REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótsze kontrole w firmach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Od 7 marca 2009 r. przedsiębiorcy będą już kontrolowani na nowych zasadach. Kontrole będą trwały krócej, a tylko w nielicznych przypadkach inspektorzy mogą przedłużyć je ponad dopuszczalny limit.

Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym będzie krótszy - przewidują przepisy ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. nr 18, poz. 97), które zaczną obowiązywać od 7 marca 2009 r. Jego długość będzie zależała od tego, jak duży przedsiębiorca zostanie poddany kontroli. U mikroprzedsiębiorcy nie będzie przekraczać 12 dni roboczych, u małych przedsiębiorców - 18 dni roboczych, a średnich - 24 dni roboczych. Natomiast u pozostałych przedsiębiorców czas trwania wszystkich kontroli nie może przekroczyć 48 dni roboczych.

REKLAMA

Do tego czasu nie wlicza się tzw. powtórnej kontroli w tym samym zakresie podmiotowym w danym roku kalendarzowym, pod warunkiem że czas jej trwania nie przekroczy siedmiu dni. Przeprowadza się ją wówczas, gdy wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę.

Ważne!

Do dopuszczalnego czasu trwania kontroli u tego samego przedsiębiorcy nie wlicza się tzw. powtórnej kontroli w tym samym zakresie podmiotowym w danym roku kalendarzowym trwającej nie dłużej niż siedem dni

Wprawdzie planowany czas trwania kontroli w firmie może zostać przedłużony, ale jedynie wówczas, gdy zostanie to spowodowane przyczynami niezależnymi od inspektorów. W dodatku przyczyny te muszą uzasadnić na piśmie, a uzasadnienie doręczyć przedsiębiorcy i wpisać do księgi kontroli przed podjęciem dalszych czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak nawet przedłużając ten czas trwania, nie mogą naruszać terminów dotyczących czasu trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym.

REKLAMA

Od tej zasady wyjątek dotyczy przedłużenia czasu trwania kontroli prowadzonej wówczas, gdy w toku kontroli zostanie ujawnione, że przedsiębiorca zaniżył zobowiązanie podatkowe lub zawyżył straty w wysokości przekraczającej równowartość 10 proc. kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty. Wyjątek wystąpi również wówczas, gdy podczas kontroli zostanie ujawniony fakt, że przedsiębiorca nie złożył deklaracji, mimo że miał taki obowiązek. W tych wszystkich przypadkach inspektorzy muszą jednak dopełnić procedury przewidzianej w ustawie nowelizującej ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Przede wszystkim muszą zawiadomić przedsiębiorcę o tym, że takie okoliczności zostały ujawnione i wskazać zebrane dowody. Natomiast uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli inspektorzy powinni umieścić w książce kontroli i protokole kontroli.

Wprawdzie czas trwania kontroli zostanie wówczas przedłużony, ale nie może doprowadzić do przekroczenia odpowiednio dwukrotności czasu trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym.

Najłatwiej będzie ustalić, ile czasu trwa już kontrola i czy nie został przekroczony dopuszczalny limit na podstawie wpisów do książki kontroli.

Przestrzeganie zasad o czasie trwania kontroli jest bardzo istotne, ponieważ przedsiębiorca, który poniósł szkodę na skutek czynności inspektorów, które naruszyłyby prawo, może wystąpić o odszkodowanie. Natomiast dowody, które byłyby podczas tej kontroli zebrane, nie mogą być brane pod uwagę w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnoadministracyjnym, jakie dotyczyłoby kontrolowanego przedsiębiorcy.

Kontrola u mikroprzedsiębiorcy

12 dni

U mikroprzedsiębiorców kontrola nie będzie mogła trwać dłużej niż 12 dni roboczych w roku

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA