REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalne strefy ekonomiczne będą działać trzy lata dłużej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Rząd chce wydłużyć funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych do 2020 roku. Dzięki temu lokalizowanie w nich dużych inwestycji ma być nadal opłacalne.

Specjalne strefy ekonomiczne będą działać trzy lata dłużej. 14 rozporządzeń w tej sprawie (dla każdej strefy odrębnie) przygotował resort gospodarki.

REKLAMA

- Jeśli po konsultacjach nie będziemy musieli wprowadzić istotnych zmian, to w przyszłym tygodniu przekażemy je Radzie Ministrów - mówi Teresa Korycińska, zastępca dyrektora departamentu instrumentów wsparcia w resorcie gospodarki.

W jej opinii wejdą one w życie pod koniec września lub na początku października.

Strefy to magnes, który przyciąga inwestycje zagraniczne do Polski. Tam zlokalizowano zdecydowaną większość dużych projektów typu green field.

W I połowie tego roku strefy wydały około setki zezwoleń na rozpoczęcie działalności. To o ponad 13 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2007. Jednak inwestorzy coraz częściej sygnalizują, że strefy tracą na atrakcyjności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Twierdzą, że perspektywa istnienia stref tylko do 2017 roku uniemożliwi im skorzystanie z całej zagwarantowanej pomocy publicznej - mówi Wiesława Kamińska, prezes Pomorskiej SSE.

Takie zastrzeżenie zgłaszał choćby Mercedes, gdy na początku roku zastanawiał się nad lokalizacją nowej fabryki samochodów. Dlatego, zdaniem szefowej pomorskiej strefy, wydłużenie istnienia stref o trzy lata to bardzo dobry pomysł.

- Bez tego kroku czekałby je powolny zmierzch - ocenia Paweł Tynel z Ernst & Young.

- Inwestorzy wybieraliby lokalizacje gdzie indziej lub chcieliby od rządu większych pieniędzy za wybór Polski - dodaje Teresa Korycińska.

Ekspert Ernst & Young tłumaczy, że decydując się na duża inwestycje w strefie, inwestor wie, że przez pierwszych kilka lat nie będzie mógł skorzystać z odpisów podatkowych, bo np. z powodu amortyzacji fabryka nie będzie mieć zysków. A gdy będzie już mógł to zrobić, strefa będzie likwidowana.

- Już teraz niektórzy inwestorzy oceniają, że przy dużych projektach nie uda im się skonsumować do 2017 roku nawet połowy ulg podatkowych - podkreśla Paweł Tynel.

REKLAMA

Wydłużenie okresu istnienia stref to niejedyne rozwiązania, które przygotował rząd. Na początku sierpnia weszła w życie nowela ustawy o SSE, która zakłada m.in. zwiększenie obszaru objętego strefami o dodatkowe 8 tys. hektarów (do 20 tys. ha). Na określonych przez resort gospodarski warunkach będzie można włączać do SSE także grunty prywatne.

Resort gospodarki zapowiada utworzenie Krajowego Zasobu Nieruchomości Inwestycyjnych. W jego skład wchodziłyby atrakcyjne grunty zarządzane przez Agencję Nieruchomości Rolnych i Agencję Mienia Wojskowego. Strefy mogłyby je oferować inwestorom, mając pewność, że grunt zostanie przekazany pod inwestycje w szybkim tempie, być może nawet w ciągu miesiąca. Obecnie trwa to ok. roku.

14 specjalnych stref ekonomicznych znajduje się obecnie na terenie Polski

10 mld zł zaiwestowano we wszystkich SSE w 2007 roku

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA