REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W pakiecie antykryzysowym są przepisy niekorzystne dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zdaniem szefa OPZZ Jana Guza zapisy zawarte w projekcie pakietu antykryzysowego, dotyczące prawa pracy, np. w sprawie dwuletniego terminu zawierania umów na czas określony, są niekorzystne dla pracowników.

"Według projektu pakietu umowy na czas określony mają być zawierane na maksymalnie 2 lata, tymczasem już teraz funkcjonują umowy zawarte nawet na 20 lat i w tym zakresie nic się nie zmieni, pakiet nie będzie miał do nich zastosowania" - powiedział Guz w środę na konferencji prasowej.

REKLAMA

Według niego, pakiet nie realizuje ustaleń wynegocjowanych w Komisji Trójstronnej. "W szczegółach są liczne niedoskonałości, dlatego zastrzegamy sobie prawo do wnoszenia poprawek do projektu w trakcie prac parlamentarnych" - powiedział Guz.

Zdaniem OPZZ, istotnym mankamentem projektu jest brak definicji pracodawcy znajdującego się "w przejściowych trudnościach finansowych".

"Wskaźnik spadku obrotów firmy o co najmniej 30 proc. jest niewystarczający, gdyż wiele firm może mieć kłopoty związane nie ze sprzedażą swoich towarów, ale np. z zatorami płatniczymi, czy z dostępem do kredytów. W efekcie firmy te mogą nie spełnić warunków koniecznych do uzyskania pomocy finansowej państwa" - zauważył Guz.

OPZZ wskazał też niejasności w pakiecie, np. dotyczące możliwości obniżenia wymiaru czasu pracy na 6 miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nie wiadomo, czy ma to być 6 miesięcy w roku, w czasie obowiązywania pakietu, czy może w czasie całej kariery zawodowej pracownika w danej firmie" - powiedział przewodniczący OPZZ.

REKLAMA

Związek kwestionuje rozwiązanie pakietu, umożliwiające pracownikom opiekującym się dziećmi w wieku do 14 lat, złożenie do pracodawcy wniosku o ustalenie im indywidualnego rozkładu czasu pracy. Według OPZZ, istnieją obawy, że pracodawcy będą w takich wypadkach odmawiali zgody na taki system pracy. OPZZ uważa też, że podobną możliwość powinni mieć pracownicy opiekujący się osobami starszymi czy przewlekle chorymi.

Za pozytywne rozwiązanie zawarte w projekcie pakietu OPZZ uznał np. zwolnienie podatkowe bonów przekazywanych pracownikom przez firmy oraz zapomóg wypłacanych z funduszu związków zawodowych.

Guz powiedział, że ma ograniczone zaufanie do przekazywanych przez rząd informacji, że wejście w życie pakietu pozwoli zmniejszyć bezrobocie o ok. 1-2 punkty procentowe.

"Przewidywania, że z pakietu skorzystają tysiące pracowników mogą sprawdzić się tak samo, jak te z końca ubiegłego roku, kiedy to rząd obawiał się, że tysiące ludzi skorzysta z emerytur pomostowych. Tymczasem do dziś wystąpiło o nie zaledwie kilka osób. Teraz, niestety też może być podobnie" - powiedział Guz.

Pakiet antykryzysowy to zmiany, przede wszystkim w prawie pracy, które w połowie marca zaproponowali pracodawcy i pracownicy. Większość z nich ministerstwo pracy przełożyło na ustawy, które we wtorek przyjął rząd. Zmiany dotyczą m.in. zawierania umów na czas określony, elastycznego czasu pracy, dofinansowania dla firm, które znalazły się w kłopotach finansowych, dopłat do szkoleń pracowników i wypłacanych im stypendiów.

Rząd chce skierować projekt do Sejmu w najbliższych dniach, tak, aby mógł wejść w życie jeszcze przed wakacjami.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA