REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej uprawnień dla akcjonariuszy spółek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Siudem

REKLAMA

Akcjonariusze spółek giełdowych będą mogli oddawać głos na walnym zgromadzeniu siedząc przed swoim komputerem w domu. Do udziału w walnym zgromadzeniu będą dopuszczone osoby, które nie są już akcjonariuszami.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego rozpoczęła prace nad kolejnym projektem zmian w kodeksie spółek handlowych. Wymusza je unijna Dyrektywa 2007/36/WE w sprawie wykonywania niektórych praw akcjonariuszy, którą kraje członkowskie muszą wprowadzić w życie do 3 sierpnia 2009 r. Dyrektywa dotyczy najważniejszego organu w spółce akcyjnej: walnego zgromadzenia. Zmienią się nie tylko zasady jego zwoływania. Rozszerzony zostanie także katalog uprawnień akcjonariuszy związany z uczestnictwem w walnym zgromadzeniu.

REKLAMA

- Żadna dyrektywa nie wywarła tak dużego wpływu na bieżące funkcjonowanie spółek publicznych - mówi prof. Michał Romanowski z Kancelarii Romanowski i Wspólnicy, przewodniczący Zespołu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego ds. zmian w prawie spółek.

Do wejścia w życie dyrektywy nie pozostało wiele czasu: do 3 sierpnia 2009 r. wszystkie spółki publiczne będą musiały nie tylko nauczyć się nowych zasad zwoływania walnych zgromadzeń, ale także wdrożyć je w życie.

Zwołanie WZA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektywa przewiduje, że WZA musi być zwołane co najmniej 21 dni przed terminem jego odbycia, ale taki wymóg wprowadzony został już do naszego k.s.h. Nowością jest to, że termin ten może być skrócony do 14 dni w przypadku nadzwyczajnych walnych zgromadzeń akcjonariuszy. Spółka musi umożliwić akcjonariuszom głosowanie za pomocą środków elektronicznych.

Do skutecznego zwołania walnego zgromadzenia nie wystarczy już zamieszczenie ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Przez 21 dni przed dniem zwołania WZA spółka będzie musiała udostępniać akcjonariuszom na swojej stronie internetowej co najmniej: ogłoszenie o zwołaniu WZA, informacje o całkowitej liczbie akcji i głosów w dniu ogłoszenia, dokumentację, która ma zostać przedstawiona na WZA, oraz projekt uchwały.

- Zapewne więcej pracy będzie miał zarząd spółki - szczególnie między datą ogłoszenia o zwołaniu walnego zgromadzenia a datą jego zwołania - zauważa prof. Romanowski.

Dyrektywa zobowiązuje ponadto kraje członkowskie do zmian, które umożliwią akcjonariuszom wprowadzanie spraw do porządku obrad WZA oraz przedstawianie projektów uchwał dotyczących spraw wprowadzanych do porządku obrad. Dyrektywa zastrzega, że jeżeli którekolwiek z tych praw jest uzależnione od warunku posiadania przez akcjonariusza minimalnego udziału w spółce, jego wysokość nie może przekraczać 5 proc. kapitału zakładowego. Artykuł 400 k.s.h. kształtuje ten minimalny próg na poziomie 10 proc., dlatego zdaniem prof. Romanowskiego konieczna będzie nowelizacja tego przepisu i obniżenie progu do 5 proc.

Głosowanie

REKLAMA

Akcjonariusze będą mogli brać udział w walnym zgromadzeniu za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Dyrektywa przewiduje otwarty katalog takich środków - w tym: transmisję obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym (internetowe walne zgromadzenie), dwustronną komunikację - akcjonariusze będą mogli wypowiadać się przebywając w innym miejscu (telezgromadzenie); możliwość oddawania głosów przed lub w trakcie walnego zgromadzenia bez konieczności ustanawiania pełnomocnika. O tym, jakie będą to środki, zdecydują same spółki.

Teraz do ważności głosu na walnym zgromadzeniu potrzebna jest fizyczna obecność akcjonariusza lub jego pełnomocnika. Wymóg ten zostanie zniesiony. Akcjonariusze będą mogli oddawać głos również za pośrednictwem internetu.

- Doświadczenia spółek zagranicznych świadczą o tym, że nie ma wielkiego entuzjazmu akcjonariuszy w korzystaniu z głosowania przez internet. Sama idea jest słuszna, ale narzucenie jej wszystkim spółkom nie jest najlepszym rozwiązaniem. To spowoduje podwyższenie ich kosztów, co ma istotne znaczenie w przypadku mniejszych spółek giełdowych - mówi prof. Stanisław Sołtysiński z Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak.

Zdaniem prof. Wojciecha Popiołka z Kancelarii ADP Popiołek Adwokaci & Doradcy ważne jest też potwierdzenie wiarygodności akcjonariusza przy głosowaniu przez internet.

- Bezpieczny podpis elektroniczny, mimo że ustawa obowiązuje od kilku lat, nadal nie funkcjonuje - dodaje profesor.

Zdaniem prof. Romanowskiego taka identyfikacja mogłaby się dokonywać za pomocą PIN-u, tak jak ma to miejsce w przypadku elektronicznych kont bankowych.

Skutki zbycia akcji

Profesor Michał Romanowski zwraca uwagę na inną istotną zmianę: osoba, która została wpisana na listę osób uprawnionych do udziału w WZA, będzie mogła zbyć akcje przed jego rozpoczęciem, a jednocześnie brać udział w głosowaniu.

W prawie polskim obowiązuje zasada, że w okresie między record date, czyli dniem, w którym została ustalona lista osób uprawnionych do udziału w WZA, a walnym zgromadzeniem nie jest możliwe zbycie akcji. Jeśli ktoś chce uczestniczyć w walnym zgromadzeniu, to na siedem dni wcześniej musi złożyć w spółce dokument potwierdzający, że jest akcjonariuszem. Złożenie takiego dokumentu blokuje mu możliwość zbycia akcji w okresie od zapisania się na listę, do zakończenia walnego zgromadzenia. Dyrektywa zmienia tę zasadę.

Czego dotyczą zmiany

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Teresa Siudem

teresa.siudem@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA