REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sponsorowane imprezy są kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Spółka może zaliczyć do kosztów wydatki na sponsorowanie imprez. Eksponowane podczas imprezy logo spółki może mieć wpływ na osiągane przychody.

• Firmy podejmują różne działania marketingowe o charakterze promocyjnym lub reklamowym, których celem jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów. Jakie konkretnie wydatki można zaliczyć do promocyjnych i reklamowych?

REKLAMA

- Mogą to być np. wydatki na nabycie gadżetów reklamowych z logo firmy przekazywanych kontrahentom czy też na prezenty nieoznaczone logo danej spółki, wręczane następnie nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom i gościom spółki. Do wydatków o charakterze promocyjnym lub reklamowym można też zaliczyć dofinansowanie różnych imprez (sportowych, branżowych, specjalistycznych), połączonych z wyeksponowaniem w ich trakcie logo spółki.

• Czy tego rodzaju wydatki spółka może uznać za koszty uzyskania przychodu?

REKLAMA

- Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

• Zatem kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i ekonomicznie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Tak. Zaliczenie konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodu uzależnione jest od jednoczesnego spełnienia określonych przesłanek, czyli powiązania poniesionego wydatku z działalnością spółki zaliczającej ten wydatek do kosztów, istnienia bezpośredniego lub choćby potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem, a także odpowiedniego udokumentowania tego wydatku. Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, kosztami uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jak z tego wynika, wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, natomiast w całości kosztem takim są wydatki na reklamę. Jednakże ustawodawca w cytowanym przepisie nie określił rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy.

• Czy zawsze wydatki na gadżety reklamowe przekazywane kontrahentom lub klientom spółki, które są oznaczone logo firmy, należy uznać za koszt podatkowy?

- Uważam, że tak. Chcę jednocześnie zaznaczyć, że organy podatkowe w wydawanych interpretacjach wskazują też, że w sytuacji gdy logo spółki umieszczone jest w niezauważalny, nierzucający się w oczy sposób, wydatki takie nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Uzasadniają to tym, że wręczenie takiego przedmiotu ma faktycznie na celu stworzenie dobrego wizerunku osoby wręczającej prezent, a nie samej spółki. W mojej ocenie tak restrykcyjne stanowisko nie zasługuje na aprobatę.

• Dlaczego spółka ma prawo zaliczyć do kosztów również wydatki na sponsorowanie imprez?

- Eksponowanie logo firmy podczas imprezy pozwala na utrwalenie w świadomości potencjalnych klientów danej marki i skutkiem tego może mieć wpływ na wysokość osiąganego przez spółkę przychodu.

• Jakich zatem wydatki na pewno nie można uwzględnić w kosztach podatkowych firm?

- Kosztem podatkowym nie będą wydatki na nabycie prezentów (słodyczy, alkoholu, kwiatów itp.) nieoznaczonych logo spółki, przekazywanych nieodpłatnie dostawcom, odbiorcom lub gościom firmy.

Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

Janusz Marciniuk

doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, prezes zarządu Spółki Doradztwa Podatkowego Marciniuk i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA