REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość polskich spółek na rynkach wschodnich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

 Polskie spółki internetowe, które chcą przejmować firmy na Wschodzie, muszą się spieszyć. Ich wyceny w ciągu roku niemal się podwajają.

Wydatki reklamodawców na reklamę rosną nawet o 89 proc., dostęp do internetu ma prawie połowa populacji, a konkurencja na rynku wciąż jest dużo mniejsza niż w Polsce - tak wygląda rynek internetowy w większości krajów za wschodnią granicą, o podboju którego myśli coraz więcej polskich graczy internetowych. Im dłużej będą jednak zwlekać z pójściem na Wschód, tym trudniej będzie to zrobić. Wyceny tamtejszych spółek internetowych rosną bardzo szybko.

REKLAMA

- Według firm doradczych wyceny nawet się podwoiły w ostatnim roku, ze względu na dobre wyniki firm zagranicznych i rozwój rynku - dodaje Robert Sienkowski, prezes spółki Ad.net, zajmującej się sprzedażą reklam w internecie.

REKLAMA

Ad.net należy do notowanej na warszawskiej giełdzie spółki IGroup i działa za wschodnią granicą już od siedmiu lat - najdłużej na Litwie, gdzie ma 50 proc. udziału w rynku, ale także w Estonii i na Łotwie. W tym roku ruszy na Ukrainie, a także na Słowacji. Rynek zdobywać chce nie tylko za pośrednictwem Ad.netu, ale także serwisu społecznościowego Pino.pl, którego klony ma już w trzech krajach i planuje w kolejnych. Oprócz tego chce też wprowadzać oferty technologiczne IGroup.

- W planach mamy rynek rosyjski, czeski, węgierski, jak również Bułgarię i Rumunię. Nasza strategia zakłada rozwój organiczny, ale także analizujemy rynek pod kątem ewentualnych przejęć - mówi Robert Sienkowski. Spółka plany ekspansji chce zrealizować do końca 2010 roku.

Według Ad.net rynek ukraiński, na którym istnieje obecnie 20 liczących się serwisów, ma potencjał na 200 kolejnych serwisów. Wartość rynku reklamy przekroczyła w 2007 roku 30 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Rynki reklamowe na Wschodzie rosną szybko, a wydatki na reklamę internetowa rosną nawet ponad 80 proc. Taką dynamikę wzrostu miał np. w 2007 roku rynek łotewski. Internet jest najszybciej rosnącym medium, także dzięki przyrostowi liczby internautów, którzy we wszystkich krajach bałtyckich mają podobny profil. Penetracja internetu wśród ludzi młodych jest wysoka, na poziomie ponad 90 proc. - tłumaczy.

REKLAMA

W tym samym kierunku co Ad.net zamierza iść coraz więcej polskich spółek medialnych. Od niedawna jest tam Agora, która uruchomiła na Ukrainie spółkę oraz odpowiednik swojego serwisu blogowego Blox.pl. Wcześniej weszła tam Grupa Pracuj.pl. Sprzedawać bilety przez internet zamierza na Wschodzie serwis Fru.pl.

Kolejni polscy przedsiębiorcy, planujący pójść tym tropem, na samym początku jednak zetkną się z tym, co działający tam już polscy menedżerowie określają eufemistycznie zupełnie inną kulturą biznesową niż w Polsce.

- Wszechmocny jest tam kapitał rosyjski, który ma nieograniczone ilości gotówki, które może przywieźć w walizce. Normalne jest też to, że pewne sprawy nie dzieją się oficjalnie - opowiada menedżer jednej ze spółek medialnych od dawna działających za wschodnią granicą.

- Kultura biznesowa jest rzeczywiście nieco inna. Przypomina to, co działo się w Polsce pod koniec lat 90. To efekt wcześniejszego etapu rozwoju rynku oraz wynik innych uwarunkowań prawnych. Dla takich firm jak nasza, ta specyficzna sytuacja jest ciekawym wyzwaniem na rynku o znacznie wyższej dynamice wzrostu niż w Polsce - tłumaczy Robert Sienkowski.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Spośród firm medialnych o podboju rynków wschodni nie myślą tylko spółki internetowe. Radio na Ukrainie ma należące do grupy wydawniczej Bauer radio RMF FM. Od dawna na rynku wydawniczym działa szwajcarska grupa Edipresse (w Polsce wydaje m.in. Przekrój), a bezpośrednio działaniami kieruje polska filia. O rynkach wschodnich myśli Grupa ITI, która uruchomiła biuro w Moskwie, a jej sieć Multikino zamierza wybudować nowe multipleksy na Ukrainie.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA