REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótsze kontrole w firmach

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Od 7 marca 2009 r. przedsiębiorcy będą już kontrolowani na nowych zasadach. Kontrole będą trwały krócej, a tylko w nielicznych przypadkach inspektorzy mogą przedłużyć je ponad dopuszczalny limit.

Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym będzie krótszy - przewidują przepisy ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. nr 18, poz. 97), które zaczną obowiązywać od 7 marca 2009 r. Jego długość będzie zależała od tego, jak duży przedsiębiorca zostanie poddany kontroli. U mikroprzedsiębiorcy nie będzie przekraczać 12 dni roboczych, u małych przedsiębiorców - 18 dni roboczych, a średnich - 24 dni roboczych. Natomiast u pozostałych przedsiębiorców czas trwania wszystkich kontroli nie może przekroczyć 48 dni roboczych.

REKLAMA

Do tego czasu nie wlicza się tzw. powtórnej kontroli w tym samym zakresie podmiotowym w danym roku kalendarzowym, pod warunkiem że czas jej trwania nie przekroczy siedmiu dni. Przeprowadza się ją wówczas, gdy wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę.

Ważne!

Do dopuszczalnego czasu trwania kontroli u tego samego przedsiębiorcy nie wlicza się tzw. powtórnej kontroli w tym samym zakresie podmiotowym w danym roku kalendarzowym trwającej nie dłużej niż siedem dni

Wprawdzie planowany czas trwania kontroli w firmie może zostać przedłużony, ale jedynie wówczas, gdy zostanie to spowodowane przyczynami niezależnymi od inspektorów. W dodatku przyczyny te muszą uzasadnić na piśmie, a uzasadnienie doręczyć przedsiębiorcy i wpisać do księgi kontroli przed podjęciem dalszych czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak nawet przedłużając ten czas trwania, nie mogą naruszać terminów dotyczących czasu trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym.

REKLAMA

Od tej zasady wyjątek dotyczy przedłużenia czasu trwania kontroli prowadzonej wówczas, gdy w toku kontroli zostanie ujawnione, że przedsiębiorca zaniżył zobowiązanie podatkowe lub zawyżył straty w wysokości przekraczającej równowartość 10 proc. kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty. Wyjątek wystąpi również wówczas, gdy podczas kontroli zostanie ujawniony fakt, że przedsiębiorca nie złożył deklaracji, mimo że miał taki obowiązek. W tych wszystkich przypadkach inspektorzy muszą jednak dopełnić procedury przewidzianej w ustawie nowelizującej ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Przede wszystkim muszą zawiadomić przedsiębiorcę o tym, że takie okoliczności zostały ujawnione i wskazać zebrane dowody. Natomiast uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli inspektorzy powinni umieścić w książce kontroli i protokole kontroli.

Wprawdzie czas trwania kontroli zostanie wówczas przedłużony, ale nie może doprowadzić do przekroczenia odpowiednio dwukrotności czasu trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym.

Najłatwiej będzie ustalić, ile czasu trwa już kontrola i czy nie został przekroczony dopuszczalny limit na podstawie wpisów do książki kontroli.

Przestrzeganie zasad o czasie trwania kontroli jest bardzo istotne, ponieważ przedsiębiorca, który poniósł szkodę na skutek czynności inspektorów, które naruszyłyby prawo, może wystąpić o odszkodowanie. Natomiast dowody, które byłyby podczas tej kontroli zebrane, nie mogą być brane pod uwagę w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnoadministracyjnym, jakie dotyczyłoby kontrolowanego przedsiębiorcy.

Kontrola u mikroprzedsiębiorcy

12 dni

U mikroprzedsiębiorców kontrola nie będzie mogła trwać dłużej niż 12 dni roboczych w roku

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA