REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezprawna kontrola w firmie nie pozwoli na wszczęcie postępowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Sprawy związane z rejestracją firm będą załatwiane w jednym okienku, a w przyszłości wyłącznie przez internet, zaś zasady kontroli w firmach zostaną ujednolicone.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Na uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przedsiębiorcy muszą jednak jeszcze poczekać, gdyż opóźnia się termin zakończenia prac nad drugim etapem nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy oczekiwali, że projekt ustawy wprowadzającej zmiany i upraszczającej zakładanie firm oraz przeprowadzanie w nich kontroli zostanie przedstawiony w czerwcu. Tymczasem w Ministerstwie Gospodarki wciąż trwają prace nad drugim etapem nowelizacji ustawy o działalności gospodarczej.

W jednym okienku w 2009 roku

REKLAMA

Dopiero w 2009 roku przedsiębiorca załatwi wszystkie sprawy związane z założeniem firmy u jednego urzędnika w tzw. jednym okienku - przewiduje przygotowywany w Ministerstwie Gospodarki projekt kolejnej już nowelizacji ustawy. Wkrótce projekt trafi do uzgodnień międzyresortowych.

Resort zakłada też uproszczenie i ograniczenie kontroli w firmach. Ograniczeniu barier rozwoju przedsiębiorczości mają dodatkowo służyć projekty dwóch ustaw: derogacyjnej i dereglamentacyjnej, które zlikwidują zbędne zezwolenia i licencje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Reglamentowane będą tylko dziedziny gospodarki związane z bezpieczeństwem i prawem międzynarodowym.

Obsługa elektroniczna

- Jedno okienko będzie tylko etapem przejściowym - tłumaczy wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld. W 2011 roku uruchomiony zostanie system elektronicznej rejestracji firm i jedno okienko zastąpi instytucja, o której mówimy - zero okienka - tłumaczy wiceminister. Wcześniej nie uda się zakończyć prac nad przygotowaniem nośników elektronicznych oraz oprzyrządowania - dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wszystkie formalności związane z rejestracją nowej firmy będą załatwiane przez internet. Natomiast osoby prowadzące już firmy uregulują przez internet sprawy związane z rozszerzeniem zakresu działalności, ze zmianą adresu i siedziby firmy oraz kwestie danych osobowych. Będą mogły wykonywać te czynności z dowolnego miejsca na świecie.

Zgodnie z planami jedno okienko będzie funkcjonowało nie dłużej niż przez dwa lata, czyli do momentu utworzenia platformy informatycznej - Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej. Zdaniem Adama Szejnfelda jeszcze przez kilka lat po uruchomieniu CEIG przedsiębiorcy będą mogli wybrać tryb, z jakiego chcą korzystać przy załatwianiu formalności, czyli elektroniczny albo papierowy.

Uproszczenie kontroli

Przygotowywany w resorcie gospodarki projekt przewiduje uproszczenie i ograniczenie kontroli w firmach. Art. 77 obowiązującej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że organy administracji publicznej kontrolują przedsiębiorców na zasadach w niej określonych.

- Zasady te trzeba sformułować konkretnie i szczegółowo, gdyż u.s.d.g. zawiera ogólne przepisy dla poszczególnych inspekcji - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy. Dziś inspektorzy zamiast przestrzegać u.s.d.g., powołują się na bardziej korzystne dla nich unormowania w przepisach resortowych regulujących prowadzenie poszczególnych kontroli. Projekt nowelizacji ograniczy więc ich uprawnienia zawarte w ponad 40 aktach prawnych oraz ujednolici zasady prowadzenia kontroli.

Autorzy nowelizacji chcą ograniczyć powody wszczynania kontroli. Ma być ona możliwa tylko po okazaniu legitymacji, bez wcześniejszego doręczenia przedsiębiorcy upoważnienia do jej przeprowadzenia. Planują także ograniczenie wykonywania czynności kontrolnych przez osoby, które nie są pracownikami inspekcji. Czynności kontrolne mają być prowadzone w taki sposób, aby nie zakłócały normalnego funkcjonowania firmy. Przepisy sprecyzują też sytuacje, gdy możliwe będzie przedłużenie czasu kontroli. U mikro i u małych przedsiębiorców kontrole będą najkrótsze.

Z kolei zdyscyplinowaniu urzędników prowadzących kontrole ma służyć wprowadzenie zasady, że dowody zebrane podczas inspekcji prowadzonej niezgodnie z prawem nie mogą uzasadniać wszczęcia postępowania przeciwko przedsiębiorcy - nie miałyby one mocy prawnej.

Rejestracja firmy i kontrole

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

REKLAMA

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

REKLAMA

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA