REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Także firmy, które cięły etaty, otrzymają dopłaty do pensji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Firmy, które obniżyły wymiar czasu pracy podwładnych lub wprowadzały przestoje w produkcji jeszcze przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej, mogą ubiegać się o subsydia płacowe.

Część firm, nie czekając na wejście w życie tzw. ustawy antykryzysowej, obniżała wymiar czasu pracy pracowników. Miało to zapobiec ich zwolnieniom. Przedsiębiorstwa te obawiały się, że z tego powodu nie będą mogły skorzystać z dopłat do pensji z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Jak wyjaśnia Departament Funduszy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, przy ubieganiu się o taką pomoc nie ma znaczenia, czy obniżenie etatów nastąpiło przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej (czyli przed 22 sierpnia). Ważne, aby po tej dacie zostało zawarte porozumienie z pracownikami w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

O interpretację resortu w tej sprawie wystąpiła białostocka firma Promotech. Spółka obawiała się, że pieniądze mogą jej się nie należeć, bo już w marcu 2009 roku na pięć miesięcy obniżyła wymiar czasu pracy podwładnych (do połowy etatu).

- Skutki kryzysu dotknęły nas już na początku roku, więc firma musiała podjąć takie działania, aby uniknąć zwolnień - mówi Małgorzata Jaromska, kierownik działu kadr i wynagrodzeń w firmie Promotech.

Podkreśla, że już na początku roku zarząd spółki spotkał się z Radą Pracowników, a następnie z całą załogą. Pracownicy musieli podjąć decyzję - albo będą zwolnienia, albo wszyscy zgadzają się na pracę na pół etatu przez pięć miesięcy. Sytuacja firmy polepszyła się na tyle, aby od sierpnia podwyższyć wymiar etatu z 0,5 do 0,8.

REKLAMA

W międzyczasie, 22 sierpnia 2009 r. weszła w życie ustawa antykryzysowa, z której wynika, że o subsydia płacowe mogą ubiegać się firmy, które na jej podstawie zawrą z pracownikami porozumienie w sprawie obniżenia etatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dlatego 25 sierpnia zawarliśmy porozumienie z Radą Pracowników, zgodnie z którym pracownicy będą zatrudnieni na 0,8 etatu przez maksymalnie sześć miesięcy - mówi Małgorzata Jaromska.

Zdaniem MPiPS zawarcie takiego porozumienia spełnia wymogi ustawowe. Taka interpretacja resortu oznacza, że o subsydia płacowe mogą starać się wszystkie firmy, które przed 22 sierpnia 2009 r. obniżały wymiar czasu pracowników, aby uniknąć zwolnień.

Na podstawie ustawy antykryzysowej prawo do subsydiów mają też firmy, które za zgodą pracowników obejmą ich przestojem w produkcji. Nie ma przy tym znaczenia, czy przed 22 sierpnia firma wprowadzała już takie przestoje.

DGP wspólnie z FGŚP uruchomił kampanię Pakiet Antykryzysowy w praktyce, dzięki której firmy uzyskają wiedzę na temat zasad ubiegania się o subsydia. Na stronie serwisu www.gazetaprawna.pl/pakiet_na_kryzys przedsiębiorcy mogą zgłosić swoje uwagi oraz zapoznawać się z wyjaśnieniami FGŚP.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA