REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad tysiąc stacji paliw w Polsce działa bez koncesji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Duszczyk

REKLAMA

Co ósma stacja w Polsce działa nielegalnie – wynika z danych z wojewódzkich e-platform wymiany informacji o stacjach.

W lipcu ruszyć ma nowa e-platforma wymiany informacji o stacjach paliw funkcjonujących w województwie warmińsko-mazurskim. Powstało już w 13 takich wojewódzkich platform paliwowych, z których korzystają policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, izby celne, Inspekcja Handlowa, Urząd Dozoru Technicznego oraz straż pożarna i nadzór budowlany.

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż system nie został wdrożony jeszcze w całym kraju, to efekty dotychczas działających platform paliwowych już dziś są porażające.

Wielki problem

Jak ustaliliśmy, dzięki stworzeniu jednego, centralnego spisu przedsiębiorstw handlujących paliwem na rynku detalicznym udało się wykryć co najmniej kilkaset stacji, które prowadziły działalność niezgodnie z prawem. Z szacunkowych danych wynika, że nawet ponad 1 tys. stacji mogło dotychczas sprzedawać paliwa bez wymaganej koncesji. Jeśli przyjąć, że w naszym kraju legalnie działa 6,8 tys. placówek tego typu, oznacza to, że nielegalnie funkcjonowała co ósma stacja w Polsce.

REKLAMA

- Spodziewaliśmy się, że skala problemu jest ogromna - mówi Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreśla, wystarczy spojrzeć na efekty działania pierwszej platformy, uruchomionej w woj. zachodniopomorskim.

- Dzięki niej wykryto tam ponad 100 stacji bez koncesji - przypomina Krzysztof Romaniuk.

W Wielkopolsce, w bazie jednej z najdłużej istniejących platform, znalazło się około 800 stacji - 110 działało bez koncesji, w Kujawsko-Pomorskiem na 1048 stacji - 508.

- Odnotowujemy przypadki braku koncesji, ale również jej uchylenia na skutek wykrytych nieprawidłowości. W sumie 97 placówkom koncesję cofnięto lub zwyczajnie ona wygasła - wyjaśnia Waldemar Paternoga, zastępca dyrektora wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w Wielkopolskim UW.

Zdaniem analityków POPiHN można domniemywać, że podobna sytuacja jest również w innych regionach.

- Na południu kraju może być nieco lepiej, ale nie zdziwiłbym się, gdyby na wschodzie pod tym względem było znacznie gorzej - twierdzi Krzysztof Romaniuk.

Brak koncesji nie łamie prawa

Rzeczywiście z danych Lubuskiego UW wynika, że na 509 stacji znajdujących się bazie platformy zaledwie 364 ma ważną koncesję. Statystyki pokazują, że na Dolnym Śląsku nie jest lepiej. W tamtejszej platformie zarejestrowanych jest 580 stacji, ale potwierdzoną koncesję ma jedynie 446.

- Reszta cały czas jest weryfikowana - zaznacza Anna Adamowska z Dolnośląskiego UW.

Według ekspertów nie zawsze informacja o braku koncesji musi być jednak równoznaczna z tym, że obiektów funkcjonuje nielegalnie.

- Część z nich po prostu mogła zawiesić działalność - zastrzega Waldemar Kak z Lubuskiego UW.

- W niektórych przypadkach posiadanie koncesji mogło też nie być konieczne - dodaje Jolanta Gadek, rzecznik wojewody podlaskiego.

Na Podlasiu zarejestrowane są 543 stacje, a 131 nie posiada ważnych koncesji.

Platformy do rozbudowy

Skuteczność działania platform skłoniła władze niektórych województw do podjęcia starań nad rozbudową bazy danych o kolejną grupę przedsiębiorstw. W zachodniopomorskiej bazie danych oprócz stacji paliw znajdują się też informacje o hurtowniach paliw i punktach tankowania autogazu. Tym śladem chcą iść kolejne województwa.

- Trwają prace nad aktualizacją i poszerzeniem naszej bazy o stacje prowadzące wyłącznie sprzedaż LPG - podaje Agata Wojda, rzecznik wojewody świętokrzyskiego.

Wojewodowie łódzki i mazowiecki nie zdecydowali się jeszcze na wprowadzenie platformy na podległym im terenie. Obaj wystąpili do resortu gospodarki o podjęcie przez ministerstwo lub Urząd Regulacji Energetyki (URE) inicjatywy scentralizowania regionalnych systemów.

- Jesteśmy za jedną ogólnokrajową bazą danych o stacjach - potwierdza Ivetta Biały, rzecznik wojewody mazowieckiego.

Ze scaleniem wszystkich platform wojewódzkich w jeden system może być jednak problem, bo nie są one kompatybilne.

Mimo to urzędnicy bardzo wysoko oceniają efektywność platform. Zdaniem Rafała Parzecha z Lubelskiego UW funkcjonowanie systemu w połączeniu z działalnością kontrolną wpłynęło na istotne zmniejszenie liczby przypadków prowadzenia stacji bez koncesji.

KTO MOŻE KORZYSTAĆ Z PLATFORM

Lista instytucji uprawnionych do korzystania i umieszczania informacji na e-platformach paliwowych

• Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

• policja

• Urząd Regulacji Energetyki

• Inspekcja Handlowa

• inspektoraty ochrony środowiska

• izby skarbowe

• okręgowe urzędy miar

• nadzór budowlany

• Urząd Dozoru Technicznego

• straż pożarna

• Inspektorat Transportu Drogowego

• Centralne Biuro Śledcze

Baza danych platformy paliwowej zawiera informacje o:

• lokalizacji stacji

• rodzaju paliw będących w ofercie

• właścicielu oraz osobie prowadzącej stację

• rozmiarach i rodzajach znajdujących się tam zbiorników

• wyniki dotychczasowych kontroli prowadzonych przez poszczególne służby

MICHAŁ DUSZCZYK

michal.duszczyk@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA