REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo zwleka z wydaniem rozporządzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie mogą budować sklepów o powierzchni przekraczającej 400 mkw., bo Ministerstwo Gospodarki nie wydało rozporządzenia do ustawy.

Ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880) obowiązuje już pół roku, ale do tej pory nie został utworzony żaden hipermarket przy zastosowaniu przewidzianej w niej procedury. Budowane są tylko obiekty, na które uzyskano pozwolenia przed wejściem w życie ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy wykonawcze

Aby utworzyć WOH o powierzchni ponad 400 mkw., przedsiębiorca musi złożyć wniosek o zezwolenie do wójta, burmistrza, prezydenta właściwego ze względu na lokalizację sklepu. Takich samych formalności przedsiębiorca musi dopełnić, gdy chce otworzyć sklep spożywczy, chemiczny, meblowy, salon samochodowy, magazyn towarów, salon samochodowy oraz inny obiekt handlowy.

Podejmując decyzję o wydaniu zezwolenia, urząd zapoznaje się z opinią o wpływie WOH na lokalny rynek pracy, infrastrukturę oraz środowisko. Opinię wydaje rada gminy, która powinna uwzględnić stanowisko izb gospodarczych.

REKLAMA

Ustawa przewiduje, że powinny do niej zostać wydane przepisy wykonawcze przez ministra gospodarki. Określać one mają zakres analiz i opinii dotyczących oceny skutków utworzenia WOH. Bez tych przepisów nie mogą zostać sporządzone te dokumenty. Z kolei bez dokumentów nie zostanie wydane zezwolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poprzedni rząd twierdził, że przygotował projekt rozporządzenia i przekazał do konsultacji międzyresortowych. Teraz resort gospodarki nie prowadzi prac nad projektem rozporządzenia, gdyż jego zdaniem ustawa powinna zostać uchylona w całości.

Trzy projekty

Do Sejmu wpłynęły już trzy poselskie projekty ustaw w sprawie budowy hipermarketów: PO, LiD i PiS.

- Czekanie na nową ustawę może potrwać kilka miesięcy, a w dodatku nie wiadomo, jak zagłosują posłowie. Nie wiadomo też, czy prezydent podpisze ustawę uchylającą przepisy, które wcześniej podpisał. Weto prezydenta przedłużyłoby jeszcze czas oczekiwania na nową ustawę - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy.

- Uważam jednak, że czekając na nowe przepisy należy wydać rozporządzenia wykonawcze do obowiązującej ustawy, po to, by sklepy mogły powstawać - mówi Piotr Czarny, przedsiębiorca z Bydgoszczy.

Posłowie PO i LiD domagają się uchylenia ustawy o tworzeniu i działaniu WOH, natomiast PiS chce znowelizować ustawę oraz zmienić i złagodzić przepisy regulujące sposób wydawania zezwoleń, ograniczając m.in. wpływ samorządów na decydowanie o ich tworzeniu. Zdaniem posłów PO dalsze obowiązywanie ustawy spowoduje zachwianie równowagi rozwoju sektora handlu poprzez uprzywilejowanie mniejszych sklepów. W dodatku duże sieci mogą zmienić strategię i stać się konkurencją dla drobnego handlu.

Odpowiedzialność karna

Natomiast posłowie LiD podważają zasadę odpowiedzialności karnej posiadającego zezwolenie przedsiębiorcy za uchybienia osób, które wynajęły,wydzierżawiły lub w inny sposób użytkują market. Zarzucają też, że przewidziane w ustawie terminy dla organów administracyjnych są zbyt długie, a radom gminy i sejmikom wojewódzkim przyznano nieograniczoną swobodę w zakresie wyrażania zgody lub odmowy.

- Proponujemy m.in., aby przed wydaniem zezwolenia nie było potrzebne zasięganie opinii sejmiku wojewódzkiego - wyjaśnia poseł Grzegorz Tobiszewski (PiS).

Skrócony ma być termin czekania na wydanie opinii oragnizacji samorządów przedsiębiorców do trzech tygodni. Gdy w tym czasie nie zostanie wydana opinia, to przyjmować się będzie, że jest ona pozytywna. Takie rozwiązanie, zdaniem posłów PIS, przyspieszy procedurę. Natomiast ograniczeniu formalności ma służyć wprowadzenie zapisu, że we wniosku o zezwolenie podawane będą tylko informacje o powierzchni maksymalnej i całkowitej marketu, bez powierzchni infrastruktury towarzyszącej.

400 mkw. wynosi powierzchnia marketu, na który potrzebne jest zezwolenie

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

 
 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA