych. "Niezbyt dobrze wygląda też współpraca polskich przedsiębiorstw z przedstawicielami nauki i jednostkami badawczymi" - zaznaczyła Krzysztoszek.

Także Gdański uważa, że polskie firmy często mają zbyt małą wiedzę o tym, co dzieje się w nauce, w przedsiębiorstwach przodujących we wdrażaniu nowoczesnych technologii, elastycznej organizacji pracy, sprawnym marketingu.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA