REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2009 roku będą 4 mld zł na dotacje na inwestycje dla przedsiębiorstw

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Po raz pierwszy w ciągu jednego roku firmy dostaną z UE tak duże środki na wsparcie inwestycji. Pomoc będzie dzielona w ramach sześciu działań.

Wiadomo już, na ile unijnych dotacji na swoje inwestycje mogą liczyć przedsiębiorcy w ramach programu Innowacyjna Gospodarka w przyszłym roku. Z ustaleń GP wynika, że łącznie budżet sześciu działań, za które odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Ministerstwo Gospodarki, wyniesie około 4 mld zł (ponad 1 mld euro).

REKLAMA

REKLAMA

Najwięcej pieniędzy zostanie rozdysponowane w ramach Działania 4.4. Są to cieszące się największą popularnością wśród firm dotacje na innowacyjne inwestycje, w ramach których przedsiębiorcy mogą sfinansować zakup nowoczesnych, światowych technologii. Do podziału w 2009 roku dostaną 426 mln euro - dwa razy więcej niż pierwotnie planowano. Urzędnicy podwoili kwotę, zatwierdzając budżet na 2009 rok.

- Według wcześniejszych założeń w przyszłym roku budżet Działania 4.4. miał wynosić ok. 250 mln euro - mówi GP Danuta Jabłońska, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która będzie dzielić środki pięciu z sześciu działań.

Wszystkie konkursy o unijne dotacje są zaplanowane na styczeń. Jak mówi Danuta Jabłońska, dokładny moment ogłoszenia naborów będzie zależał od wejścia w życie rozporządzenia, które dopasuje zasady udzielania pomocy publicznej w programie do nowych przepisów unijnych (z rozporządzenia 800/2008).

- Spodziewamy się, że wejdzie ono w życie w okolicach połowy stycznia. Wówczas od razu udostępniamy dokumenty, dajemy firmom dwa tygodnie na zapoznanie się z nimi i rozpoczynamy nabory wniosków - mówi prezes PARP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według Danuty Jabłońskiej w przyszłym roku zostanie rozdzielone 30 proc. pieniędzy, które są w tym działaniu na lata 2007-2013. Biorąc po uwagę konkurs w 2008 roku z ogólnej kwoty 1,4 mld euro na całą perspektywę finansową do podziału w latach 2010-2013 pozostanie zaledwie ok. 400 mln euro.

Ciekawie zapowiadają się także dwa inne działania. Pierwsze - oznaczone jako 1.4-4.1 - to dotacje na prowadzenie prac badawczych oraz wdrożenie ich efektów. W 2008 roku został przeprowadzony pilotażowy nabór wniosków. W 2009 roku przedsiębiorcy będą mieli do dyspozycji aż 200 mln euro.

Na prawie 1 mld zł mogą także liczyć inwestorzy, którzy będą chcieli w Polsce zlokalizować swoje nowe zakłady produkcyjne lub centra usług. W grę wchodzą inwestycje o wartości co najmniej 160 mln zł. Można podejrzewać, że te pieniądze będą cieszyły się większym zainteresowaniem niż w tym roku. W tym roku w ramach tego działania przyznano największą w historii indywidualną dotację dla firmy w wysokości ponad 150 mln zł.

Dodaje, że w 2009 roku zostaną na pewno przeprowadzone dwa nabory wniosków w Działaniu 4.4. Pierwszy ma ruszyć w styczniu, a drugi na przełomie czerwca i lipca.

Z listopadowego raportu GP wynika, że w 2009 roku w ramach regionalnych programów operacyjnych zostanie wśród małych i średnich firm rozdysponowane około 1,3 mld zł.

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA