REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można zaskarżyć wykreślenie hipoteki po upadłości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha

REKLAMA

Na postanowienie o niedopuszczalności wpisu hipoteki lub zastawu po ogłoszeniu upadłości dłużnika będzie przysługiwać zażalenie. Wpis hipoteki będzie dopuszczalny, jeśli taki wniosek został złożony co najmniej na sześć miesięcy przed wnioskiem o upadłość.

ZMIANA PRAWA 

REKLAMA

REKLAMA

Komisja ustawodawcza Senatu przedstawiła projekt nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze (dalej: ustawa), który wprowadza możliwość zaskarżenia postanowienia sędziego komisarza o niedopuszczalności wpisu hipoteki lub zastawu w księdze wieczystej lub rejestrze po ogłoszeniu upadłości dłużnika. Takie postanowienie jest podstawą do wykreślenia wpisu z urzędu przez sąd rejestrowy lub ksiąg wieczystych. Projekt jest skutkiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) z 19 września 2007 r. (sygn. akt SK 4/06), zgodnie z którym art. 82 ustawy w zakresie, w jakim nie przewiduje sądowej kontroli zgodności z prawem takiego postanowienia sędziego komisarza, jest sprzeczny z konstytucją.

Ochrona wierzyciela

- Nasz projekt zakłada, że na takie postanowienie będzie przysługiwać zażalenie, co zwiększy możliwość zaspokojenia wierzycieli. Obecnie żaden przepis ustawy takiego prawa nie przewiduje - uzasadnia senator Krzysztof Kwiatkowski, przewodniczący Komisji.

REKLAMA

Projekt precyzuje też, że zakaz wpisu hipoteki nie obejmie sytuacji, gdy wniosek o wpis został złożony co najmniej na sześć miesięcy przed wnioskiem o ogłoszenie upadłości. Obecnie przepis posługuje się terminem: w ciągu sześciu miesięcy przed złożeniem wniosku, co prowadzi do sprzecznej wykładni (art. 81 ust. 3).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Literalne brzmienie tego przepisu pozostaje w ewidentnej sprzeczności z założeniem ustawodawcy, iż wniosek o wpis hipoteki złożony co najmniej pół roku przed ogłoszeniem upadłości nie ma związku z późniejszą niewypłacalnością. Wierzyciel nie może ponosić konsekwencji długiej procedury wieczystoksięgowej - mówi senator Kwiatkowski.

Dlatego zdaniem ekspertów proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie. Jednak nie można poprzestawać tylko na nich.

- W prawie upadłościowym należy umożliwić zaskarżanie wszystkich decyzji, które odnoszą się do wierzycieli, oraz zapewnić nadzór nad prawidłowym zbywaniem masy, zwłaszcza przez stworzenie w internecie ogólnopolskiej listy sprzedawanych nieruchomości - mówi radca prawny Lech Obara ze Stowarzyszenia Pomocy Prawnej Stop Wyzyskowi w Olsztynie.

Zakaz obciążania masy

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy - po ogłoszeniu upadłości nie można obciążyć składników masy upadłości prawem zastawu ani dokonać wpisu w księdze wieczystej lub rejestrze w celu zabezpieczenia wierzytelności. Taki wpis podlega wykreśleniu z urzędu na mocy niezaskarżalnego postanowienia sędziego komisarza (art. 82). Postanowienie o niedopuszczalności wpisu wydaje on na posiedzeniu niejawnym - bez obecności stron. W sprawie SK 4/06 wskutek tego skarżąca spółka nie została ujęta na liście wierzycieli. Trybunał orzekł, że taki przepis nie spełnia standardów sprawiedliwej procedury, a decyzja sędziego jest arbitralna, nadmiernie restrykcyjna i ogranicza konstytucyjne prawo do sądu.

Zaskarżalność decyzji

W opinii mecenasa Lecha Obary w zmianach należy iść dalej i umożliwić zaskarżanie wszystkich decyzji, które dotyczą wierzycieli, tak jak w poprzednim prawie upadłościowym.

- Argumenty, iż powrót do poprzedniej regulacji wydłuży postępowanie, są niesłuszne. Jeżeli dzieją się nieprawidłowości, postępowanie i tak się wydłuża, bo strony składają wnioski o wyłączenie sędziego komisarza. Szkoda, że muszą się do tego uciekać, ale jest to jedyny obecnie sposób, żeby zwrócić uwagę sądu drugiej instancji na nieprawidłowości - przedstawia problem Lech Obara.

W poprzedniej kadencji Sejmu projekt nowelizacji ustawy przewidywał wprowadzenie aż 150 zmian - niemal co drugi przepis miał być znowelizowany. Posłowie nie zdążyli go uchwalić, bo doszło do samorozwiązania Sejmu. O jego przyjęcie apelują eksperci.

- Na tę nowelizację czekają przedsiębiorcy, sędziowie i prawnicy. Proponowane zmiany dążą do uproszczenia i usprawnienia postępowania upadłościowego i naprawczego oraz eliminują oczywiste błędy, które zakradły się do ustawy - twierdzi prof. Feliks Zedler.

Problemy z wykreśleniem

Syndycy wskazują na inne problemy związane z wykreśleniem hipotek na nieruchomościach. Wygasają one z mocy prawa wskutek sprzedaży i są wykreślane na podstawie prawomocnego planu podziału uzyskanej sumy (art. 313). Żaden przepis nie stanowi jednak, jaki dokument powinien potwierdzić prawomocność takiego odrębnego planu.

- Bywa, że sądy wieczysto- księgowe decydują o wykreśleniu hipotek na podstawie aktu notarialnego umowy sprzedaży i odpisu postanowienia sądu upadłościowego o zatwierdzeniu planu podziału. Zdarza się jednak, iż żądają złożenia przez nabywcę odrębnego wniosku, a także opatrzenia odpisu planu podziału stemplami urzędowymi sądu - mówi syndyk Mirosław A. Kamiński.

Jednak jak podkreśla - plan podziału nie jest postanowieniem sądu, lecz dokumentem syndyka, w związku z tym sąd upadłościowy najczęściej odmawia jego ostemplowania. Nabywcy nieruchomości utrudnia to możliwość rozporządzenia nią, np. przez wykorzystanie jej jako zabezpieczenie kredytu bankowego.

Wszystkie decyzje sędziego komisarza w postępowaniu upadłościowym powinny być zaskarżalne

Zmiany w prawie upadłościowym

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA