REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Także firmy, które cięły etaty, otrzymają dopłaty do pensji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Firmy, które obniżyły wymiar czasu pracy podwładnych lub wprowadzały przestoje w produkcji jeszcze przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej, mogą ubiegać się o subsydia płacowe.

Część firm, nie czekając na wejście w życie tzw. ustawy antykryzysowej, obniżała wymiar czasu pracy pracowników. Miało to zapobiec ich zwolnieniom. Przedsiębiorstwa te obawiały się, że z tego powodu nie będą mogły skorzystać z dopłat do pensji z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Jak wyjaśnia Departament Funduszy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, przy ubieganiu się o taką pomoc nie ma znaczenia, czy obniżenie etatów nastąpiło przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej (czyli przed 22 sierpnia). Ważne, aby po tej dacie zostało zawarte porozumienie z pracownikami w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

O interpretację resortu w tej sprawie wystąpiła białostocka firma Promotech. Spółka obawiała się, że pieniądze mogą jej się nie należeć, bo już w marcu 2009 roku na pięć miesięcy obniżyła wymiar czasu pracy podwładnych (do połowy etatu).

- Skutki kryzysu dotknęły nas już na początku roku, więc firma musiała podjąć takie działania, aby uniknąć zwolnień - mówi Małgorzata Jaromska, kierownik działu kadr i wynagrodzeń w firmie Promotech.

Podkreśla, że już na początku roku zarząd spółki spotkał się z Radą Pracowników, a następnie z całą załogą. Pracownicy musieli podjąć decyzję - albo będą zwolnienia, albo wszyscy zgadzają się na pracę na pół etatu przez pięć miesięcy. Sytuacja firmy polepszyła się na tyle, aby od sierpnia podwyższyć wymiar etatu z 0,5 do 0,8.

W międzyczasie, 22 sierpnia 2009 r. weszła w życie ustawa antykryzysowa, z której wynika, że o subsydia płacowe mogą ubiegać się firmy, które na jej podstawie zawrą z pracownikami porozumienie w sprawie obniżenia etatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dlatego 25 sierpnia zawarliśmy porozumienie z Radą Pracowników, zgodnie z którym pracownicy będą zatrudnieni na 0,8 etatu przez maksymalnie sześć miesięcy - mówi Małgorzata Jaromska.

REKLAMA

Zdaniem MPiPS zawarcie takiego porozumienia spełnia wymogi ustawowe. Taka interpretacja resortu oznacza, że o subsydia płacowe mogą starać się wszystkie firmy, które przed 22 sierpnia 2009 r. obniżały wymiar czasu pracowników, aby uniknąć zwolnień.

Na podstawie ustawy antykryzysowej prawo do subsydiów mają też firmy, które za zgodą pracowników obejmą ich przestojem w produkcji. Nie ma przy tym znaczenia, czy przed 22 sierpnia firma wprowadzała już takie przestoje.

DGP wspólnie z FGŚP uruchomił kampanię Pakiet Antykryzysowy w praktyce, dzięki której firmy uzyskają wiedzę na temat zasad ubiegania się o subsydia. Na stronie serwisu www.gazetaprawna.pl/pakiet_na_kryzys przedsiębiorcy mogą zgłosić swoje uwagi oraz zapoznawać się z wyjaśnieniami FGŚP.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA