REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sponsorowane imprezy są kosztem podatkowym

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Spółka może zaliczyć do kosztów wydatki na sponsorowanie imprez. Eksponowane podczas imprezy logo spółki może mieć wpływ na osiągane przychody.

• Firmy podejmują różne działania marketingowe o charakterze promocyjnym lub reklamowym, których celem jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów. Jakie konkretnie wydatki można zaliczyć do promocyjnych i reklamowych?

REKLAMA

- Mogą to być np. wydatki na nabycie gadżetów reklamowych z logo firmy przekazywanych kontrahentom czy też na prezenty nieoznaczone logo danej spółki, wręczane następnie nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom i gościom spółki. Do wydatków o charakterze promocyjnym lub reklamowym można też zaliczyć dofinansowanie różnych imprez (sportowych, branżowych, specjalistycznych), połączonych z wyeksponowaniem w ich trakcie logo spółki.

• Czy tego rodzaju wydatki spółka może uznać za koszty uzyskania przychodu?

REKLAMA

- Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

• Zatem kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i ekonomicznie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Tak. Zaliczenie konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodu uzależnione jest od jednoczesnego spełnienia określonych przesłanek, czyli powiązania poniesionego wydatku z działalnością spółki zaliczającej ten wydatek do kosztów, istnienia bezpośredniego lub choćby potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem, a także odpowiedniego udokumentowania tego wydatku. Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, kosztami uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jak z tego wynika, wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, natomiast w całości kosztem takim są wydatki na reklamę. Jednakże ustawodawca w cytowanym przepisie nie określił rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy.

• Czy zawsze wydatki na gadżety reklamowe przekazywane kontrahentom lub klientom spółki, które są oznaczone logo firmy, należy uznać za koszt podatkowy?

- Uważam, że tak. Chcę jednocześnie zaznaczyć, że organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują też, że w sytuacji gdy logo spółki umieszczone jest w niezauważalny, nierzucający się w oczy sposób, wydatki takie nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Uzasadniają to tym, że wręczenie takiego przedmiotu ma faktycznie na celu stworzenie dobrego wizerunku osoby wręczającej prezent, a nie samej spółki. W mojej ocenie tak restrykcyjne stanowisko nie zasługuje na aprobatę.

• Dlaczego spółka ma prawo zaliczyć do kosztów również wydatki na sponsorowanie imprez?

- Eksponowanie logo firmy podczas imprezy pozwala na utrwalenie w świadomości potencjalnych klientów danej marki i skutkiem tego może mieć wpływ na wysokość osiąganego przez spółkę przychodu.

• Jakich zatem wydatki na pewno nie można uwzględnić w kosztach podatkowych firm?

- Kosztem podatkowym nie będą wydatki na nabycie prezentów (słodyczy, alkoholu, kwiatów itp.) nieoznaczonych logo spółki, przekazywanych nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom lub gościom firmy.

Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

Janusz Marciniuk

doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, prezes zarządu Spółki Doradztwa Podatkowego Marciniuk i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA