REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka sfinansuje kupno swoich akcji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Udzielając pożyczek oraz zaliczkowych wypłat na zakup wyemitowanych przez siebie akcji, spółka łatwiej zlikwiduje bieżące nadwyżki pieniężne i przyczyni się do ustabilizowania kursu giełdowego własnych akcji.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

półka akcyjna będzie mogła sfinansować nabycie lub objęcie emitowanych przez siebie akcji - przewiduje uchwalona po poprawkach Senatu ustawa z 13 czerwca 2008 r. o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych. Ustawa została skierowana do podpisu prezydenta.

Pożyczka na nabycie akcji

Na finansowanie nabycia lub objęcia emitowanych przez siebie akcji spółka akcyjna będzie mogła udzielać pożyczek, dokonywać zaliczkowych wypłat i ustanawiać zabezpieczenia.

REKLAMA

Do tej pory kodeks spółek handlowych nie zezwalał na nabywanie własnych akcji. Tylko instytucje finansowe mogły je nabywać na własny rachunek w granicach upoważnienia udzielonego przez walne zgromadzenie na czas nie dłuższy niż rok, w celu dalszej odsprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ograniczenia te utrudniały likwidowanie bieżących nadwyżek pieniężnych w spółkach oraz utrudniały wdrażanie programów motywacyjnych dla menedżerów tzw. opcji menedżerskich i pracowniczych - mówi adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Kosiński i Wspólnicy.

Wyjaśnia, że przez nabywanie własnych akcji spółki likwidują nadwyżki finansowe, a także mogą przyczynić się do stabilizacji kursu giełdowego akcji i w ten sposób zapobiec wahaniom kursów akcji o charakterze spekulacyjnym.

Kapitał rezerwowy

Teraz spółki będą mogły finansować nabycie lub objęcie emitowanych przez siebie akcji, pod warunkiem że wcześniej utworzą na ten cel kapitał rezerwowy. Sposób tego finansowania ma określać uchwała walnego zgromadzenia. Zanim jednak zostanie podjęta, zarząd powinien przedstawić pisemne sprawozdanie na temat przyczyn, celu i warunków finansowania, interesu spółki w finansowaniu, wpływu finansowania na płynność finansową i wypłacalność spółki. Sprawozdanie zarządu powinno określać cenę nabycia lub objęcia akcji spółki z uzasadnieniem, że jest ona godziwa.

Upoważnienie walnego zgromadzenia do nabycia akcji musi określać m.in. maksymalną liczbę akcji oraz maksymalną i minimalną wysokość zapłaty, a także okres upoważnienia, który nie może przekraczać pięciu lat. Łączna wartość nominalna nabytych akcji nie może przekraczać 20 proc. kapitału zakładowego.

Wprowadzenie takiego progu ustawodawca uzasadnił tym, że w spółkach o dużym rozproszeniu akcjonariatu posiadanie pakietu akcji przekraczających 20 proc. ogółu głosów na walnym zgromadzeniu mogłoby doprowadzić do przejęcia faktycznej kontroli nad spółką.

Gdyby jednak spółka, nabywając akcje, naruszyła przepisy, to musi je zbyć w ciągu roku.

Obniżka kapitału zakładowego

Spółka akcyjna będzie mogła uchwalić także obniżenie kapitału zakładowego. Zarząd musi w takiej sytuacji niezwłocznie ogłosić o tym i wezwać wierzycieli do zgłoszenia wobec niej roszczeń w ciągu trzech miesięcy. Zgłoszone w tym czasie wymagalne roszczenia spółka powinna zaspokoić. Natomiast wierzyciele mogą domagać się zabezpieczenia roszczeń niewymagalnych, które powstały przed dniem ogłoszenia uchwały o obniżeniu kapitału zakładowego. Muszą jednak uprawdopodobnić, że obniżenie zagraża zaspokojeniu ich, a oni nie otrzymali ze spółki zabezpieczenia. W celu zabezpieczenia spółka powinna złożyć określoną kwotę do depozytu sądowego. Z ważnych powodów może dokonać zabezpieczenia również w inny sposób.

- Obowiązek zabezpieczenia roszczeń dotyczy więc wyłącznie tych, które powstały przed dniem ogłoszenia uchwały o obniżeniu kapitału zakładowego. Takich ograniczeń kodeks spółek handlowych do tej pory nie przewidywał - tłumaczy adwokat Maria Urbańska.

Jej zdaniem, nie narusza to interesów wierzycieli, bo uchwała o obniżeniu kapitału zakładowego zostanie ogłoszona, a kontrahenci będą mogli odstąpić od planowanej transakcji ze spółką.

Biegły rewident nie musi badać

Inna zmiana przewiduje, że zarząd spółki będzie mógł podjąć uchwałę i odstąpić od badania przez biegłego rewidenta wkładów wnoszonych aportem, których przedmiotem są zbywalne papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego, pod warunkiem że ich wartość zostanie ustalona według tzw. średniej ceny ważonej. Chodzi tutaj o cenę, po której były one przedmiotem obrotu na rynku regulowanym przez sześć miesięcy poprzedzających wniesienie wkładu. Zarząd ma mieć prawo podjęcia uchwały i odstąpienia od badania aktywów wówczas, gdy biegły rewident wydał opinię na temat ich tzw. wartości godziwej albo ich wartość godziwa wynika ze sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy, które zbadał biegły.

- Wartość godziwa zapewnia pokrycie kapitału zakładowego i uwzględnia jego funkcję ochronną dla wierzycieli - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych.

Jego zdaniem, w sprawie odstąpienia od badania wkładów niepieniężnych zarząd musi podjąć uchwałę, gdyż decyzja po tym wpływa na stosunki kapitałowe w spółce, a w dodatku nie należy do sfery prowadzenia spraw spółki przez członków zarządu.

Natomiast zarząd będzie musiał poddać badaniu przez biegłego rewidenta wyceny wkładów wówczas, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności, które wpłyną na cenę zbywalnych papierów wartościowych lub instrumentów rynku pieniężnego w chwili ich wniesienia aportem do spółki lub pojawią się nowe okoliczności, które wpłyną na ich tzw. wartość godziwą w chwili wniesienia.

Nowelizacja kodeksu spółek handlowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA