REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nikt nie dostanie dotacji na ekoznaki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Jeszcze nie rozpoczęło się wydawanie unijnych pieniędzy z puli na lata 2007-2013, a urzędnicy już zablokowali dostęp do prawie 80 mln zł.

Żaden przedsiębiorca w Polsce nie będzie mógł skorzystać z dotacji na wdrożenie w swojej firmie systemów zarządzania środowiskowego (np. ISO 14001) czy też ekoznaków - ustaliła GP. Choć na ten cel zostało przeznaczone 20 mln euro w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, to przez błędy urzędników o te pieniądze nie będzie mogła starać się żadna firma w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z regułami wymyślonymi przez urzędników, aby skorzystać z dotacji w ramach Działania 4.1. z programu IiŚ, należy w konkursie zgłosić projekt o wartości co najmniej 8 mln zł. Tymczasem, jak zgodnie przyznają przedstawiciele instytucji, którzy przygotowują firmy do wdrożenia certyfikatów ISO lub podobnego, jest to kwota kilka, a nawet kilkanaście razy za wysoka.

- Koszt wdrożenia certyfikatu zależy od ilości zatrudnionych pracowników i w największych firmach nie przekracza 1 mln zł - mówi Ewa Słowińska, kierownik Zakładu Badań i Certyfikacji Wyrobów Spożywczych i Chemicznych w Polskim Centrum Badań i Certyfikacji.

Dodaje, że w przypadku mniejszych firm jest to kwota rzędu kilkunastu, kilkudzięsięciu tysięcy złotych.

Skąd więc wziąć brakujące miliony, by móc skorzystać z unijnego wsparcia? Na pewno nie będą to koszty inwestycji w dostosowanie zakładu do norm ochrony środowiska, które są niezbędne do wdrożenia certyfikatów. Dotacje na takie projekty są dostępne w innych miejscach programu Infrastruktura i Środowisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podobnie rzecz ma się z uzyskaniem przez firmę ekoznaku, który potwierdza, że jej produkt jest ekologiczny i jego produkcja nie powoduje negatywnych skutków dla środowiska. Dzięki temu może on zdobyć przewagę nad podobnymi produktami na rynku. Jednak aby uzyskać dotacje na wdrożenie takiego znaku, trzeba zadeklarować, że będzie to kosztowało co najmniej 8 mln zł. Taka kwota starczy na zapewnienie ekozna- ku, przyznawanego przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji wszystkim polskim przedsiębiorcom. Kosztuje to bowiem 2 tys. zł.

Nawet jeżeli jakiś przedsiębiorca wyłoży 8 mln zł, aby uzyskać wart kilkanaście razy mniej certyfikat ISO, to spotka go przykra niespodzianka. Otóż z funduszy unijnych zostanie mu zwrócone maksymalnie 400 tys. zł, czyli niecałe 5 proc. nakładów, które poniósł.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które odpowiada za wydawanie unijnych pieniędzy w Polsce, doskonale zdaje sobie sprawę z tych błędów.

- MRR jako instytucja zarządzająca chce jak najszybciej rozpocząć dyskusję z Komisją Europejską na temat niefortunnego zapisu dotyczących progu 8 mln zł - czytamy w przekazanym GP stanowisku resortu.

Urzędnicy ministerstwa błędy tłumaczą tym, że podczas negocjacji programu IiŚ inny resort - Ministerstwo Środowiska - zaproponował, aby dotacjami na certyfikaty i ekoznaki objąć także małe i średnie firmy. Ponieważ mogą one uzyskać wsparcie także z regionalnych programów operacyjnych, to trzeba było określić linię graniczną. Padło na 8 mln zł.

8 mln zł musi wydać firma na certyfikaty lub ekoznaki, by móc starać się o unijną dotację

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA