REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będziemy częściej karać przedsiębiorców za naruszenia praw konsumentów

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował wytyczne w sprawie karania przedsiębiorców naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Na złagodzenie sankcji będą mogły liczyć firmy, które będą w trakcie postępowania współdziałać z urzędem.

• Dlaczego UOKiK do tej pory rzadko nakładał kary na przedsiębiorców naruszających zbiorowe interesy konsumentów?

REKLAMA

REKLAMA

- Sankcje finansowe za takie działania rzeczywiście nie były nakładane zbyt często. Wynika to przede wszystkim z tego, że dopiero od niedawna prezes UOKiK może karać przedsiębiorców finansowo za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Możliwość taka istnieje bowiem od kwietnia 2007 roku, a wiele kończących się obecnie postępowań dotyczy praktyk, które były stosowane wcześniej. W związku z tym, że nie karzemy przedsiębiorców za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, których dopuścili się, zanim jeszcze weszły w życie nowe przepisy - decyzji z sankcjami finansowymi nie było wiele.

• Tak więc od przyszłego roku możemy spodziewać się, że przedsiębiorcy częściej będą karani finansowo za naruszenia praw konsumentów?

- Tak. W stosunku do tych przedsiębiorców, przeciwko którym toczą się postępowania, będziemy ten nowy instrument wykorzystywać. Tak więc kary finansowe za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów będą nakładane częściej.

REKLAMA

• Czy z tego właśnie powodu UOKiK przygotował wytyczne w sprawie nakładania kar finansowych za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Między innymi. Nie zależy nam na tym, żeby zaskakiwać przedsiębiorców karami. Chcemy, żeby mieli świadomość, że Urząd może nakładać kary finansowe i zamierza to robić. Chcemy również pokazać, w jaki sposób, w ramach limitów ustawowych, będziemy obliczać wysokość sankcji.

• Od czego będzie zależeć wysokość kary?

- Dokonaliśmy podziału wagi naruszenia w zależności od tego, na jakim etapie zawierania umowy występuje. Naruszenia mogą pojawić się na etapie przedkontraktowym, kiedy umowa pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą nie została jeszcze zawarta. Przykładem może być nieuczciwa reklama. Kolejnym etapem jest moment zawierania umowy, gdzie naruszenie może polegać np. na dostarczaniu konsumentowi błędnych informacji o jej istotnych warunkach. Mogą także wystąpić na etapie wykonywania umowy. Co do zasady, według proponowanych wytycznych najsurowsze kary mamy zamiar nakładać za naruszenia, które pojawią się na tym etapie. Wówczas konsument znajduje się w sytuacji przymusowej, ponieważ kiedy mamy już zawarty kontrakt, prawa konsumenta są znacznie ograniczone.

• A czy wyznaczona w ten sposób kara może ulec obniżeniu lub podwyższeniu?

- Tak. Przy ustalaniu wysokości kary bierzemy pod uwagę okoliczności łagodzące i obciążające. Okoliczności łagodzące powodują, że kwota wyjściowa kary, czyli związana z zakwalifikowaniem do etapu zawierania umowy, może być obniżona. I analogicznie - w przypadku wystąpienia okoliczności obciążających - kara zostanie podwyższona.

• Jak więc okoliczności wpłyną na złagodzenie kary?

- Kara może zostać obniżona, np. gdy przedsiębiorca zaniechał stosowania praktyki jeszcze przed wszczęciem przeciwko niemu postępowania przez prezesa Urzędu. Mogą też liczyć na to przedsiębiorcy, którzy aktywnie współdziałali w postępowaniu, co przyczyniło się do szybkiego wyjaśnienia sprawy. Łagodniej traktowane będą podmioty, które dobrowolnie zrekompensują poszkodowanym konsumentom straty poniesione na skutek nieuczciwej praktyki przedsiębiorcy.

• A kiedy przedsiębiorca może spodziewać się surowszego traktowania?

- Na przykład wówczas, gdy jego praktyka będzie miała charakter umyślny. Ponadto zaostrzenia może spodziewać się przedsiębiorca stosujący niedozwolone postanowienia umowne, które na podstawie prawomocnego wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostały wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych w powództwie wytoczonym wobec niego. Chcemy również zaostrzać kary, gdy zasięg terytorialny naruszenia jest znaczny, np. praktyki odbiją się na całym rynku ogólnopolskim. Będziemy też brać pod uwagę korzyści, jakie przedsiębiorca uzyskał w związku ze stosowaniem praktyki. Jeżeli są znaczne, będzie to miało wpływ na podwyższenie wymiaru kary.

• Czy Urząd spodziewa się, że dzięki wytycznym przedsiębiorcy będą rzadziej naruszać prawa konsumentów?

- Taki jest jeden z celów ich wprowadzenia. Przepisy dotyczące naruszania zbiorowych interesów konsumentów funkcjonowały wiele lat bez sankcji karnych i okazało się, że są mało skuteczne. Uznaliśmy, że kary finansowe są najskuteczniejszym instrumentem. Dlatego będziemy je konsekwentnie nakładać na tych, którzy łamią prawo. Częściej będziemy zobowiązywali przedsiębiorców do informowania opinii o stosowaniu przez nich nieuczciwej praktyki rynkowej.

• Które z działań zaliczy pani do największych sukcesów UOKiK w mijającym roku, a co trzeba uznać za porażki?

- Urzędem kieruję niewiele ponad pół roku, natomiast działania, które podejmujemy, mają charakter długoterminowy - większość z nich jest dopiero w toku. Jednak cieszę się, że w trakcie tego krótkiego okresu udało nam się przygotować wytyczne w sprawie karania przedsiębiorców. Od 1 stycznia stosujemy wytyczne w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych za praktyki ograniczające konkurencję. Wytyczne dotyczące naruszania zbiorowych interesów konsumentów są w fazie konsultacji.

To, nad czym musimy ciągle pracować, to zmiany w świadomości wszystkich uczestników rynku. Znajomość praw oraz ich egzekwowanie przez samych zainteresowanych jest bardzo niska. Przedsiębiorcy nie znają przepisów antymonopolowych, konsumenci swoich uprawnień. Na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia.

Fot. Wojciech Górski

MAŁGORZATA KRASNODĘBSKA-TOMKIEL

doktor nauk prawnych, wykładowca regulacji wspólnotowych i antymonopolowych na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej Handlowej i Krajowej Szkole Administracji Publicznej

 

KIEDY UOKIK ZŁAGODZI, A KIEDY ZAOSTRZY KARĘ

Przedsiębiorca może liczyć na łagodniejsze traktowanie przez prezesa UOKiK, gdy:

1) zaniechał stosowania praktyki jeszcze przed wszczęciem przeciwko niemu postępowania przez Prezesa Urzędu,

2) aktywnie współdziałał w trakcie postępowania, co przyczyniło się do szybkiego wyjaśnienia sprawy,

3) dobrowolnie zrekompensował poszkodowanym konsumentom straty poniesione na skutek nieuczciwej praktyki przedsiębiorcy

Przesłanki obciążające przedsiębiorcę naruszającego prawo antymonopolowe:

1) praktyka miała charakter umyślny,

2) przedsiębiorca stosuje niedozwolone postanowienia umowne, które na podstawie prawomocnego wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostały wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych w powództwie wytoczonym wobec niego

3) zasięg terytorialny naruszenia jest znaczny, np. praktyki odbiją się na całym rynku ogólnopolskim,

4) przedsiębiorca osiągnął znaczne korzyści w związku ze stosowaniem praktyki.

Rozmawiała Małgorzata Kryszkiewicz

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA