REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki same będą sporządzać prospekty

Piotr Trocha

REKLAMA

Spółki giełdowe będą zobowiązane jednocześnie przekazywać informacje poufne, bieżące i okresowe do wiadomości giełdy, komisji i inwestorów.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła wczoraj autopoprawkę do nowelizacji ustawy o ofercie publicznej. Projekt zakłada, że stroną postępowania o zatwierdzenie prospektu emisyjnego będzie wyłącznie emitent lub wprowadzający, co ma usprawnić procedurę zatwierdzenia prospektów. Projekt stanowi, że emitenci w zakresie obowiązków informacyjnych podlegać będą przepisom krajowym. Zamieszczenie prospektu na stronie organu nadzoru państwa emitenta będzie uznane za publiczne jego udostępnienie w Polsce, jeśli prospekt zostanie przekazany do KNF na podstawie europejskiego paszportu. Autopoprawka precyzuje też przesłanki stosowania domniemania działania akcjonariuszy w porozumieniu co do nabywania akcji spółki lub głosowania, które będzie zależeć od samego posiadania akcji spółki, zamiast - jak obecnie - podejmowania określonych czynności (art. 87 ust. 1 pkt 5).

Zdaniem Ewy Szlachetki, adwokata z Kancelarii CMS Cameron McKenna, poprawki wprowadzają głównie postanowienia unijnych dyrektyw 2007/14/WE i 2004/109/WE.

- W rezultacie emitenci, którzy wybrali Polskę jako państwo macierzyste, będą musieli spełniać krajowe obowiązki informacyjne w oparciu o rozporządzenie ministra finansów. Firmy inwestycyjne będą zwolnione z obowiązku notyfikacji przekroczenia określonych progów liczby głosów, jeżeli jest to związane z zadaniami z zakresu organizacji rynku regulowanego - mówi ekspert CMS Cameron McKenna.

REKLAMA

Własne prospekty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt stanowi, że w przypadkach, gdy ustawa nakłada obowiązek sporządzenia warunków obrotu, za rzetelność, prawdziwość i kompletność wszystkich informacji będzie odpowiadał podmiot, który ubiega się o dopuszczenie do obrotu danych instrumentów finansowych. Osoba sporządzająca określone informacje będzie odpowiadać za te, które sporządziła. Projekt precyzuje zasady odpowiedzialności za treść prospektu, a KNF zapowiada, że nie będzie już aktywnie pracować z firmami i doradcami nad ostateczną wersją prospektów. Nowe zasady mają wchodzić w życie stopniowo od maja.

- Naszą rolą nie jest sprawdzanie, czy wszystkie podane w prospekcie informacje są zgodne z prawdą. Dokument zawiera oświadczenia osób odpowiedzialnych, a jeśli okaże się nierzetelny lub zawiera nieprawdziwe informacje, wiadomo, kto ponosi odpowiedzialność i gdzie należy kierować roszczenia - twierdzi Łukasz Dajnowicz, rzecznik KNF.

Projekt przewiduje też możliwość zwolnienia podmiotów dominujących w spółce zarządzającej lub w firmie inwestycyjnej z obowiązków informacyjnych przy nabywaniu znacznych pakietów akcji, jeżeli jest to związane z nabyciem lub zbyciem instrumentów przez zależną spółkę lub firmę zależną.

- Warunkiem uzyskania takiego zwolnienia jest, aby zależna spółka zarządzająca lub zależna firma inwestycyjna wykonywały przysługujące im prawa głosu w spółkach publicznych niezależnie od podmiotu dominującego - podkreśla adwokat Ewa Szlachetka.

Wielka nowelizacja

Autopoprawka jest częścią większej nowelizacji do ustawy o ofercie, która zakłada, że spółki będą zobowiązane jednocześnie przekazywać informacje poufne, bieżące i okresowe do wiadomości giełdy, komisji i inwestorów. Aneksy wskazujące istotne zmiany prospektów musiałyby trafić do inwestorów nie później niż w ciągu dwóch dni roboczych (teraz 24 godziny).

- Przekroczenie terminu nie niesie ze sobą jednak żadnego zagrożenia dla interesu inwestorów. Zachowują oni prawo do wycofania zapisu po opublikowaniu aneksu - wyjaśnia Łukasz Dajnowicz.

Gdy zmiana prospektu nie będzie mieć charakteru znaczącego z punktu oceny papieru wartościowego, wystarczy przekazanie komunikatu aktualizacyjnego.

Liczba zatwierdzonych prospektów emisyjnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Piotr Trocha

piotr.trocha@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 184, poz. 1539 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA