REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sponsorowane imprezy są kosztem podatkowym

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Spółka może zaliczyć do kosztów wydatki na sponsorowanie imprez. Eksponowane podczas imprezy logo spółki może mieć wpływ na osiągane przychody.

• Firmy podejmują różne działania marketingowe o charakterze promocyjnym lub reklamowym, których celem jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów. Jakie konkretnie wydatki można zaliczyć do promocyjnych i reklamowych?

REKLAMA

- Mogą to być np. wydatki na nabycie gadżetów reklamowych z logo firmy przekazywanych kontrahentom czy też na prezenty nieoznaczone logo danej spółki, wręczane następnie nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom i gościom spółki. Do wydatków o charakterze promocyjnym lub reklamowym można też zaliczyć dofinansowanie różnych imprez (sportowych, branżowych, specjalistycznych), połączonych z wyeksponowaniem w ich trakcie logo spółki.

• Czy tego rodzaju wydatki spółka może uznać za koszty uzyskania przychodu?

REKLAMA

- Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

• Zatem kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i ekonomicznie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Tak. Zaliczenie konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodu uzależnione jest od jednoczesnego spełnienia określonych przesłanek, czyli powiązania poniesionego wydatku z działalnością spółki zaliczającej ten wydatek do kosztów, istnienia bezpośredniego lub choćby potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem, a także odpowiedniego udokumentowania tego wydatku. Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, kosztami uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jak z tego wynika, wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, natomiast w całości kosztem takim są wydatki na reklamę. Jednakże ustawodawca w cytowanym przepisie nie określił rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy.

• Czy zawsze wydatki na gadżety reklamowe przekazywane kontrahentom lub klientom spółki, które są oznaczone logo firmy, należy uznać za koszt podatkowy?

- Uważam, że tak. Chcę jednocześnie zaznaczyć, że organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują też, że w sytuacji gdy logo spółki umieszczone jest w niezauważalny, nierzucający się w oczy sposób, wydatki takie nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Uzasadniają to tym, że wręczenie takiego przedmiotu ma faktycznie na celu stworzenie dobrego wizerunku osoby wręczającej prezent, a nie samej spółki. W mojej ocenie tak restrykcyjne stanowisko nie zasługuje na aprobatę.

• Dlaczego spółka ma prawo zaliczyć do kosztów również wydatki na sponsorowanie imprez?

- Eksponowanie logo firmy podczas imprezy pozwala na utrwalenie w świadomości potencjalnych klientów danej marki i skutkiem tego może mieć wpływ na wysokość osiąganego przez spółkę przychodu.

• Jakich zatem wydatki na pewno nie można uwzględnić w kosztach podatkowych firm?

- Kosztem podatkowym nie będą wydatki na nabycie prezentów (słodyczy, alkoholu, kwiatów itp.) nieoznaczonych logo spółki, przekazywanych nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom lub gościom firmy.

Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

Janusz Marciniuk

doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, prezes zarządu Spółki Doradztwa Podatkowego Marciniuk i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    REKLAMA

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    REKLAMA

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    Nie zalegasz ze składkami ZUS? Weź udział w konkursie prewencji wypadkowej. Można dostać 300.000,00 zł dofinansowania. Rozpoczyna się nabór.

    ZUS realizuje program prewencji wypadkowej, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie na poprawę warunków pracy poprzez zakup maszyn i urządzeń. Można liczyć nawet na 300.000,00 zł dofinansowania.

    REKLAMA