REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sponsorowane imprezy są kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Spółka może zaliczyć do kosztów wydatki na sponsorowanie imprez. Eksponowane podczas imprezy logo spółki może mieć wpływ na osiągane przychody.

• Firmy podejmują różne działania marketingowe o charakterze promocyjnym lub reklamowym, których celem jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów. Jakie konkretnie wydatki można zaliczyć do promocyjnych i reklamowych?

REKLAMA

REKLAMA

- Mogą to być np. wydatki na nabycie gadżetów reklamowych z logo firmy przekazywanych kontrahentom czy też na prezenty nieoznaczone logo danej spółki, wręczane następnie nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom i gościom spółki. Do wydatków o charakterze promocyjnym lub reklamowym można też zaliczyć dofinansowanie różnych imprez (sportowych, branżowych, specjalistycznych), połączonych z wyeksponowaniem w ich trakcie logo spółki.

• Czy tego rodzaju wydatki spółka może uznać za koszty uzyskania przychodu?

- Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

REKLAMA

• Zatem kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i ekonomicznie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Tak. Zaliczenie konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodu uzależnione jest od jednoczesnego spełnienia określonych przesłanek, czyli powiązania poniesionego wydatku z działalnością spółki zaliczającej ten wydatek do kosztów, istnienia bezpośredniego lub choćby potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem, a także odpowiedniego udokumentowania tego wydatku. Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, kosztami uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jak z tego wynika, wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, natomiast w całości kosztem takim są wydatki na reklamę. Jednakże ustawodawca w cytowanym przepisie nie określił rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy.

• Czy zawsze wydatki na gadżety reklamowe przekazywane kontrahentom lub klientom spółki, które są oznaczone logo firmy, należy uznać za koszt podatkowy?

- Uważam, że tak. Chcę jednocześnie zaznaczyć, że organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują też, że w sytuacji gdy logo spółki umieszczone jest w niezauważalny, nierzucający się w oczy sposób, wydatki takie nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Uzasadniają to tym, że wręczenie takiego przedmiotu ma faktycznie na celu stworzenie dobrego wizerunku osoby wręczającej prezent, a nie samej spółki. W mojej ocenie tak restrykcyjne stanowisko nie zasługuje na aprobatę.

• Dlaczego spółka ma prawo zaliczyć do kosztów również wydatki na sponsorowanie imprez?

- Eksponowanie logo firmy podczas imprezy pozwala na utrwalenie w świadomości potencjalnych klientów danej marki i skutkiem tego może mieć wpływ na wysokość osiąganego przez spółkę przychodu.

• Jakich zatem wydatki na pewno nie można uwzględnić w kosztach podatkowych firm?

- Kosztem podatkowym nie będą wydatki na nabycie prezentów (słodyczy, alkoholu, kwiatów itp.) nieoznaczonych logo spółki, przekazywanych nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom lub gościom firmy.

Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

Janusz Marciniuk

doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, prezes zarządu Spółki Doradztwa Podatkowego Marciniuk i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA