Sponsorowane imprezy są kosztem podatkowym
REKLAMA
• Firmy podejmują różne działania marketingowe o charakterze promocyjnym lub reklamowym, których celem jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów. Jakie konkretnie wydatki można zaliczyć do promocyjnych i reklamowych?
REKLAMA
- Mogą to być np. wydatki na nabycie gadżetów reklamowych z logo firmy przekazywanych kontrahentom czy też na prezenty nieoznaczone logo danej spółki, wręczane następnie nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom i gościom spółki. Do wydatków o charakterze promocyjnym lub reklamowym można też zaliczyć dofinansowanie różnych imprez (sportowych, branżowych, specjalistycznych), połączonych z wyeksponowaniem w ich trakcie logo spółki.
• Czy tego rodzaju wydatki spółka może uznać za koszty uzyskania przychodu?
REKLAMA
- Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
• Zatem kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i ekonomicznie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.
- Tak. Zaliczenie konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodu uzależnione jest od jednoczesnego spełnienia określonych przesłanek, czyli powiązania poniesionego wydatku z działalnością spółki zaliczającej ten wydatek do kosztów, istnienia bezpośredniego lub choćby potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem, a także odpowiedniego udokumentowania tego wydatku. Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, kosztami uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jak z tego wynika, wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, natomiast w całości kosztem takim są wydatki na reklamę. Jednakże ustawodawca w cytowanym przepisie nie określił rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy.
• Czy zawsze wydatki na gadżety reklamowe przekazywane kontrahentom lub klientom spółki, które są oznaczone logo firmy, należy uznać za koszt podatkowy?
- Uważam, że tak. Chcę jednocześnie zaznaczyć, że organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują też, że w sytuacji gdy logo spółki umieszczone jest w niezauważalny, nierzucający się w oczy sposób, wydatki takie nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Uzasadniają to tym, że wręczenie takiego przedmiotu ma faktycznie na celu stworzenie dobrego wizerunku osoby wręczającej prezent, a nie samej spółki. W mojej ocenie tak restrykcyjne stanowisko nie zasługuje na aprobatę.
• Dlaczego spółka ma prawo zaliczyć do kosztów również wydatki na sponsorowanie imprez?
- Eksponowanie logo firmy podczas imprezy pozwala na utrwalenie w świadomości potencjalnych klientów danej marki i skutkiem tego może mieć wpływ na wysokość osiąganego przez spółkę przychodu.
• Jakich zatem wydatki na pewno nie można uwzględnić w kosztach podatkowych firm?
- Kosztem podatkowym nie będą wydatki na nabycie prezentów (słodyczy, alkoholu, kwiatów itp.) nieoznaczonych logo spółki, przekazywanych nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom lub gościom firmy.
Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI
•Janusz Marciniuk
doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, prezes zarządu Spółki Doradztwa Podatkowego Marciniuk i Wspólnicy
REKLAMA
REKLAMA