REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drobni przedsiębiorcy zaniepokojeni PIT-em od bonów towarowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Drobni przedsiębiorcy uważają, że nowelizacja ustawy o PIT, stanowiąca część pakietu antykryzysowego, pozbawi szansy utrzymania się na rynku tysięcy małych i średnich firm emitujących lub realizujących bony towarowe. Zapowiadają, że wystąpią do prezydenta o zgłoszenie projektu zmiany ustawy o PIT, zwalniającej bony z opodatkowania.

Jak poinformował na wtorkowej konferencji prasowej prezes Kongregacji Przemysłowo-Handlowej Jan Rakowski, Kongregacja, we współpracy z Naczelną Radą Zrzeszeń Handlu i Usług, Polską Izbą Handlu i Krajowym Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni Spożywców "Społem" jeszcze w tym tygodniu opracuje propozycję zmiany w nowelizacji ustawy o PIT z 9 lipca br. i wystąpi do prezydenta o zgłoszenie tego projektu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 9 lipca 2009 r. nakazuje płacić PIT od przekazywanych przez pracodawców pracownikom bonów towarowych, a zwalnia z opodatkowania przekazywane w ten sam sposób kwoty pieniężne. Oznacza to, że jeżeli pracodawca zechce dać pracownikom bony czy talony do zrealizowania w konkretnym lub dowolnym sklepie, będzie musiał naliczyć podatek. Gdyby dał pracownikowi gotówkę, podatku by nie było.

"To oczywiste, że każdy pracodawca zdecyduje się na pieniądze, a nie bony czy talony. Upadnie wiele małych firm, dla których emisja bonów jest jedynym lub zasadniczym źródłem dochodów" - mówił w wtorek Rakowski.

Podkreślił, że "przepisy różnicujące sytuację podatkową bonów i gotówki zostały wprowadzone bez konsultacji ze środowiskami gospodarczymi działającymi na rynku bonów".

REKLAMA

"W 2008 r. o prawie 17 tys. spadła liczba podmiotów handlu detalicznego. W tym roku będzie ich na pewno znacznie więcej. Grupę upadających firm zasilą emitenci bonów i placówki handlowe, w których można było je zrealizować. Co gorsza, są to głównie podmioty z mniejszych miejscowości, gdzie bony i talony ciszą się szczególną popularnością i to nie tylko w okresie świątecznym" - powiedział Rakowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według prezesa Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług Zbigniewa Jarzyny, "pakiet antykryzysowy, m.in. w części dotyczącej zmiany w PIT, chroni miejsca pracy tylko w dużych firmach, gdzie mogą wchodzić w grę zwolnienia grupowe. Zupełnie pomija natomiast małe, które upadają ciszej, ale ludzie tracą w nich miejsca pracy tak samo jak w wielkich przedsiębiorstwach".

Ryszard Jaśkowski, reprezentujący na konferencji prasowej spółdzielnię spożywców "Społem" zauważył, że "nowe przepisy o PIT preferują hipermarkety, sklepy wielkopowierzchniowe emitujące własne bony, które mogą być tylko w nich realizowane".

"Hipermarkety przetrwają kryzys, nawet jeżeli bony będą opodatkowane. Po kryzysie będą zaś miały mniejszą konkurencję, bo w międzyczasie znikną mniejsze firmy emitujące bony oraz np. wiejskie sklepy przy Gminnych Spółdzielniach czy osiedlowe sklepiki w małych miastach, w których bony te są realizowane. I tak mają one kłopoty finansowe, a gdy jeszcze stracą dochody z bonów, mogą już nie utrzymać się na rynku" - powiedział Jaśkowski.

Sprawa bonów była już przedmiotem dyskusji w komisjach sejmowych podczas omawiania projektów ustaw z pakietu antykryzysowego. Na posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej 23 czerwca wiceminister finansów Maciej Grabowski mówił, że pieniądze będą najlepszą formą pomocy pracownikom. "Tak samo jak bony, wpłyną one na wzrost popytu, ale - inaczej niż przy bonach - pracownik będzie mógł wydać uzyskaną pomoc nie tylko w np. dużym sklepie emitującym bony, ale także w małym sklepiku osiedlowym czy zakładzie przetwórczym".

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA