REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Także firmy, które cięły etaty, otrzymają dopłaty do pensji

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Firmy, które obniżyły wymiar czasu pracy podwładnych lub wprowadzały przestoje w produkcji jeszcze przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej, mogą ubiegać się o subsydia płacowe.

Część firm, nie czekając na wejście w życie tzw. ustawy antykryzysowej, obniżała wymiar czasu pracy pracowników. Miało to zapobiec ich zwolnieniom. Przedsiębiorstwa te obawiały się, że z tego powodu nie będą mogły skorzystać z dopłat do pensji z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Jak wyjaśnia Departament Funduszy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, przy ubieganiu się o taką pomoc nie ma znaczenia, czy obniżenie etatów nastąpiło przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej (czyli przed 22 sierpnia). Ważne, aby po tej dacie zostało zawarte porozumienie z pracownikami w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

O interpretację resortu w tej sprawie wystąpiła białostocka firma Promotech. Spółka obawiała się, że pieniądze mogą jej się nie należeć, bo już w marcu 2009 roku na pięć miesięcy obniżyła wymiar czasu pracy podwładnych (do połowy etatu).

- Skutki kryzysu dotknęły nas już na początku roku, więc firma musiała podjąć takie działania, aby uniknąć zwolnień - mówi Małgorzata Jaromska, kierownik działu kadr i wynagrodzeń w firmie Promotech.

Podkreśla, że już na początku roku zarząd spółki spotkał się z Radą Pracowników, a następnie z całą załogą. Pracownicy musieli podjąć decyzję - albo będą zwolnienia, albo wszyscy zgadzają się na pracę na pół etatu przez pięć miesięcy. Sytuacja firmy polepszyła się na tyle, aby od sierpnia podwyższyć wymiar etatu z 0,5 do 0,8.

W międzyczasie, 22 sierpnia 2009 r. weszła w życie ustawa antykryzysowa, z której wynika, że o subsydia płacowe mogą ubiegać się firmy, które na jej podstawie zawrą z pracownikami porozumienie w sprawie obniżenia etatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dlatego 25 sierpnia zawarliśmy porozumienie z Radą Pracowników, zgodnie z którym pracownicy będą zatrudnieni na 0,8 etatu przez maksymalnie sześć miesięcy - mówi Małgorzata Jaromska.

REKLAMA

Zdaniem MPiPS zawarcie takiego porozumienia spełnia wymogi ustawowe. Taka interpretacja resortu oznacza, że o subsydia płacowe mogą starać się wszystkie firmy, które przed 22 sierpnia 2009 r. obniżały wymiar czasu pracowników, aby uniknąć zwolnień.

Na podstawie ustawy antykryzysowej prawo do subsydiów mają też firmy, które za zgodą pracowników obejmą ich przestojem w produkcji. Nie ma przy tym znaczenia, czy przed 22 sierpnia firma wprowadzała już takie przestoje.

DGP wspólnie z FGŚP uruchomił kampanię Pakiet Antykryzysowy w praktyce, dzięki której firmy uzyskają wiedzę na temat zasad ubiegania się o subsydia. Na stronie serwisu www.gazetaprawna.pl/pakiet_na_kryzys przedsiębiorcy mogą zgłosić swoje uwagi oraz zapoznawać się z wyjaśnieniami FGŚP.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA