REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

48 artykułów w prawie zamówień publicznych zostanie zmienionych

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Bez podpisu elektronicznego będzie można startować w licytacji elektronicznej.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych podzielił członków specjalnego zespołu, który miał się zająć zmianą przepisów o zamówieniach. W skład międzyresortowego zespołu weszli przedstawiciele prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Gospodarki i Rządowego Centrum Legislacji. Zespół przygotował nowy projekt noweli prawa zamówień publicznych, który nie jest z pewnością ostateczną wersją. Jutro projektem zajmie się Komitet Stały Rady Ministrów. Z pisma Tomasza Czajkowskiego, prezesa UZP, do Zbigniewa Derdziuka, przewodniczącego Stałego Komitetu Rady Ministrów wynika, że podczas prac zespołu nie zostały usunięte rozbieżności stanowisk w sprawie niektórych propozycji zgłoszonych przez jego członków. Zostały one ujęte w odrębnym protokole rozbieżności.

Proponowane zmiany są obszerne i obejmują 48 artykułów.

Koniec zmów

REKLAMA

Projekt zakłada, że wykonawcy, którzy z własnej winy nie uzupełnią dokumentów lub oświadczeń w trybie art. 26 ust. 3 p.z.p. utracą wadium. Teraz przepisy o uzupełnianiu dokumentacji są wykorzystywane do zmów przetargowych. Umówione firmy nie składają celowo wymaganych dokumentów lub oświadczeń, po to aby po zapoznaniu się z ofertami konkurentów bez negatywnych konsekwencji wycofać się z przetargu. W ten sposób zwycięża umówiona oferta, oczywiście znacznie droższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczne przetargi

Rewolucyjne zmiany czekają tryb licytacji elektronicznej. Projekt zakłada, że można będzie ją stosować nie tylko przy dostawach i usługach (jak obecnie), ale również przy robotach budowlanych. Ponadto przy licytacji elektronicznej wykonawcy będą mogli składać oferty w postaci elektronicznej (bez wymaganego obecnie bezpiecznego podpisu elektronicznego). W praktyce właśnie podpis elektroniczny utrudniał stosowanie elektronicznych metod przetargowych.

Związanie ofertą

Proponuje się, aby wykonawcy mogli samodzielnie, a nie jak obecnie tylko na wniosek zamawiającego, przedłużać termin związania ofertą. Umożliwi to zawarcie ważnej umowy w postępowaniach, w których zamawiający nie zwraca się do wykonawcy o przedłużenie terminu związania ofertą. We wrześniu 2007 r. Gazeta Prawna opisywała wyrok sądu w Katowicach, z którego wynikało, że przedsiębiorca może samodzielnie wydłużyć termin związania ofertą.

- To zamawiający może jeden raz przedłużyć termin związania ofertą, bo art. 85 par. 2 p.z.p. jest adresowany do niego. Wykonawcy są zatem uprawnieni do złożenia oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą, nawet w sytuacji gdy zamawiający zaniecha wezwania - wskazywała Bogumiła Kiedrowska-Brodziak, radca prawny z Kancelarii Bogumiła Kiedrowska-Brodziak, komentując wyrok.

Centralizacja orzekania

Projekt zakłada, że skargi na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej będą wnoszone tylko do Sądu Okręgowego w Warszawie (odrębny wydział) zamiast do sądów okręgowych właściwych dla siedziby lub miejsca zamieszkania zamawiającego. Gazeta Prawna postulowała tę zmianę już w grudniu 2007 r.

Ważne zmiany dotyczą poprawiania omyłek rachunkowych w obliczaniu ceny. Rezygnuje się z zamkniętego katalogu sposobu poprawiania omyłek rachunkowych, pozostawiając zamawiającemu ogólne uprawnienie do poprawiania oczywistych omyłek rachunkowych w obliczeniu ceny.

Podwykonawcy

Zasadą ma być uprawnienie powierzania zamówienia podwykonawcom, a wyjątkiem od tej zasady dopuszczalnym ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia określenie przez zamawiającego w specyfikacji, że część lub całość zamówienia nie może być powierzona podwykonawcom.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

OPINIA

ANDRZEJ PANASIUK

wiceminister infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło pakiet rozwiązań, których głównym celem było usprawnienie procedur inwestycyjnych. Zaproponowane przez nas rozwiązania były w pełni zgodne z dyrektywami unijnymi oraz orzecznictwem ETS. Ich celem było dostosowanie do rozwiązań cywilistycznych pewnych rozwiązań i instytucji obecnych w prawie zamówień publicznych oraz większe uelastycznienie procedur zamówień publicznych. Niestety gros tych zmian nie zostało uwzględnionych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, mimo że również Ministerstwo Gospodarki poparło cały pakiet rozwiązań zaproponowanych przez Ministerstwo Infrastuktury. Priorytet rządu, sprawa budowy autostrad, na samym wstępie napotyka przeszkody. Z tego powodu projekt ustawy trafi na Komitet Stały Rady Ministrów z protokołem rozbieżności.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA