REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wolą staże niż subsydiowane zatrudnienie

Beata Lisowska
Beata Lisowska

REKLAMA

Przedsiębiorcy i firmy szkoleniowe nie są zainteresowane zatrudnianiem bezrobotnych, które jest subsydiowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Barierą są m.in. przepisy o pomocy publicznej.

REKLAMA

W projektach realizowanych w ramach Poddziałania 6.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) jedną z możliwych form wsparcia bezrobotnych jest subsydiowanie zatrudnienia. Jak wynika z informacji zebranych przez GP wielu przedsiębiorców, mimo że jest zainteresowanych pozyskaniem tańszej kadry, chętniej korzysta z funduszy krajowych niż unijnych. Powodów jest kilka.

REKLAMA

Subsydiowane zatrudnienie nie jest samoistnym instrumentem wsparcia bezrobotnych. W projektach ich aktywizujących powinny więc znaleźć się także inne formy wsparcia - jak szkolenia, staże czy praktyki. W regionalnym Planie Działania dla woj. małopolskiego zapisano np., że w ramach projektów realizowanych w Poddziałaniu 6.1.1 należy uwzględnić m.in. potrzeby osób pozostających bez zatrudnienia, zastosować indywidualne plany działania, zdiagnozować potrzeby szkoleniowe i możliwości doskonalenia zawodowego w regionie, zorganizować warsztaty z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy, zastosować wsparcie psychologiczne.

- Przed zaoferowaniem subsydiowanego zatrudnienia pracodawca musi więc zastosować inne formy wsparcia, które nie są przedmiotem jego działalności. Każdy z przedsiębiorców musi skalkulować, czy mu się to opłaca - mówi Maciej Baster z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie.

Z dotychczasowych doświadczeń WUP wynika, że jest to przedsięwzięcie nieatrakcyjne dla przedsiębiorców. Barierą jest także to, że realizując subsydiowane zatrudnienie, otrzymują pomoc publiczną, co wiąże się z koniecznością przekazywania raportów do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

REKLAMA

- Przedsiębiorca w ramach pomocy publicznej otrzymuje tylko częściową refundację kosztów zatrudnienia bezrobotnego. Jeżeli jest niepełnosprawny, refundacja sięga 75 proc., a w przypadku innych grup pracowników jest to zwykle 50 proc. - wyjaśnia Paulina Mucha z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Sebastiana Snopa, wicedyrektora WUP w Szczecinie, atrakcyjniejsze dla przedsiębiorców są projekty realizowane w ramach PO KL, w których przewidziane są inne formy wsparcia bezrobotnych.

- W przypadku stażu czy praktyki nie ma stosunku pracy między stażystą a pracodawcą, a zamiast wynagrodzenia wypłacane jest stypendium stażowe. Te formy wsparcia nie są objęte pomocą publiczną - podkreśla Sebastian Snop.

Projekty szkoleniowe zawierające wsparcie w postaci subsydiowanego zatrudnienia mogą w imieniu przedsiębiorców realizować inne podmioty, np. firmy szkoleniowe. Wtedy to one są instytucją udzielającą pomocy publicznej. Właśnie z tego powodu nie korzystają z tej formy wsparcia, ponieważ obawiają się obowiązków związanych ze sprawozdawaniem pomocy publicznej.

SŁOWNIK

pomoc publiczna - wszelka pomoc przyznana przez państwo, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji przez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów.

pomoc de minimis - pomoc udzielona przedsiębiorcy w ciągu trzech kolejnych lat, której łączna wysokość nie przekracza 200 tys. euro. Ze względu na swą niską wartość ma nieznaczny wpływ na wymianę handlową i na konkurencję, a w związku z tym nie stanowi pomocy publicznej, mimo że jest udzielana ze źródeł publicznych.

Beata Lisowska

beata.lisowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA