REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspektor sprawdzi jakość materiałów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Żaczkiewicz

REKLAMA

Podwojenie liczby inspektorów i wprowadzenie tajnego zakupu kontrolnego w punktach sprzedaży przewiduje projekt nowelizacji ustawy o materiałach budowlanych, do którego dotarła GP.

zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

Producentów i importerów kontrolować będzie blisko 200 funkcjonariuszy. Wprowadzenie zmian do ustawy o materiałach budowlanych z 2004 roku powinno skuteczniej chronić konsumentów przed wyrobami niebezpiecznymi lub wyrobami o gorszych właściwościach - zapewniają przedstawiciele Głównej Inspekcjii Nadzoru Budowlanego. Zakup kontrolowany to nowe uprawnienie inspektorów, które Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się wprowadzić do projektu. Polegać ono będzie na możliwości nabycia określonej partii towaru budowlanego w celu zbadania próbek. Czynności te dokonywane mają być bez wiedzy i zgody kontrolowanego przez inspektorów incognito. W przypadku gdy zakupiony wyrób spełnia wymagania określone ustawą - zostanie zwrócony właścicielowi. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek zwrotu należności poniesionej w czasie transakcji.

Przyspieszenie wydawania postanowień pokontrolnych ma zapewnić nowy przepis stanowiący, że rozpoczęcie kontroli jest jednocześnie datą wszczęcia postępowania administracyjnego. W trakcie kontroli u importera i producenta inspektor będzie mógł żądać deklaracji zgodności, nazwy i adresu zakładu produkującego, oraz specyfikacji technicznych.

Od sprzedawcy natomiast - oprócz adresu producenta inspektorzy będą mogli domagać się wydania schematów konstrukcyjnych oraz instrukcji stosowania wyrobu. Inspektorzy w protokołach będą mogli wyznaczać konkretną datę usunięcia nieprawidłowości. Autorzy ustawy mają nadzieję, że wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji przyczyni się do rozwoju firm budowlanych. Jednak projekt ustawy bardzo krytycznie oceniają przedstawiciele firm.

- Projekt ma na celu utrzymania obecnego status quo, jakim jest funkcjonowanie Instytutu Techniki Budowlanej - mówi Lech Dzierżawski z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Firm Budowlanych i Montażowych. - Wydaje on aprobaty niezgodnie z ustawą. To jest komercyjna instytucja. Jego zdaniem, aby kontrolować, trzeba wiedzieć, co jest przedmiotem kontroli. A tymczasem w projekcie nie ma zmiany dotychczasowej definicji wyrobu budowlanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ma on charakter cząstkowy, gdyż w żaden radykalny sposób nie rozwiązuje spraw jakości materiałów budowlanych - dodaje Lech Dzierżawski.

Na realizację ustawy, w tym zakupów kontrolowanych, przeznaczono 16,8 mln zł. Niemniej biorąc pod uwagę dodatkowe wpływy do budżetu państwa z tytułu kar, szacuje się, że całkowite wydatki wyniosą 12 mln zł.

Ustawa została przesłana do konsultacji międzyresortowych. Zacznie obowiązywać w trzy miesiące od opublikowania w Dzienniku Ustaw.

Nieprawidłowości dotyczące wyrobów budowlanych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

katarzyna Żaczkiewicz

katarzyna.zaczkiewicz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. nr 92, poz. 881).

OPINIA

ROBERT DZIWIŃSKI

główny inspektor nadzoru budowlanego

Projekt ustawy wprowadza możliwość dokonania kontroli i ukarania także importera wyrobów budowlanych. Dotychczasowe sankcje karne w odniesieniu do tych wyrobów wprowadzonych do obrotu z oznakowaniem CE zawsze były zawarte w dwóch ustawach. Z tym, że wysokość i tryb orzekania w obu przypadkach były różne. Projekt ujednolica kary i tryb orzekania o nich. Wprowadza też dodatkowe sankcje zaostrzające w przypadku recydywy. Ma to zapewnić skuteczniejsze eliminowanie z rynku wyrobów niespełniających wymagań ustawy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA