REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na nadanie NIP 10 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przekaże urzędom skarbowym wytyczne w sprawie nadawania NIP podatnikom VAT w terminie do dziesięciu dni.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Przyjazne Państwo rozpatrzyła wczoraj odpowiedź Ministerstwa Finansów na dezyderat w sprawie umożliwienia podatnikom posługiwania się numerem REGON jako numerem tymczasowym NIP na fakturach VAT. Resort podtrzymał swoje wcześniejsze stanowisko, zgodnie z którym takie rozwiązanie nie jest zasadne. Polska, dostosowując krajowe regulacje do prawa UE, wprowadziła możliwość posługiwania się przez podatnika VAT tylko jednym numerem identyfikacji podatkowej - NIP.

- Wprowadzenie zróżnicowanego systemu identyfikacji dla podatników VAT byłoby również niekorzystne z punktu widzenia bezpieczeństwa i pewności obrotu - argumentowała w trakcie posiedzenia Komisji Elżbieta Chojna-Duch, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Posługiwanie się przez niektórych podatników numerem REGON mogłoby budzić wśród odbiorców faktur wątpliwości, czy ich wystawca zgłosił się do urzędu skarbowego w celu zarejestrowania dla potrzeb VAT. Wiceminister finansów poinformowała jednocześnie, że resort zobowiąże urzędy skarbowe do nadawania numerów identyfikacji podatkowej podatnikom VAT w terminie do dziesięciu dni. Jego wydłużenie byłoby możliwe tylko w sprawach wyjątkowych. Odpowiednie wytyczne miałyby trafić do urzędów skarbowych jeszcze w tym lub w przyszłym tygodniu.

REKLAMA

Komisja rozpatrzyła również odpowiedź MF na dwa inne dezyderaty w kwestiach podatkowych. Pierwszy z nich dotyczył wydłużenia okresu dokonywania obowiązkowych przeglądów kas fiskalnych. Obecne przepisy nakładają na przedsiębiorców obowiązek corocznego dokonywania przeglądu. Komisja postulowała o wydłużenie tego okresu do trzech lat. Ministerstwo Finansów zaproponowało, aby obowiązkowe przeglądy techniczne kas fiskalnych odbywały się co dwa lata. Komisja oceniła to rozwiązanie jako zadowalające. Zostanie ono uwzględnione w rozporządzeniu w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy fiskalne, nad którym pracuje MF.

Trzeci z dezyderatów dotyczył złagodzenia obowiązków formalnych nałożonych na firmy zajmujące się dystrybucją gazu zwolnionego z akcyzy. Resort finansów zobowiązał się do wydłużenia okresu ważności zaświadczenia z urzędu celnego potwierdzającego zamówienie na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z jednego do trzech miesięcy oraz zastąpienie comiesięcznych zaświadczeń z urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach oświadczeniami składanymi przez podatnika. Zamiany mają zostać przeprowadzone podczas prac legislacyjnych nad nową ustawą o podatku akcyzowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1 miesiąc może wynosić obecnie czas oczekiwania na nadanie NIP podatnikowi VAT

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA