REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nikt nie dostanie dotacji na ekoznaki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Jeszcze nie rozpoczęło się wydawanie unijnych pieniędzy z puli na lata 2007-2013, a urzędnicy już zablokowali dostęp do prawie 80 mln zł.

Żaden przedsiębiorca w Polsce nie będzie mógł skorzystać z dotacji na wdrożenie w swojej firmie systemów zarządzania środowiskowego (np. ISO 14001) czy też ekoznaków - ustaliła GP. Choć na ten cel zostało przeznaczone 20 mln euro w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, to przez błędy urzędników o te pieniądze nie będzie mogła starać się żadna firma w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z regułami wymyślonymi przez urzędników, aby skorzystać z dotacji w ramach Działania 4.1. z programu IiŚ, należy w konkursie zgłosić projekt o wartości co najmniej 8 mln zł. Tymczasem, jak zgodnie przyznają przedstawiciele instytucji, którzy przygotowują firmy do wdrożenia certyfikatów ISO lub podobnego, jest to kwota kilka, a nawet kilkanaście razy za wysoka.

- Koszt wdrożenia certyfikatu zależy od ilości zatrudnionych pracowników i w największych firmach nie przekracza 1 mln zł - mówi Ewa Słowińska, kierownik Zakładu Badań i Certyfikacji Wyrobów Spożywczych i Chemicznych w Polskim Centrum Badań i Certyfikacji.

Dodaje, że w przypadku mniejszych firm jest to kwota rzędu kilkunastu, kilkudzięsięciu tysięcy złotych.

Skąd więc wziąć brakujące miliony, by móc skorzystać z unijnego wsparcia? Na pewno nie będą to koszty inwestycji w dostosowanie zakładu do norm ochrony środowiska, które są niezbędne do wdrożenia certyfikatów. Dotacje na takie projekty są dostępne w innych miejscach programu Infrastruktura i Środowisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podobnie rzecz ma się z uzyskaniem przez firmę ekoznaku, który potwierdza, że jej produkt jest ekologiczny i jego produkcja nie powoduje negatywnych skutków dla środowiska. Dzięki temu może on zdobyć przewagę nad podobnymi produktami na rynku. Jednak aby uzyskać dotacje na wdrożenie takiego znaku, trzeba zadeklarować, że będzie to kosztowało co najmniej 8 mln zł. Taka kwota starczy na zapewnienie ekozna- ku, przyznawanego przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji wszystkim polskim przedsiębiorcom. Kosztuje to bowiem 2 tys. zł.

Nawet jeżeli jakiś przedsiębiorca wyłoży 8 mln zł, aby uzyskać wart kilkanaście razy mniej certyfikat ISO, to spotka go przykra niespodzianka. Otóż z funduszy unijnych zostanie mu zwrócone maksymalnie 400 tys. zł, czyli niecałe 5 proc. nakładów, które poniósł.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które odpowiada za wydawanie unijnych pieniędzy w Polsce, doskonale zdaje sobie sprawę z tych błędów.

- MRR jako instytucja zarządzająca chce jak najszybciej rozpocząć dyskusję z Komisją Europejską na temat niefortunnego zapisu dotyczących progu 8 mln zł - czytamy w przekazanym GP stanowisku resortu.

Urzędnicy ministerstwa błędy tłumaczą tym, że podczas negocjacji programu IiŚ inny resort - Ministerstwo Środowiska - zaproponował, aby dotacjami na certyfikaty i ekoznaki objąć także małe i średnie firmy. Ponieważ mogą one uzyskać wsparcie także z regionalnych programów operacyjnych, to trzeba było określić linię graniczną. Padło na 8 mln zł.

8 mln zł musi wydać firma na certyfikaty lub ekoznaki, by móc starać się o unijną dotację

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA