REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absurdalny obowiązek zniknie z kodeksu pracy

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Firmy nie będą musiały zatrudniać inspektorów ochrony przeciwpożarowej. Pracodawcy i pracownicy mogą zgłaszać GP inne absurdy w prawie pracy.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie kluby parlamentarne chcą zwolnić pracodawców z obowiązku zatrudniania inspektorów ochrony przeciwpożarowej. Posłowie będą kontynuować prace nad czterema projektami nowelizacji kodeksu pracy w tej sprawie w nadzwyczajnej komisji ds. zmian w kodyfikacjach. Każdy z nich przewiduje, że pracodawcy będą musieli nadal wyznaczać pracowników odpowiedzialnych za ochronę przeciwpożarową, ale osoby te nie będą musiały posiadać co najmniej średniego wykształcenia i ukończyć kurs inspektora ochrony przeciwpożarowej.

Jeszcze w grudniu 2008 r. GP jako pierwsza informowała, że obowiązek taki będzie wynikał z ustawy z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy (Dz.U. nr 223, poz. 1460), która weszła w życie 18 stycznia 2009 r. Zgodnie z nią, pracodawca jest zobowiązany do wyznaczenia podwładnych odpowiedzialnych za wykonywanie czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Przewiduje ona, że osoby takie muszą posiadać co najmniej średnie wykształcenie i ukończony kurs inspektorów ochrony przeciwpożarowej. Koszt szkolenia przeciwpożarowego jednego pracownika wynosi około 1250 zł.

- To była największa wpadka tego parlamentu - mówił w Sejmie Artur Gierada, poseł PO.

W praktyce firmy nie muszą obecnie zatrudniać inspektorów tylko dlatego, że Państwowa Inspekcja Pracy nie nakłada mandatów za niewypełnienie tego obowiązku. Zdaniem Mariana Liwo, zastępcy głównego inspektoratu pracy, byłoby to nieefektywne, skoro Sejm ma wkrótce zmienić te przepisy, a pracodawcy musieliby ponosić znaczne koszty z tytułu przeszkolenia pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Od połowy lutego PIP wspólnie z GP prowadzi kampanię Walczymy z absurdami w kodeksie pracy. Każdy pracodawca lub pracownik może zgłaszać redakcji przykłady niejasnych, skomplikowanych lub absurdalnych przepisów prawa pracy. Wszystkie zgłoszenia będą analizowane przez Inspekcję we współpracy z GP.

- Wyniki analizy zaprezentujemy na posiedzeniu Rady Ochrony Pracy. Przypominam też, że PIP podlega bezpośrednio Sejmowi. Możemy to wykorzystać i zgłosić parlamentarzystom propozycje zmian przepisów prawa pracy, które są szczególnie uciążliwe, niejasne lub wręcz absurdalne - mówi Tadeusz Jan Zając, główny inspektor pracy.

Zgłoszenia można przekazywać jeszcze przez trzy tygodnie. Dotychczas czytelnicy i internauci najczęściej wskazywali absurdy w przepisach dotyczących czasu pracy, urlopów oraz przepisów bhp.

WALCZYMY Z ABSURDAMI W KODEKSIE PRACY

Każdy pracownik, pracodawca lub inna zainteresowana osoba może zgłaszać na adres: absurdy.prawa@gazetaprawna.pl przykłady nieczytelnych regulacji oraz proponować rozwiązania, które ułatwiałyby przestrzeganie prawa pracy. Wszystkie zgłoszenia zostaną przekazane do Państwowej Inspekcji Pracy. GP przygotowała też internetowy serwis www. gazetaprawna.pl/serwisy/absurdy_prawa_pracy, gdzie wszyscy zainteresowani mogą znaleźć przydatne materiały i zabrać głos na forum. Przykłady absurdów można też zgłaszać na adres absurdy.prawa@gip.pl.

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA