REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspektor sprawdzi jakość materiałów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Żaczkiewicz

REKLAMA

Podwojenie liczby inspektorów i wprowadzenie tajnego zakupu kontrolnego w punktach sprzedaży przewiduje projekt nowelizacji ustawy o materiałach budowlanych, do którego dotarła GP.

zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

Producentów i importerów kontrolować będzie blisko 200 funkcjonariuszy. Wprowadzenie zmian do ustawy o materiałach budowlanych z 2004 roku powinno skuteczniej chronić konsumentów przed wyrobami niebezpiecznymi lub wyrobami o gorszych właściwościach - zapewniają przedstawiciele Głównej Inspekcjii Nadzoru Budowlanego. Zakup kontrolowany to nowe uprawnienie inspektorów, które Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się wprowadzić do projektu. Polegać ono będzie na możliwości nabycia określonej partii towaru budowlanego w celu zbadania próbek. Czynności te dokonywane mają być bez wiedzy i zgody kontrolowanego przez inspektorów incognito. W przypadku gdy zakupiony wyrób spełnia wymagania określone ustawą - zostanie zwrócony właścicielowi. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek zwrotu należności poniesionej w czasie transakcji.

Przyspieszenie wydawania postanowień pokontrolnych ma zapewnić nowy przepis stanowiący, że rozpoczęcie kontroli jest jednocześnie datą wszczęcia postępowania administracyjnego. W trakcie kontroli u importera i producenta inspektor będzie mógł żądać deklaracji zgodności, nazwy i adresu zakładu produkującego, oraz specyfikacji technicznych.

Od sprzedawcy natomiast - oprócz adresu producenta inspektorzy będą mogli domagać się wydania schematów konstrukcyjnych oraz instrukcji stosowania wyrobu. Inspektorzy w protokołach będą mogli wyznaczać konkretną datę usunięcia nieprawidłowości. Autorzy ustawy mają nadzieję, że wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji przyczyni się do rozwoju firm budowlanych. Jednak projekt ustawy bardzo krytycznie oceniają przedstawiciele firm.

- Projekt ma na celu utrzymania obecnego status quo, jakim jest funkcjonowanie Instytutu Techniki Budowlanej - mówi Lech Dzierżawski z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Firm Budowlanych i Montażowych. - Wydaje on aprobaty niezgodnie z ustawą. To jest komercyjna instytucja. Jego zdaniem, aby kontrolować, trzeba wiedzieć, co jest przedmiotem kontroli. A tymczasem w projekcie nie ma zmiany dotychczasowej definicji wyrobu budowlanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ma on charakter cząstkowy, gdyż w żaden radykalny sposób nie rozwiązuje spraw jakości materiałów budowlanych - dodaje Lech Dzierżawski.

Na realizację ustawy, w tym zakupów kontrolowanych, przeznaczono 16,8 mln zł. Niemniej biorąc pod uwagę dodatkowe wpływy do budżetu państwa z tytułu kar, szacuje się, że całkowite wydatki wyniosą 12 mln zł.

Ustawa została przesłana do konsultacji międzyresortowych. Zacznie obowiązywać w trzy miesiące od opublikowania w Dzienniku Ustaw.

Nieprawidłowości dotyczące wyrobów budowlanych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

katarzyna Żaczkiewicz

katarzyna.zaczkiewicz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. nr 92, poz. 881).

OPINIA

ROBERT DZIWIŃSKI

główny inspektor nadzoru budowlanego

Projekt ustawy wprowadza możliwość dokonania kontroli i ukarania także importera wyrobów budowlanych. Dotychczasowe sankcje karne w odniesieniu do tych wyrobów wprowadzonych do obrotu z oznakowaniem CE zawsze były zawarte w dwóch ustawach. Z tym, że wysokość i tryb orzekania w obu przypadkach były różne. Projekt ujednolica kary i tryb orzekania o nich. Wprowadza też dodatkowe sankcje zaostrzające w przypadku recydywy. Ma to zapewnić skuteczniejsze eliminowanie z rynku wyrobów niespełniających wymagań ustawy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA