REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydają już 1,5 mld zł na sport

Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Polskie firmy będą coraz chętniej wydawać na sponsoring sportu. Najwięcej na piłkę nożną, która - mimo afer korupcyjnych - przynosi im najwięcej wizerunkowych i finansowych korzyści.

Do pierwszego meczu polskiej reprezentacji z Niemcami na Euro 2008 blisko 30 proc. Polaków wymieniało spontanicznie Telekomunikację Polską (TP) jako firmę najbardziej kojarzącą się ze sponsoringiem sportu - wynika z ostatniego badania Sport Fun Test firmy Pentagon Research, przeprowadzonego w lutym 2008 r. Głównie za sprawą piłki nożnej, którą TP sponsoruje od sześciu lat. Teraz, po tym jak spółka przedłużyła kontrakt na głównego sponsora polskiej reprezentacji na kolejne dwa lata, jej rozpoznawalność jeszcze wzrośnie.

REKLAMA

- Wsparcie piłkarzy jest skutecznym sposobem na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i pozwala osiągnąć wymierne korzyści komercyjne - mówi Wojciech Jabczyński z Grupy TP.

Wszystko dla marki

Podobny cel ma Puma, także sponsor reprezentacji, wskazywana przez Polaków na pierwszym miejscu wśród sponsorów (częściej niż TP). Taki sposób zwiększania rozpoznawalności jednak kosztuje. I to coraz więcej. Kwota całego kontraktu sponsorskiego reprezentacji jest tajemnicą. Według naszych informacji, za obecny dwuletni kontrakt sponsorski reprezentacji TP zapłaciła około 12 mln zł. Za poprzedni - około 8 mln zł. Wojciech Jabczyński nie skomentował tych kwot.

Nie tylko piłka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Poza piłką nożną firmy coraz chętniej wydają pieniądze na sponsoring innych dyscyplin. Coraz bardziej popularny jest tenis, golf, żużel czy piłka ręczna. Wśród najbardziej znanych sponsorów są także takie firmy, jak Orange, Adidas, Plus GSM, Tyskie, Era, Red Bull, Lotos, Warka, Harnaś, Lech, Prokom, Lotto, Orlen czy KGHM.

Według Jerzego Ciszewskiego, prezesa spółki Ciszewski Marketing Sportowy, pieniądze na sponsoring sportu będą rosły, choćby dlatego, że firmom coraz trudniej dotrzeć do klienta za pośrednictwem tradycyjnej reklamy, bo jest jej coraz więcej i coraz słabiej działa.

Strategia sponsora

Sieć komórkowa Plus GSM od dziesięciu lat sponsoruje reprezentację Polski w siatkówce.

- Sponsorując siatkówkę, jednocześnie kreujemy wizerunek marki bliskiej milionom Polaków. Naszą współpracę z polską siatkówką traktujemy nie tylko jako znakomitą możliwość promocji firmy, ale staramy się być dla niej wiarygodnym i lojalnym przyjacielem - mówi Dariusz Matuszak, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polkomtel, operatora sieci Plus.

REKLAMA

PTC, operator Ery, zdecydował się na większe rozdrobnienie, wspierając dyscypliny indywidualne i zespołowe. A żeby minimalizować ryzyko złego wizerunku, spowodowanego fatalnym występem konkretnego zawodnika czy drużyny, wybrał sponsoring np. reprezentacji olimpijskich.

- Strategia popularyzacji sportu przyjęta przez PTC zakłada wsparcie dla możliwie szerokiej grupy sportowców, dlatego zostaliśmy generalnym sponsorem polskiej reprezentacji olimpijskiej Turyn 2006 i Pekin 2008 - tłumaczy Zbigniew Lazar, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej PTC.

Ulubiona dyscyplina szefa

Mimo afery korupcyjnej w Polskiej lidze wielu sponsorów nie rezygnuje. Grupa ITI zainwestowała w Legii i nie zamierza się z niej wycofywać. Allianz Polska, który posiada 40 proc. udziałów w Górniku Zabrze, chce go zwiększyć.

- Trwają rozmowy z władzami Zabrza o zwiększeniu naszego udziału przez podniesienie kapitału klubu. Ważnym elementem tych rozmów jest plan budowy stadionu - mówi Marek Baran z Allianz Polska.

Spółka, wybierając, w jaką dziedzinę sportu się angażuje, obserwuje to, co robi spółka-matka w Monachium. Niemiecki Allianz zaangażował się w Bayern Monachium, który gra na stadionie Allianz Arena. Zaangażowanie w futbol TP też wynika ze strategii właściciela - France Telecom. Orange jest np. sponsorem francuskiej pierwszej ligi.

- Wybierając Górnik, kierowaliśmy się dobrą markę tego klubu. Szczególnie na Śląsku, który jest dla nas bardzo ważny pod względem biznesowym, gdyż mamy tam dużo klientów i pośredników - dodaje Marek Baran.

Zaangażowanie w klub piłkarski było tym łatwiejsze, że jeden z członków zarządu, Michael Miller, jest fanem tego sportu. Nie tylko siada teraz na trybunie z szalikiem w barwach Górnika Zabrze, ale cały czas sam gra w różnych meczach amatorskich.

Sponsorzy sportu - 10 najbardziej znanych marek

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MichaŁ Fura

michal.fura@infor.pl

Współpraca Tomasz Świderek

Marcin Jaworski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA