REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auta z kratką powstrzymają spadek sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cezary Pytlos
Cezary Pytlos

REKLAMA

Rząd utrzymał prawo do odliczenia VAT od aut z kratką. Branża motoryzacyjna uważa, że ten krok zminimalizuje możliwe w 2010 roku osłabienie popytu na nowe samochody.

Zgodnie z prognozami krajowy popyt na nowe samochody może zmniejszyć się w przyszłym roku nawet o 20 proc., ale dzięki utrzymaniu kratki jest nadzieja, że spadek będzie niższy.

REKLAMA

REKLAMA

Spadek, ale mniejszy

- Utrzymanie kratki może zmniejszyć spadek popytu do 10 proc., ten przepis pobudza do zakupów polskich przedsiębiorców - uważa Adam Pietkiewicz, prezes Polskiej Grupy Dealerów.

Instytut Samar szacuje, że udział firm w zakupach nowych samochodów osobowych zmniejszył się w 2009 roku z 47 do 40 proc. Jednak oszczędności to jedno, a konieczność wymiany flot to drugie. Według Adama Pietkiewicza w większości przypadków floty samochodowe, zwłaszcza dużych korporacji, są mocno wyeksploatowane. Średni wiek aut używanych przez firmy wynosi cztery lata. A samochody w takim wieku są już za bardzo kosztowne, choćby ze względu na konieczność dodatkowych napraw.

REKLAMA

- Nie przeceniałbym znaczenia kratki. Takie auto przestało być głównym sposobem na oszczędności - mówi Ireneusz Tymiński z KBC Autolease Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A w czasach kryzysu liczy się każda złotówka.

- Kratka przyciąga klienta, ale w obecnej sytuacji nie skutkuje natychmiastowym zakupem. Nikt nie wyjmie z walizki pieniędzy, gdy ich tam nie ma - mówi Maciej Janiszewski, szef Porsche w Polsce.

Zaznacza, że nie wiadomo, jaki będzie finał historii aut z kratką. We wtorek rząd odrzucił projekt Ministerstwa Finansów. MF proponowało m.in., aby od 2010 r. przy zakupie aut do 3,5 t firma odliczała 60 proc. zawartego w cenie VAT, nie więcej jednak niż 6 tys. zł.

- Obawiam się, że wcześniej czy później projekt wróci w takiej lub innej mutacji - mówi Maciej Janiszewski.

Polska musi się dostosować

Jednak Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, ma nadzieję, że decyzja rządu będzie pierwszym krokiem do wprowadzenia pełnego odpisu VAT dla wszystkich aut osobowych, niezależnie od tego, czy z kratką czy bez.

- Naszą intencją jest, żeby zmiany przepisów nie skutkowały podwyższeniem podatków dla firm, jak również chroniły prawa nabyte tych, którzy w dobrej wierze kupują, leasingują lub wynajmują pojazdy od czasu pojawienia się wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - mówi Jakub Faryś.

Chodzi o wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora C-414/07, który przywrócił prawo do pełnego odpisu VAT od nowych aut i paliwa, obowiązujące w Polsce przed przystąpieniem do UE.

Według Jakuba Farysia pełen odpis VAT dla wszystkich aut osobowych to jedyny sposób na zakończenie absurdu prawnego, jakim jest kratka.

Przypomina, że ten właśnie motyw był koronnym argumentem resortu finansów, gdy na początku roku rozpoczynał pracę nad zmianami w przepisach. Jednak zmiany poszły w zupełnie innym kierunku.

Sprzedaż samochodów w Polsce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Cezary Pytlos

cezary.pytlos@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA