REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość polskich spółek na rynkach wschodnich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

 Polskie spółki internetowe, które chcą przejmować firmy na Wschodzie, muszą się spieszyć. Ich wyceny w ciągu roku niemal się podwajają.

Wydatki reklamodawców na reklamę rosną nawet o 89 proc., dostęp do internetu ma prawie połowa populacji, a konkurencja na rynku wciąż jest dużo mniejsza niż w Polsce - tak wygląda rynek internetowy w większości krajów za wschodnią granicą, o podboju którego myśli coraz więcej polskich graczy internetowych. Im dłużej będą jednak zwlekać z pójściem na Wschód, tym trudniej będzie to zrobić. Wyceny tamtejszych spółek internetowych rosną bardzo szybko.

REKLAMA

- Według firm doradczych wyceny nawet się podwoiły w ostatnim roku, ze względu na dobre wyniki firm zagranicznych i rozwój rynku - dodaje Robert Sienkowski, prezes spółki Ad.net, zajmującej się sprzedażą reklam w internecie.

REKLAMA

Ad.net należy do notowanej na warszawskiej giełdzie spółki IGroup i działa za wschodnią granicą już od siedmiu lat - najdłużej na Litwie, gdzie ma 50 proc. udziału w rynku, ale także w Estonii i na Łotwie. W tym roku ruszy na Ukrainie, a także na Słowacji. Rynek zdobywać chce nie tylko za pośrednictwem Ad.netu, ale także serwisu społecznościowego Pino.pl, którego klony ma już w trzech krajach i planuje w kolejnych. Oprócz tego chce też wprowadzać oferty technologiczne IGroup.

- W planach mamy rynek rosyjski, czeski, węgierski, jak również Bułgarię i Rumunię. Nasza strategia zakłada rozwój organiczny, ale także analizujemy rynek pod kątem ewentualnych przejęć - mówi Robert Sienkowski. Spółka plany ekspansji chce zrealizować do końca 2010 roku.

Według Ad.net rynek ukraiński, na którym istnieje obecnie 20 liczących się serwisów, ma potencjał na 200 kolejnych serwisów. Wartość rynku reklamy przekroczyła w 2007 roku 30 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Rynki reklamowe na Wschodzie rosną szybko, a wydatki na reklamę internetowa rosną nawet ponad 80 proc. Taką dynamikę wzrostu miał np. w 2007 roku rynek łotewski. Internet jest najszybciej rosnącym medium, także dzięki przyrostowi liczby internautów, którzy we wszystkich krajach bałtyckich mają podobny profil. Penetracja internetu wśród ludzi młodych jest wysoka, na poziomie ponad 90 proc. - tłumaczy.

REKLAMA

W tym samym kierunku co Ad.net zamierza iść coraz więcej polskich spółek medialnych. Od niedawna jest tam Agora, która uruchomiła na Ukrainie spółkę oraz odpowiednik swojego serwisu blogowego Blox.pl. Wcześniej weszła tam Grupa Pracuj.pl. Sprzedawać bilety przez internet zamierza na Wschodzie serwis Fru.pl.

Kolejni polscy przedsiębiorcy, planujący pójść tym tropem, na samym początku jednak zetkną się z tym, co działający tam już polscy menedżerowie określają eufemistycznie zupełnie inną kulturą biznesową niż w Polsce.

- Wszechmocny jest tam kapitał rosyjski, który ma nieograniczone ilości gotówki, które może przywieźć w walizce. Normalne jest też to, że pewne sprawy nie dzieją się oficjalnie - opowiada menedżer jednej ze spółek medialnych od dawna działających za wschodnią granicą.

- Kultura biznesowa jest rzeczywiście nieco inna. Przypomina to, co działo się w Polsce pod koniec lat 90. To efekt wcześniejszego etapu rozwoju rynku oraz wynik innych uwarunkowań prawnych. Dla takich firm jak nasza, ta specyficzna sytuacja jest ciekawym wyzwaniem na rynku o znacznie wyższej dynamice wzrostu niż w Polsce - tłumaczy Robert Sienkowski.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Spośród firm medialnych o podboju rynków wschodni nie myślą tylko spółki internetowe. Radio na Ukrainie ma należące do grupy wydawniczej Bauer radio RMF FM. Od dawna na rynku wydawniczym działa szwajcarska grupa Edipresse (w Polsce wydaje m.in. Przekrój), a bezpośrednio działaniami kieruje polska filia. O rynkach wschodnich myśli Grupa ITI, która uruchomiła biuro w Moskwie, a jej sieć Multikino zamierza wybudować nowe multipleksy na Ukrainie.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA