REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonawca ma prawo do skutecznego odwołania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą przy mniejszych zamówieniach odwoływać się od postawionych przez zamawiającego warunków udziału w postępowaniu przetargowym.

Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy PRO-TRA Building w sprawie przetargu na remont drogi w Wałbrzychu. Wskazała, że przy mniejszych zamówieniach odwołanie przysługuje przedsiębiorcy m.in. na opis sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, a nie na sam opis warunków udziału w postępowaniu. W sprawie tej zamawiający wymagał od wykonawców doświadczenia w zakresie wykonania nawierzchni o powierzchni 15 tys. mkw. Wykonawca domagał się obniżenia tego wymogu lub dopuszczenia możliwości udokumentowania doświadczenia przez kilku członków konsorcjum. Zdaniem KIO wykonawca kwestionował więc opis warunków udziału w postępowaniu, czyli warunek doświadczenia, a nie opis sposobu jego oceny.

REKLAMA

REKLAMA

Rozstrzygnięcie Izby zaskarżył prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Sąd Okręgowy uchylił postanowienie KIO i oddalił odwołanie wykonawcy (sygn. akt VI Ga 68/09). Wskazał, że przy mniejszych zamówieniach (poniżej tzw. kwot unijnych) odwołanie przysługuje tylko od wyraźnie określonych czynności, w tym m.in. od opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Wbrew jednak stanowisku KIO nie sposób rozdzielić opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu od samych warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem sądu te dwa pojęcia pojawiające się w przepisach nie stanowią osobnej kategorii normatywnej, lecz pozostają ze sobą w nierozerwalnym związku. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków nie może istnieć bez uprzedniego określenia samych warunków.

Sąd podkreślił, że zgodnie z dyrektywą Rady z 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych, państwa członkowskie zapewniają dostępność procedur odwoławczych przynajmniej dla każdego podmiotu który ma lub miał interes prawny w uzyskaniu zamówienia i który poniósł szkodę lub może ponieść szkodę w wyniku domniemanego naruszenia. W ocenie sądu nasze przepisy o odwoływaniu się wykonawców należy więc interpretować w sposób zapewniający wykonawcy prawo do wniesienia skutecznego środka odwoławczego.

Odnosząc się merytorycznie do zarzutów wykonawcy, sąd uznał, że firma nie miała racji. W przetargu chodziło o remont nawierzchni jezdni o powierzchni ok. 28 tys. mkw, natomiast wykonawca miał udokumentować wykonanie 15 tys. mkw. nawierzchni, co stanowi 53 proc. zamówionych robót. Zdaniem sądu taki wymóg nie ograniczał dostępu do przetargu średnim przedsiębiorcom.

REKLAMA

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

WŁODZIMIERZ DZIERŻANOWSKI

prezes zarządu Grupy Doradczej Sienna

Od 24 października 2008 r. w zamówieniach o wartości poniżej kwot unijnych katalog czynności i zaniechań zamawiającego, na które przysługuje odwołanie od rozstrzygnięcia protestu, jest sformułowany co najmniej niejasno. Literalne brzmienie art. 184 ust. 1 a) pkt 2 p.z.p. wskazuje, że odwołać można się wyłącznie od opisu sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu, a nie postawienia samych warunków. Opis sposobu spełniania warunków to często przesądzenie - spełnia czy nie spełnia - od czegóż więc tu można się odwoływać? Istotą dla możliwości uczestnictwa w postępowaniu są prawidłowo postawione warunki, które potem albo się spełnia, albo nie. Celowościowa wykładnia przepisu nakazuje więc uznać, że to warunki udziału w postępowaniu podlegają odwołaniu, a nie metoda sprawdzenia, czy są spełnione. Szkoda tylko, że aby wyłożyć przepis, sięgać trzeba - jak uczynił to sąd okręgowy - aż do prawa wspólnotowego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA