REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki same będą sporządzać prospekty

Piotr Trocha

REKLAMA

Spółki giełdowe będą zobowiązane jednocześnie przekazywać informacje poufne, bieżące i okresowe do wiadomości giełdy, komisji i inwestorów.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła wczoraj autopoprawkę do nowelizacji ustawy o ofercie publicznej. Projekt zakłada, że stroną postępowania o zatwierdzenie prospektu emisyjnego będzie wyłącznie emitent lub wprowadzający, co ma usprawnić procedurę zatwierdzenia prospektów. Projekt stanowi, że emitenci w zakresie obowiązków informacyjnych podlegać będą przepisom krajowym. Zamieszczenie prospektu na stronie organu nadzoru państwa emitenta będzie uznane za publiczne jego udostępnienie w Polsce, jeśli prospekt zostanie przekazany do KNF na podstawie europejskiego paszportu. Autopoprawka precyzuje też przesłanki stosowania domniemania działania akcjonariuszy w porozumieniu co do nabywania akcji spółki lub głosowania, które będzie zależeć od samego posiadania akcji spółki, zamiast - jak obecnie - podejmowania określonych czynności (art. 87 ust. 1 pkt 5).

Zdaniem Ewy Szlachetki, adwokata z Kancelarii CMS Cameron McKenna, poprawki wprowadzają głównie postanowienia unijnych dyrektyw 2007/14/WE i 2004/109/WE.

- W rezultacie emitenci, którzy wybrali Polskę jako państwo macierzyste, będą musieli spełniać krajowe obowiązki informacyjne w oparciu o rozporządzenie ministra finansów. Firmy inwestycyjne będą zwolnione z obowiązku notyfikacji przekroczenia określonych progów liczby głosów, jeżeli jest to związane z zadaniami z zakresu organizacji rynku regulowanego - mówi ekspert CMS Cameron McKenna.

Własne prospekty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Projekt stanowi, że w przypadkach, gdy ustawa nakłada obowiązek sporządzenia warunków obrotu, za rzetelność, prawdziwość i kompletność wszystkich informacji będzie odpowiadał podmiot, który ubiega się o dopuszczenie do obrotu danych instrumentów finansowych. Osoba sporządzająca określone informacje będzie odpowiadać za te, które sporządziła. Projekt precyzuje zasady odpowiedzialności za treść prospektu, a KNF zapowiada, że nie będzie już aktywnie pracować z firmami i doradcami nad ostateczną wersją prospektów. Nowe zasady mają wchodzić w życie stopniowo od maja.

- Naszą rolą nie jest sprawdzanie, czy wszystkie podane w prospekcie informacje są zgodne z prawdą. Dokument zawiera oświadczenia osób odpowiedzialnych, a jeśli okaże się nierzetelny lub zawiera nieprawdziwe informacje, wiadomo, kto ponosi odpowiedzialność i gdzie należy kierować roszczenia - twierdzi Łukasz Dajnowicz, rzecznik KNF.

Projekt przewiduje też możliwość zwolnienia podmiotów dominujących w spółce zarządzającej lub w firmie inwestycyjnej z obowiązków informacyjnych przy nabywaniu znacznych pakietów akcji, jeżeli jest to związane z nabyciem lub zbyciem instrumentów przez zależną spółkę lub firmę zależną.

- Warunkiem uzyskania takiego zwolnienia jest, aby zależna spółka zarządzająca lub zależna firma inwestycyjna wykonywały przysługujące im prawa głosu w spółkach publicznych niezależnie od podmiotu dominującego - podkreśla adwokat Ewa Szlachetka.

Wielka nowelizacja

REKLAMA

Autopoprawka jest częścią większej nowelizacji do ustawy o ofercie, która zakłada, że spółki będą zobowiązane jednocześnie przekazywać informacje poufne, bieżące i okresowe do wiadomości giełdy, komisji i inwestorów. Aneksy wskazujące istotne zmiany prospektów musiałyby trafić do inwestorów nie później niż w ciągu dwóch dni roboczych (teraz 24 godziny).

- Przekroczenie terminu nie niesie ze sobą jednak żadnego zagrożenia dla interesu inwestorów. Zachowują oni prawo do wycofania zapisu po opublikowaniu aneksu - wyjaśnia Łukasz Dajnowicz.

Gdy zmiana prospektu nie będzie mieć charakteru znaczącego z punktu oceny papieru wartościowego, wystarczy przekazanie komunikatu aktualizacyjnego.

Liczba zatwierdzonych prospektów emisyjnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Piotr Trocha

piotr.trocha@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 184, poz. 1539 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA