REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najpierw rejestracja u starosty, później budowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

Wniosek do starosty o rejestrację inwestycji powinien zawierać projekt budowlany i wymagane opinie. Rejestracja budowy nie będzie dopuszczalna bez uzyskania zgody urbanistycznej. Pozostanie konieczność uzyskiwania pozwolenia na budowę, która wpływa na środowisko.

Już w nowym sezonie budowlanym będą obowiązywały uproszczone procedury prowadzenia inwestycji. Projekt nowelizacji prawa budowlanego został właśnie przyjęty przez dwie sejmowe komisje - Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego, głosowanie w Sejmie odbędzie się w tym tygodniu.

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja inwestycji

Zgodnie z projektem przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestorzy nie będą już musieli ubiegać się o pozwolenia na budowę. Wystarczy zarejestrowanie jej u starosty. Wniosek o rejestrację powinien dotyczyć całego zamierzenia inwestycyjnego, czyli np. wszystkich domów na nowo powstającym osiedlu. Inwestor powinien dołączyć do niego cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z wymaganymi opiniami, uzgodnieniami i pozwoleniami oraz dokumentami potwierdzającymi, że projektant i osoba sprawdzająca posiadają odpowiednie uprawnienia. Niezbędne też jest dołączenie zgody urbanistycznej i oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Na sprzeciw starosta będzie miał 30 dni. Jeżeli w tym terminie nie wyda decyzji, to inwestor uzyska prawo rozpoczęcia robót budowlanych.

- Dziś pozwolenia na budowę wydawane są w terminie 65 dni. Jeżeli procedura zgłoszenia ma trwać 30 dni, to uproszczenie procesu budowlanego będzie polegało na jego skróceniu o 35 dni. W całym procesie budowlanym, który trwa często kilka lat, nie jest to więc istotne skrócenie terminu. Z całą pewnością nie usatysfakcjonuje to inwestorów - mówi Marcin Piotrowski, wiceprezes Konfederacji Budownictwa i Nieruchomości.

REKLAMA

W przypadku małych inwestycji budowlanych, jak np. budowy obiektu do 35 mkw. poza miastem, budowy ogrodzeń nie wyższych niż 2,2 m, remontów, przebudowy czy termomodernizacji, nie będzie konieczna rejestracja. Rozpoczęcie prac zależeć ma wyłącznie od decyzji samego inwestora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uznaniowość urzędnika

Nie w każdym jednak przypadku wystarczy rejestracja inwestycji. Jeżeli urzędnik uzna, że znacząco oddziałuje ona na środowisko lub odmówi rejestracji i zgłosi swój sprzeciw, inwestor nadal będzie musiał ubiegać się o pozwolenie na budowę.

- Rozwiązanie to daje zbyt dużą władzę urzędnikom i wprowadza wiele elementów uznaniowości. To urzędnik arbitralnie zdecyduje, czy potrzebne jest pozwolenie na budowę, czy wystarczy rejestracja. W niektórych przypadkach decyzja urzędnika może utrudniać rozpoczęcie inwestycji i wydłużyć jej realizację - mówi Jacek Bielecki, główny ekspert Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

Zdaniem inwestorów takie rozwiązania sprzyjają korupcji.

Zgoda urbanistyczna

Po wejściu przepisów w życie każda inwestycja będzie mogła być prowadzona na podstawie zgody urbanistycznej. Jeżeli dana działka zostanie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, to zgodą urbanistyczną staną się same zapisy planu. Natomiast gdy działka takim planem nie zostanie objęta, to zgoda urbanistyczna musi być wydawana na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zdaniem ekspertów sprawi to, że prowadzenie inwestycji na obszarach nieobjętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego nadal będzie utrudnione.

- Maksymalnie o 30-35 dni skróci się czas rozpoczynania inwestycji na tych obszarach, dla których gminy uchwaliły miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Tam, gdzie takich planów nie ma, trudno będzie uzyskać pozwolenie na budowę. Właściciel będzie musiał uzyskać zgodę urbanistyczną i wszelkie decyzje lokalizacyjne - mówi Wiesław Szczepański, poseł PiS i członek sejmowej komisji infrastruktury. Dodaje, że bez zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym procedura prowadzenia inwestycji budowlanych nie zostanie uproszczona.

Użytkowanie budynków

Projekt przewiduje szybsze procedury kończenia inwestycji. Jeżeli obiekt został wzniesiony na podstawie zgłoszenia, to jego użytkowanie stanie się możliwe już po upływie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zakończeniu prac. Urzędnik w tym czasie może zgłosić swój sprzeciw oraz dokonać kontroli budowy w celu stwierdzenia, czy wszystko zostało wykonane zgodnie z projektem. Poza domami jednorodzinnymi i innymi niewielkimi budynkami, nadal obowiązkowe będzie zawiadomienie o zakończeniu prac i woli przystąpienia do użytkowania Państwową Inspekcję Sanitarną, Państwową Inspekcję Pracy i Państwową Straż Pożarną. Będą one mogły sprzeciwić się użytkowaniu w terminie 14 dni.

Niższe będą kary za nielegalne użytkowanie budynku. Dziś za takie wykroczenie trzeba zapłacić 10 tys. zł. Nowelizacja przewiduje grzywnę 5 tys. zł.

Nowe procedury budowlane wejdą w życie już po sześciu miesiącach od opublikowania nowelizacji w Dzienniku Ustaw.

W Polsce wydano 230 138 pozwoleń na budowę

Nowe prawo budowlane

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA