REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydają już 1,5 mld zł na sport

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Polskie firmy będą coraz chętniej wydawać na sponsoring sportu. Najwięcej na piłkę nożną, która - mimo afer korupcyjnych - przynosi im najwięcej wizerunkowych i finansowych korzyści.

Do pierwszego meczu polskiej reprezentacji z Niemcami na Euro 2008 blisko 30 proc. Polaków wymieniało spontanicznie Telekomunikację Polską (TP) jako firmę najbardziej kojarzącą się ze sponsoringiem sportu - wynika z ostatniego badania Sport Fun Test firmy Pentagon Research, przeprowadzonego w lutym 2008 r. Głównie za sprawą piłki nożnej, którą TP sponsoruje od sześciu lat. Teraz, po tym jak spółka przedłużyła kontrakt na głównego sponsora polskiej reprezentacji na kolejne dwa lata, jej rozpoznawalność jeszcze wzrośnie.

REKLAMA

- Wsparcie piłkarzy jest skutecznym sposobem na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i pozwala osiągnąć wymierne korzyści komercyjne - mówi Wojciech Jabczyński z Grupy TP.

Wszystko dla marki

Podobny cel ma Puma, także sponsor reprezentacji, wskazywana przez Polaków na pierwszym miejscu wśród sponsorów (częściej niż TP). Taki sposób zwiększania rozpoznawalności jednak kosztuje. I to coraz więcej. Kwota całego kontraktu sponsorskiego reprezentacji jest tajemnicą. Według naszych informacji, za obecny dwuletni kontrakt sponsorski reprezentacji TP zapłaciła około 12 mln zł. Za poprzedni - około 8 mln zł. Wojciech Jabczyński nie skomentował tych kwot.

Nie tylko piłka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Poza piłką nożną firmy coraz chętniej wydają pieniądze na sponsoring innych dyscyplin. Coraz bardziej popularny jest tenis, golf, żużel czy piłka ręczna. Wśród najbardziej znanych sponsorów są także takie firmy, jak Orange, Adidas, Plus GSM, Tyskie, Era, Red Bull, Lotos, Warka, Harnaś, Lech, Prokom, Lotto, Orlen czy KGHM.

Według Jerzego Ciszewskiego, prezesa spółki Ciszewski Marketing Sportowy, pieniądze na sponsoring sportu będą rosły, choćby dlatego, że firmom coraz trudniej dotrzeć do klienta za pośrednictwem tradycyjnej reklamy, bo jest jej coraz więcej i coraz słabiej działa.

Strategia sponsora

Sieć komórkowa Plus GSM od dziesięciu lat sponsoruje reprezentację Polski w siatkówce.

- Sponsorując siatkówkę, jednocześnie kreujemy wizerunek marki bliskiej milionom Polaków. Naszą współpracę z polską siatkówką traktujemy nie tylko jako znakomitą możliwość promocji firmy, ale staramy się być dla niej wiarygodnym i lojalnym przyjacielem - mówi Dariusz Matuszak, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polkomtel, operatora sieci Plus.

REKLAMA

PTC, operator Ery, zdecydował się na większe rozdrobnienie, wspierając dyscypliny indywidualne i zespołowe. A żeby minimalizować ryzyko złego wizerunku, spowodowanego fatalnym występem konkretnego zawodnika czy drużyny, wybrał sponsoring np. reprezentacji olimpijskich.

- Strategia popularyzacji sportu przyjęta przez PTC zakłada wsparcie dla możliwie szerokiej grupy sportowców, dlatego zostaliśmy generalnym sponsorem polskiej reprezentacji olimpijskiej Turyn 2006 i Pekin 2008 - tłumaczy Zbigniew Lazar, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej PTC.

Ulubiona dyscyplina szefa

Mimo afery korupcyjnej w Polskiej lidze wielu sponsorów nie rezygnuje. Grupa ITI zainwestowała w Legii i nie zamierza się z niej wycofywać. Allianz Polska, który posiada 40 proc. udziałów w Górniku Zabrze, chce go zwiększyć.

- Trwają rozmowy z władzami Zabrza o zwiększeniu naszego udziału przez podniesienie kapitału klubu. Ważnym elementem tych rozmów jest plan budowy stadionu - mówi Marek Baran z Allianz Polska.

Spółka, wybierając, w jaką dziedzinę sportu się angażuje, obserwuje to, co robi spółka-matka w Monachium. Niemiecki Allianz zaangażował się w Bayern Monachium, który gra na stadionie Allianz Arena. Zaangażowanie w futbol TP też wynika ze strategii właściciela - France Telecom. Orange jest np. sponsorem francuskiej pierwszej ligi.

- Wybierając Górnik, kierowaliśmy się dobrą markę tego klubu. Szczególnie na Śląsku, który jest dla nas bardzo ważny pod względem biznesowym, gdyż mamy tam dużo klientów i pośredników - dodaje Marek Baran.

Zaangażowanie w klub piłkarski było tym łatwiejsze, że jeden z członków zarządu, Michael Miller, jest fanem tego sportu. Nie tylko siada teraz na trybunie z szalikiem w barwach Górnika Zabrze, ale cały czas sam gra w różnych meczach amatorskich.

Sponsorzy sportu - 10 najbardziej znanych marek

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MichaŁ Fura

michal.fura@infor.pl

Współpraca Tomasz Świderek

Marcin Jaworski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA