REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydają już 1,5 mld zł na sport

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

Polskie firmy będą coraz chętniej wydawać na sponsoring sportu. Najwięcej na piłkę nożną, która - mimo afer korupcyjnych - przynosi im najwięcej wizerunkowych i finansowych korzyści.

Do pierwszego meczu polskiej reprezentacji z Niemcami na Euro 2008 blisko 30 proc. Polaków wymieniało spontanicznie Telekomunikację Polską (TP) jako firmę najbardziej kojarzącą się ze sponsoringiem sportu - wynika z ostatniego badania Sport Fun Test firmy Pentagon Research, przeprowadzonego w lutym 2008 r. Głównie za sprawą piłki nożnej, którą TP sponsoruje od sześciu lat. Teraz, po tym jak spółka przedłużyła kontrakt na głównego sponsora polskiej reprezentacji na kolejne dwa lata, jej rozpoznawalność jeszcze wzrośnie.

REKLAMA

- Wsparcie piłkarzy jest skutecznym sposobem na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i pozwala osiągnąć wymierne korzyści komercyjne - mówi Wojciech Jabczyński z Grupy TP.

Wszystko dla marki

Podobny cel ma Puma, także sponsor reprezentacji, wskazywana przez Polaków na pierwszym miejscu wśród sponsorów (częściej niż TP). Taki sposób zwiększania rozpoznawalności jednak kosztuje. I to coraz więcej. Kwota całego kontraktu sponsorskiego reprezentacji jest tajemnicą. Według naszych informacji, za obecny dwuletni kontrakt sponsorski reprezentacji TP zapłaciła około 12 mln zł. Za poprzedni - około 8 mln zł. Wojciech Jabczyński nie skomentował tych kwot.

Nie tylko piłka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Poza piłką nożną firmy coraz chętniej wydają pieniądze na sponsoring innych dyscyplin. Coraz bardziej popularny jest tenis, golf, żużel czy piłka ręczna. Wśród najbardziej znanych sponsorów są także takie firmy, jak Orange, Adidas, Plus GSM, Tyskie, Era, Red Bull, Lotos, Warka, Harnaś, Lech, Prokom, Lotto, Orlen czy KGHM.

Według Jerzego Ciszewskiego, prezesa spółki Ciszewski Marketing Sportowy, pieniądze na sponsoring sportu będą rosły, choćby dlatego, że firmom coraz trudniej dotrzeć do klienta za pośrednictwem tradycyjnej reklamy, bo jest jej coraz więcej i coraz słabiej działa.

Strategia sponsora

Sieć komórkowa Plus GSM od dziesięciu lat sponsoruje reprezentację Polski w siatkówce.

- Sponsorując siatkówkę, jednocześnie kreujemy wizerunek marki bliskiej milionom Polaków. Naszą współpracę z polską siatkówką traktujemy nie tylko jako znakomitą możliwość promocji firmy, ale staramy się być dla niej wiarygodnym i lojalnym przyjacielem - mówi Dariusz Matuszak, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polkomtel, operatora sieci Plus.

REKLAMA

PTC, operator Ery, zdecydował się na większe rozdrobnienie, wspierając dyscypliny indywidualne i zespołowe. A żeby minimalizować ryzyko złego wizerunku, spowodowanego fatalnym występem konkretnego zawodnika czy drużyny, wybrał sponsoring np. reprezentacji olimpijskich.

- Strategia popularyzacji sportu przyjęta przez PTC zakłada wsparcie dla możliwie szerokiej grupy sportowców, dlatego zostaliśmy generalnym sponsorem polskiej reprezentacji olimpijskiej Turyn 2006 i Pekin 2008 - tłumaczy Zbigniew Lazar, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej PTC.

Ulubiona dyscyplina szefa

Mimo afery korupcyjnej w Polskiej lidze wielu sponsorów nie rezygnuje. Grupa ITI zainwestowała w Legii i nie zamierza się z niej wycofywać. Allianz Polska, który posiada 40 proc. udziałów w Górniku Zabrze, chce go zwiększyć.

- Trwają rozmowy z władzami Zabrza o zwiększeniu naszego udziału przez podniesienie kapitału klubu. Ważnym elementem tych rozmów jest plan budowy stadionu - mówi Marek Baran z Allianz Polska.

Spółka, wybierając, w jaką dziedzinę sportu się angażuje, obserwuje to, co robi spółka-matka w Monachium. Niemiecki Allianz zaangażował się w Bayern Monachium, który gra na stadionie Allianz Arena. Zaangażowanie w futbol TP też wynika ze strategii właściciela - France Telecom. Orange jest np. sponsorem francuskiej pierwszej ligi.

- Wybierając Górnik, kierowaliśmy się dobrą markę tego klubu. Szczególnie na Śląsku, który jest dla nas bardzo ważny pod względem biznesowym, gdyż mamy tam dużo klientów i pośredników - dodaje Marek Baran.

Zaangażowanie w klub piłkarski było tym łatwiejsze, że jeden z członków zarządu, Michael Miller, jest fanem tego sportu. Nie tylko siada teraz na trybunie z szalikiem w barwach Górnika Zabrze, ale cały czas sam gra w różnych meczach amatorskich.

Sponsorzy sportu - 10 najbardziej znanych marek

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MichaŁ Fura

michal.fura@infor.pl

Współpraca Tomasz Świderek

Marcin Jaworski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA