REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najpierw rejestracja u starosty, później budowa

Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

Wniosek do starosty o rejestrację inwestycji powinien zawierać projekt budowlany i wymagane opinie. Rejestracja budowy nie będzie dopuszczalna bez uzyskania zgody urbanistycznej. Pozostanie konieczność uzyskiwania pozwolenia na budowę, która wpływa na środowisko.

Już w nowym sezonie budowlanym będą obowiązywały uproszczone procedury prowadzenia inwestycji. Projekt nowelizacji prawa budowlanego został właśnie przyjęty przez dwie sejmowe komisje - Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego, głosowanie w Sejmie odbędzie się w tym tygodniu.

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja inwestycji

Zgodnie z projektem przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestorzy nie będą już musieli ubiegać się o pozwolenia na budowę. Wystarczy zarejestrowanie jej u starosty. Wniosek o rejestrację powinien dotyczyć całego zamierzenia inwestycyjnego, czyli np. wszystkich domów na nowo powstającym osiedlu. Inwestor powinien dołączyć do niego cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z wymaganymi opiniami, uzgodnieniami i pozwoleniami oraz dokumentami potwierdzającymi, że projektant i osoba sprawdzająca posiadają odpowiednie uprawnienia. Niezbędne też jest dołączenie zgody urbanistycznej i oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Na sprzeciw starosta będzie miał 30 dni. Jeżeli w tym terminie nie wyda decyzji, to inwestor uzyska prawo rozpoczęcia robót budowlanych.

- Dziś pozwolenia na budowę wydawane są w terminie 65 dni. Jeżeli procedura zgłoszenia ma trwać 30 dni, to uproszczenie procesu budowlanego będzie polegało na jego skróceniu o 35 dni. W całym procesie budowlanym, który trwa często kilka lat, nie jest to więc istotne skrócenie terminu. Z całą pewnością nie usatysfakcjonuje to inwestorów - mówi Marcin Piotrowski, wiceprezes Konfederacji Budownictwa i Nieruchomości.

REKLAMA

W przypadku małych inwestycji budowlanych, jak np. budowy obiektu do 35 mkw. poza miastem, budowy ogrodzeń nie wyższych niż 2,2 m, remontów, przebudowy czy termomodernizacji, nie będzie konieczna rejestracja. Rozpoczęcie prac zależeć ma wyłącznie od decyzji samego inwestora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uznaniowość urzędnika

Nie w każdym jednak przypadku wystarczy rejestracja inwestycji. Jeżeli urzędnik uzna, że znacząco oddziałuje ona na środowisko lub odmówi rejestracji i zgłosi swój sprzeciw, inwestor nadal będzie musiał ubiegać się o pozwolenie na budowę.

- Rozwiązanie to daje zbyt dużą władzę urzędnikom i wprowadza wiele elementów uznaniowości. To urzędnik arbitralnie zdecyduje, czy potrzebne jest pozwolenie na budowę, czy wystarczy rejestracja. W niektórych przypadkach decyzja urzędnika może utrudniać rozpoczęcie inwestycji i wydłużyć jej realizację - mówi Jacek Bielecki, główny ekspert Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

Zdaniem inwestorów takie rozwiązania sprzyjają korupcji.

Zgoda urbanistyczna

Po wejściu przepisów w życie każda inwestycja będzie mogła być prowadzona na podstawie zgody urbanistycznej. Jeżeli dana działka zostanie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, to zgodą urbanistyczną staną się same zapisy planu. Natomiast gdy działka takim planem nie zostanie objęta, to zgoda urbanistyczna musi być wydawana na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zdaniem ekspertów sprawi to, że prowadzenie inwestycji na obszarach nieobjętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego nadal będzie utrudnione.

- Maksymalnie o 30-35 dni skróci się czas rozpoczynania inwestycji na tych obszarach, dla których gminy uchwaliły miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Tam, gdzie takich planów nie ma, trudno będzie uzyskać pozwolenie na budowę. Właściciel będzie musiał uzyskać zgodę urbanistyczną i wszelkie decyzje lokalizacyjne - mówi Wiesław Szczepański, poseł PiS i członek sejmowej komisji infrastruktury. Dodaje, że bez zmian w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym procedura prowadzenia inwestycji budowlanych nie zostanie uproszczona.

Użytkowanie budynków

Projekt przewiduje szybsze procedury kończenia inwestycji. Jeżeli obiekt został wzniesiony na podstawie zgłoszenia, to jego użytkowanie stanie się możliwe już po upływie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zakończeniu prac. Urzędnik w tym czasie może zgłosić swój sprzeciw oraz dokonać kontroli budowy w celu stwierdzenia, czy wszystko zostało wykonane zgodnie z projektem. Poza domami jednorodzinnymi i innymi niewielkimi budynkami, nadal obowiązkowe będzie zawiadomienie o zakończeniu prac i woli przystąpienia do użytkowania Państwową Inspekcję Sanitarną, Państwową Inspekcję Pracy i Państwową Straż Pożarną. Będą one mogły sprzeciwić się użytkowaniu w terminie 14 dni.

Niższe będą kary za nielegalne użytkowanie budynku. Dziś za takie wykroczenie trzeba zapłacić 10 tys. zł. Nowelizacja przewiduje grzywnę 5 tys. zł.

Nowe procedury budowlane wejdą w życie już po sześciu miesiącach od opublikowania nowelizacji w Dzienniku Ustaw.

W Polsce wydano 230 138 pozwoleń na budowę

Nowe prawo budowlane

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA