REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia pomogą zapobiec panice w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Bartman

REKLAMA

W wielu przedsiębiorstwach dotkniętych kryzysem i masowymi zwolnieniami zapanowała panika. Przeważająca większość kadry nie potrafi zapanować nad strachem pracowników. Receptą mogą być szkolenia podobne do tych, jakie przechodzą ratownicy i komandosi.

• Czy kiedy w firmie pojawia się długa lista osób do zwolnienia, odchodzą kluczowi klienci, a pracownicy w popłochu szukają nowego miejsca pracy, zarządzanie paniką jest w ogóle możliwe?

REKLAMA

REKLAMA

- Tak, jednakże umiejętność taka wymaga albo naturalnego daru i odpowiedniego doświadczenia życiowego, albo specjalnego treningu. Jest to trening podobny do tego, jaki przechodzą np. służby ratownicze czy komandosi. Polega on m.in. na wyrabianiu w sobie umiejętności panoramicznego widzenia, postrzegania z takiej perspektywy, aby nie składała się ona wyłącznie z samego paraliżującego nas strachu.

Zamiast pozwolić ludziom rozładowywać bezradność i strach za pomocą fabryki plotek w sposób niekontrolowany i nieproduktywny, odpowiednio wytrenowana kadra firmy może wykorzystać energię pracowników powstałą w wyniku nadprodukcji w mózgu adrenaliny w sposób pożyteczny dla wszystkich, np. powierzając indywidualne zadania, które ukierunkują uwagę w stronę rozwiązań.

• Czym jest panika?

- To stan organicznego pobudzenia, w którym tzw. gadzia - pierwotna część naszego mózgu odpowiedzialna m.in. za takie odruchy, jak: podejmowanie walki lub ucieczki - bierze górę nad półkulami odpowiedzialnymi za racjonalne myślenie. Taki stan pojawia się zarówno u poszczególnych jednostek ludzkich, jak i grup. Niezależnie od tego, czy panika ogarnia jednostkę czy grupę ludzi - np. organizację, najbardziej charakterystyczną i wspólną jej cechą jest znaczne zawężenie świadomości. Osoba w panice koncentruje się wyłącznie na szukaniu drogi ucieczki z trudnej dla siebie sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Jakie umiejętności w takich sytuacjach są menedżerom najbardziej potrzebne?

- Kluczowe jest zrozumienie współpracowników, rzeczowe wyjaśnienie sytuacji, skoncentrowanie ich wysiłków na konkretnych czynnościach. Komunikować należy się spokojnym głosem, mówić o konkretach tylko tyle, ile faktycznie potrzeba.

Dobrą ilustracją może być tu emitowana kilka dni temu w TVP rozmowa amerykańskiego pilota airbusa, który wodował na rzecze Hudson, z wieżą kontroli lotów. Doświadczony pilot spokojnie informował kontrolerów, że uderzył w stado ptaków i kolejno, co będzie w tej sytuacji robić, a oni dawali mu instrukcje. Udało mu się posadzić bezproblemowo maszynę na wodzie i ocalić wszystkich pasażerów.

• Czy umiejętność radzenia sobie z ekstremalnymi sytuacjami jest powszechną umiejętnością wśród kardy?

- Według mnie menedżerowie nie opanowali w stopniu dostatecznym zarządzania paniką. Potrzeba zdobycia takich kwalifikacji jest często nieuświadomiona, bo skutki światowego kryzysu jeszcze nie są tak odczuwalne, jak na Zachodzie. Za kilka miesięcy sytuacja w Polsce może być bardziej wymagająca. Chcemy tej sytuacji zapobiec. We wrześniu 2009 roku planujemy konferencję i warsztaty dostępne dla naszych menedżerów z udziałem przedstawicieli służb specjalnych, sportowców (w tym mistrzów sztuk walki), komandosów oraz służb ratowniczych o technikach zarządzania paniką.

Fot. Wojciech Górski

Jacek Santorski, psycholog biznesu

Rozmawiała KATARZYNA BARTMAN

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA