REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykonawca ma prawo do skutecznego odwołania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą przy mniejszych zamówieniach odwoływać się od postawionych przez zamawiającego warunków udziału w postępowaniu przetargowym.

Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy PRO-TRA Building w sprawie przetargu na remont drogi w Wałbrzychu. Wskazała, że przy mniejszych zamówieniach odwołanie przysługuje przedsiębiorcy m.in. na opis sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, a nie na sam opis warunków udziału w postępowaniu. W sprawie tej zamawiający wymagał od wykonawców doświadczenia w zakresie wykonania nawierzchni o powierzchni 15 tys. mkw. Wykonawca domagał się obniżenia tego wymogu lub dopuszczenia możliwości udokumentowania doświadczenia przez kilku członków konsorcjum. Zdaniem KIO wykonawca kwestionował więc opis warunków udziału w postępowaniu, czyli warunek doświadczenia, a nie opis sposobu jego oceny.

REKLAMA

REKLAMA

Rozstrzygnięcie Izby zaskarżył prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Sąd Okręgowy uchylił postanowienie KIO i oddalił odwołanie wykonawcy (sygn. akt VI Ga 68/09). Wskazał, że przy mniejszych zamówieniach (poniżej tzw. kwot unijnych) odwołanie przysługuje tylko od wyraźnie określonych czynności, w tym m.in. od opisu sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Wbrew jednak stanowisku KIO nie sposób rozdzielić opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu od samych warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem sądu te dwa pojęcia pojawiające się w przepisach nie stanowią osobnej kategorii normatywnej, lecz pozostają ze sobą w nierozerwalnym związku. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków nie może istnieć bez uprzedniego określenia samych warunków.

Sąd podkreślił, że zgodnie z dyrektywą Rady z 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych, państwa członkowskie zapewniają dostępność procedur odwoławczych przynajmniej dla każdego podmiotu który ma lub miał interes prawny w uzyskaniu zamówienia i który poniósł szkodę lub może ponieść szkodę w wyniku domniemanego naruszenia. W ocenie sądu nasze przepisy o odwoływaniu się wykonawców należy więc interpretować w sposób zapewniający wykonawcy prawo do wniesienia skutecznego środka odwoławczego.

Odnosząc się merytorycznie do zarzutów wykonawcy, sąd uznał, że firma nie miała racji. W przetargu chodziło o remont nawierzchni jezdni o powierzchni ok. 28 tys. mkw, natomiast wykonawca miał udokumentować wykonanie 15 tys. mkw. nawierzchni, co stanowi 53 proc. zamówionych robót. Zdaniem sądu taki wymóg nie ograniczał dostępu do przetargu średnim przedsiębiorcom.

REKLAMA

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

WŁODZIMIERZ DZIERŻANOWSKI

prezes zarządu Grupy Doradczej Sienna

Od 24 października 2008 r. w zamówieniach o wartości poniżej kwot unijnych katalog czynności i zaniechań zamawiającego, na które przysługuje odwołanie od rozstrzygnięcia protestu, jest sformułowany co najmniej niejasno. Literalne brzmienie art. 184 ust. 1 a) pkt 2 p.z.p. wskazuje, że odwołać można się wyłącznie od opisu sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu, a nie postawienia samych warunków. Opis sposobu spełniania warunków to często przesądzenie - spełnia czy nie spełnia - od czegóż więc tu można się odwoływać? Istotą dla możliwości uczestnictwa w postępowaniu są prawidłowo postawione warunki, które potem albo się spełnia, albo nie. Celowościowa wykładnia przepisu nakazuje więc uznać, że to warunki udziału w postępowaniu podlegają odwołaniu, a nie metoda sprawdzenia, czy są spełnione. Szkoda tylko, że aby wyłożyć przepis, sięgać trzeba - jak uczynił to sąd okręgowy - aż do prawa wspólnotowego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA