REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy ograniczyły udział w targach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Szczepaniuk
Maciej Szczepaniuk

REKLAMA

Firmy mimo spowolnienia gospodarczego nie zrezygnowały z udziału w targach. Niektóre, jak te z branż motoryzacyjnej, meblarskiej i kolejowej, zmniejszyły jednak wynajmowaną powierzchnię.

Nie ma szans, by rynek wystawienniczy powtórzył sukces dwóch ostatnich lat, gdy rósł odpowiednio o 15 proc. i 21 proc. Według Bogdana Zalewskiego, prezesa Polskiej Izby Przemysłu Targowego, 2009 rok skończy się spadkami.

REKLAMA

- W I kwartale 2008 roku wzrost się zatrzymał, a w drugim notujemy ok. 5-proc. spadek. Obawiam się, że w II połowie roku rynek skurczy się nawet o 10 proc. - mówi GP Bogdan Zalewski.

Czym tłumaczyć tak gwałtowne zatrzymanie rynku?

- Wiele firm ograniczyło wydatki na promocję w związku z gorszą sytuacją gospodarczą - tłumaczy prezes PIPT.

Lider na rynku wystawienniczym, Międzynarodowe Targi Poznańskie, nie do końca podziela te prognozy. W 2008 roku spółka MTP wynajęła blisko 360 tys. mkw. powierzchni wystawienniczych podczas niemal 80 imprez targowych - to niemal 50 proc. rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W tym roku będą to porównywalne liczby - twierdzi Jacek Rychlewski z MTP.

Także Andrzej Machoń, prezes Targów Kielce (21-procentowy udział w rynku), uważa, że ten rok wcale nie musi być groszy od poprzedniego.

- Targi budownictwa drogowego Autostrada-Polska, które odbyły się w maju, zgromadziły ponad 800 wystawców. Do końca roku zorganizujemy jeszcze 26 imprez. W sumie w 2009 roku będzie ich 53. Mamy pełne ręce roboty - mówi Andrzej Machoń.

REKLAMA

Organizatorzy targów przyznają jednak, że choć liczba wystawców nie spada drastycznie, firmy wynajmują mniej powierzchni wystawienniczych. Spowolnienie odczuły przede wszystkim firmy działające w branży produkcyjnej. Trwające właśnie w Kielcach targi PlastPol, skupiające firmy produkujące tworzywa sztuczne, zajmują mniejszą powierzchnię niż w 2008 roku.

- W ubiegłych latach firmy chętnie chwaliły się całymi liniami produkcyjnymi. W tym roku niektóre zrezygnowały z przywożenia dużych maszyn, a to przełożyło się na sprzedaną powierzchnię - mówi Barbara Sipa z TK.

Organizatorzy Targów w Krakowie, gdzie co roku odbywa się kilkanaście imprez z udziałem ponad 1,5 tys. wystawców, potwierdzają, że niektórzy wystawcy ograniczyli promocję.

- Widać to szczególnie w branżach specjalistycznych produkujących maszyny - przyznaje Andrzej Czapliński z firmy Targi w Krakowie.

Według Bogdana Zalewskiego największy wpływ na zatrzymanie rozwoju rynku wystawienniczego mają branże motoryzacyjna, meblarska oraz firmy zajmujące się produkcją taboru szynowego.

- Dołują szczególnie te powiązane z eksportem. Na drugim biegunie jest budownictwo, odzieżowcy i branża edukacyjna - mówi prezes PIPT.

Wśród branż, które nie ograniczyły wydatków na targi, nasi rozmówcy wskazują jeszcze na firmy budowlane i deweloperskie oraz pogrzebowe.

Organizatorzy targów wierzą jednak, że kryzys nie potrwa długo, i już zaczynają inwestycje. Targi Kielce ruszają właśnie z wartą niemal 167 mln zł rozbudową hal wystawienniczych. Inwestycje planują m.in. ośrodki w Lublinie i Warszawie.

Wśród branż, które nie ograniczyły aktywnej promocji na targach, nasi rozmówcy wskazują szczególnie te usługowe.

- Nasze targi dentystyczne i edukacyjne cieszyły się ogromnym powodzeniem - mówi Andrzej Czapliński.

Według ekspertów spadek wynajmowanej powierzchni targowej może potrwać co najmniej do I kwartału 2010 roku.

- Należy być także przygotowanym na to, że odbicie od dna nastąpi dopiero w drugiej połowie 2010 roku - prognozuje Bogdan Zalewski.

MACIEJ SZCZEPANIUK

maciej.szczepaniuk@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA