REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm przenosi działalność do internetu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Spowolnienie w gospodarce przyśpieszy proces przenoszenia usług do internetu. To dla firm tańszy sposób dotarcia do klientów. Przechodząc na biznes on-line, mogą zaoszczędzić do 40 proc.

Zmuszone do oszczędności firmy coraz częściej szukać będą sposobów na świadczenie usług w sieci internetowej. W trudnych czasach szybkie i tańsze dotarcie do potencjalnych klientów będzie coraz częściej decydować o efektywności i opłacalności biznesu. A wraz z rozwojem dostępu do sieci i nowych technologii coraz więcej osób zaczynać będzie w internecie nie tylko poszukiwanie towarów, ale i usług. Te przechodzić więc będą do internetu.

REKLAMA

- Wszystkie. Dosłownie. Te, które znamy, ale przede wszystkim te, których jeszcze nie wymyślono - mówi Tomasz Kulisiewicz, konsultant w dziedzinie informatyki i telekomunikacji, analityk firmy doradczej Audytel.

Poradź się prawnika on-line

REKLAMA

Usług, do których dostęp zapewnia internet, z dnia na dzień jest coraz więcej. Niedawno do oferty on-line dołączyli prawnicy. W sieci pojawiły się takie serwisy, jak Moi-Prawnicy.pl, a wcześniej Infoprawnicy.pl, Prawnik.pl czy Wieszjak.pl. Ich oferta sprowadza się generalnie do próby połączenia ze sobą prawników, potencjalnych klientów i świadczenia znacznej części usługi on-line.

Znacznie wcześniej do internetu trafiły inne segmenty usługowe. Osoby chcące zrzucić wagę mogą to zrobić w wielu serwisach, takich jak choćby Odchudzanie.com. Gustujący w hazardzie, zamiast iść do kasyna, mogą wejść na strony takie, jak Betathome.pl czy Bukmacherskie.com. Za pośrednictwem internetu można się nawet leczyć, zapoznać z opiniami innych chorych na temat lekarzy, przychodni, leków i samych chorób w takich serwisach, jak choćby MojeChoroby.pl. Nauka języków obcych czy czegokolwiek innego to spory segment rynku zwanego e-learningiem. Szukanie pracy i pracowników, planowanie programu treningowego, zakup ubezpieczenia samochodowego, nie wspominając już o zrobieniu zakupów w sieci, elektronicznych płatnościach, w tym coraz szerzej dostępnych płatnościach mobilnych - to wszystko można już robić za pośrednictwem internetu od dawna. Co prawda dziś w większości przypadków wartość rynku usług czy handlu towarami w internecie wciąż nie dorównuje biznesowi prowadzonemu w tradycyjny sposób. Na przykład Polacy wydają rocznie na turystykę około 4 mld zł, ale zaledwie 8-10 proc. transakcji realizowanych jest on-line. Ale to się zmieni. W USA udział wycieczek sprzedanych on-line przekracza na przykład już 50 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Większość usług specjalistycznych: doradztwo, wszelkiego rodzaju obliczenia, księgowość, obróbka zdjęć czy czegokolwiek innego trafia lub trafi do sieci, bo nie ma powodu, by było inaczej - dodaje Tomasz Kulisiewicz.

Cały dom w internecie

Zdaniem Grzegorza Marka, dyrektora pionu marketing internetu i transmisji danych Telekomunikacji Polskiej, największe oczekiwania dotyczą obecnie możliwości praktycznego wykorzystywania internetu w usługach publicznych.

- Obecnie można z nich korzystać biernie, tzn. dostępne są prawie wszystkie informacje i formularze, ale niewiele da się załatwić przez internet - dodaje.

Według niego nie ma powodu, aby do sieci nie przeniosły się usługi związane np. z funkcjonowaniem domu.

- Cała obsługa mogłaby przejść do internetu lub wykorzystać sieć komórkową do transmisji danych. Zamiast spisywania liczników mediów przez inkasentów, mogłyby one być podłączone do internetu lub mieć moduł komórkowy i wysyłać dane o zużyciu bezpośrednio do systemu billingowego danego operatora - tłumaczy Grzegorz Marek.

Lekarze w sieci

REKLAMA

Grupa TP za jeden z najbardziej obiecujących segmentów usług w sieci uważa telemedycynę. Zarówno dla biznesu (rozwiązania technologiczne obniżające koszty prowadzenia np. szpitali, outsourcing części zadań), jak i dla samych pacjentów. Spółka chce zbudować razem z uniwersytetami i placówkami medycznymi z Warszawy i Mazowsza sieć szerokopasmową dla usług e-zdrowie.

- Wśród nowych usług mogą pojawić się np.: zdalny konsulting medyczny, wsparcie on-line zabiegów wykonywanych w jednostkach medycznych przez specjalistów z innego szpitala czy automatyczne monitorowanie zdrowia pacjentów - dodaje przedstawiciel TP.

Dla firm może to być spore źródło pieniędzy - TP oszacowała, że do 2012 roku wydatki teleinformatyczne sektora zdrowia sięgną 680 mln euro.

- Coraz więcej usług medycznych trafi do sieci, np. telemetria czy diagnostyka - dodaje Tomasz Kulisiewicz.

Nowa sieć, nowe usługi

Zdaniem Michała Bonarowskiego, eksperta nowych mediów, prawdziwa rewolucja w przechodzeniu usług do sieci dopiero przed nami.

- Wszystko zmieni się gdy obecną sieć zastąpi sieć semantyczna. To będzie przełom - uważa Michał Bonarowski.

W dużym skrócie, nowa sieć ma rozumieć nasze pytania - jeśli wpiszemy pytanie, dostaniemy na nie odpowiedź, a nie - jak dziś - listę linków do stron, w których mniej lub bardziej dokładnie występują wpisane przez nas słowa.

- To będzie miało nieprawdopodobny wpływ na zmianę w prowadzeniu biznesu, bo wszystkie procesy przyśpieszą - dodaje.

Ale jak na tym zarobić?

Firmy mają często dobre pomysły, ale nie wiedzą, jak na nich zarobić. Dlatego wymyślenie nowych modeli biznesowych dla usług w sieci będzie jednym z największych wyzwań.

Zdaniem Chrisa Andersona, jednego z najbardziej znanych na świecie ekspertów od nowych mediów (wsławił się książką The Long Tail, w której opisał model długiego ogona rządzący ekonomią w sieci) i redaktora naczelnego kultowego magazynu THE Wired, jednym z modelów biznesowych przyszłości jest Freemium. To zbitka słów od free (za darmo) i premium (czyli części płatnej). Szerzej opisuje go, a także inne, w najnowszej książce Free: The Future of a Radical Price, która ukaże się na rynku w tym roku. W sieci dostępna będzie za darmo, w twardej okładce (wersja premium) - trzeba będzie za nią zapłacić. Ten model też się sprawdza. W ubiegłym roku, podkreśla Anderson, najlepiej sprzedającym się w sieci albumem w amerykańskim sklepie Amazon był krążek zespołu Nine Inch Nails Ghosts I-IV. Co ciekawe, płyta była też dostępna w internecie za darmo na licencji Creative Commons.

Rozwój technologii - argumentuje Anderson - powoduje, że koszt wytworzenia wielu usług czy dóbr jest bliski zera. Tym samym nie będzie też powodu, by trzeba było za nie płacić. Ale wciąż zarobić można na wartości dodanej. W takim modelu zaczyna działać wiele firm. Na przykład producenci oprogramowania antywirusowego: z sieci można ściągnąć sobie darmowe wersje oprogramowania, ale by mieć lepszą ochronę, trzeba kupić abonament. Darmowe są takie usługi, jak porównywanie produktów w sieci, ale porównywarki muszą na czymś zarabiać - dlatego płacą im producenci i dystrybutorzy sprzętu, którzy pokazują swoje towary w porównywarce.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

REKLAMA

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA