REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy zapłacą za cytologię

Dominika Sikora
Dominika Sikora

REKLAMA

Od przyszłego roku kobiety podejmujące pracę lub już pracujące będą miały obowiązek wykonywania co dwa lata badań cytologicznych i mammograficznych. Ich koszt obciąży pracodawców.

Resort zdrowia nie zrezygnował z planów wprowadzenia obowiązkowych badań cytologicznych i mammograficznych dla zatrudnionych oraz rozpoczynających pracę kobiet. Pierwsze badanie obejmie kobiety mające 25-59 lat. Drugie te, które mają 50-69 lat. Pracujące kobiety będą się musiały im poddawać co dwa lata. Bez ich wykonania lekarz nie wyda zaświadczenia zezwalającego na podjęcie pracy lub jej kontynuowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek wykonywania tych badań zostanie wpisany do rozporządzenia określającego wykaz obowiązkowych i okresowych badań pracowniczych. To wynik odrzucenia wniosku resortu zdrowia przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej o wpisanie tych badań do kodeksu pracy.

- Jolanta Fedak, minister pracy i polityki społecznej, stwierdziła, że nie jest to możliwe. Dlatego obowiązek ten zostanie określony rozporządzeniem. Przy tej okazji chciałabym w ogóle dokonać weryfikacji badań, jakie pracownik musi obowiązkowo wykonywać - mówi Ewa Kopacz, minister zdrowia.

Nieumieszczenie obowiązku wykonywania badań mammograficznych i cytologicznych w kodeksie pracy jest jednoznaczne z tym, że ich koszt obciąży pracodawców. Będą one wykonywane w ramach medycyny pracy.

- Poprawa profilaktyki wśród kobiet jest bardzo ważna. Szkoda, że koszty zadania, które powinno należeć do państwa, są przerzucane na barki firm. To w dobie kryzysu podnosi koszty zatrudnienia. Odczują to szczególnie ci pracodawcy, które zatrudniają tylko kobiety - zauważa Bogdan Zacharski, ekspert ds. ochrony zdrowia w Business Center Club (BCC).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie badania pracownicze (wstępne i okresowe) są wykonywane przeważnie w ramach abonamentów, jakie pracodawcy wykupują pracownikom w prywatnych firmach medycznych. Ich zakres zależy od wieku pracownika i zajmowanego stanowiska.

- Wprowadzenie obowiązku dodatkowych badań dla kobiet może spowodować wzrost ceny, ale tylko tych pakietów, które zawierają wyłącznie usługi z zakresu medycyny pracy - uważa Jacek Rozwadowski, dyrektor zarządzający Enel-Med.

Pierwotnie resort zdrowia planował, że badania dla kobiet będą finansowane ze środków NFZ. Ten ostatni już teraz, w ramach badań profilaktycznych, oferuje kobietom możliwość bezpłatnego wykonania tego typu badań. Nie są one jednak obowiązkowe. Tylko w tym roku na ten cel Fundusz zamierza przeznaczyć 72 mln zł.

Jednak wciąż zgłasza się na te badania niewiele kobiet. W ubiegłym roku mammografię wykonało 15,7 proc. pań do tego uprawnionych, a tylko 7,8 proc. cytologię.

- Jestem zwolennikiem pomysłu wprowadzenia obowiązku badań cytologicznych i mammograficznych dla kobiet. W Polsce rak szyjki macicy i piersi jest wciąż diagnozowany zbyt późno. A to wciąż jedna z głównych przyczyn umieralności kobiet - zauważa dr Janusz Meder, szef Polskiej Unii Onkologii.

DOMINIKA SIKORA

dominika.sikora@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA