REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Teraz pracodawcy szukają pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak

REKLAMA

Pozycja pracodawców w stosunku do pracowników uległa osłabieniu. Dziś warunki dyktują kandydaci do pracy, zwłaszcza jeśli są specjalistami.

Czy na polskim rynku pracy wciąż obowiązuje zasada: pracownik szuka pracodawcy?

REKLAMA

REKLAMA

- Etap, w którym ta zasada obowiązywała, przechodzi do historii. Dziś coraz częściej to pracodawca szuka pracownika. W związku z tym to ten drugi dyktuje warunki. Można więc przyjąć, że polski rynek pracy jest obecnie rynkiem pracownika. O ile jeszcze kilka lat temu potencjalni pracownicy potrzebowali firmy, teraz to firma potrzebuje pracowników. Dlatego przedsiębiorstwa walczą o dobrych pracowników i gotowe są zapewniać tym najlepszym atrakcyjne warunki rozwoju, aby zatrzymać ich jak najdłużej. Znaczne wzrosty wynagrodzeń w ostatnich latach są wymownym świadectwem potwierdzającym to zjawisko. Dziś pracodawcy są gotowi coraz więcej płacić za pracę fachowców.

Co powoduje ten wzrost popytu na specjalistów?

- Przede wszystkim dynamiczny rozwój gospodarczy i napływ inwestycji zagranicznych. Te czynniki tradycyjnie powodują wzrost zapotrzebowania rynku pracy na wykwalifikowanych pracowników i specjalistów. Nie bez znaczenia jest fakt uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej, w której obowiązuje zasada swobodnego przepływu pracowników. Od momentu akcesji Polski do UE ogromna rzesza Polaków, w tym dobrej klasy specjalistów, emigrowała do Wielkiej Brytanii, Irlandii i innych krajów wysokorozwiniętych. W efekcie tego procesu rosło zapotrzebowanie krajowego rynku na monterów, inżynierów, informatyków, finansistów, lekarzy i utalentowanych handlowców.

REKLAMA

W jakim stopniu polskie firmy to odczuwają?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nasz rynek pracy poważnie się zmienił w ostatnich latach. Coraz więcej firm zaczyna postrzegać emigrację ekonomiczną jako problem. W przypadku emigracji pracowników niewykwalifikowanych firmy nie odczuły tego jeszcze jako dotkliwość - z powodzeniem poszukiwano bowiem następnych kandydatów do pracy. Gdy jednak specjaliści, po zdobyciu odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zdecydowali się na wyjazd, było to dla krajowych firm dotkliwe. Pracodawcy skonstatowali wówczas, że coraz trudniej o znalezienie specjalistów i musieli uznać, że teraz to nie firma, ale oni - specjaliści decydują, gdzie i za ile chcą pracować.

Jaka kwalifikacja, zdobycie jakiego dyplomu dają dziś większe szanse na rynku pracy?

- Uznanie w oczach pracodawcy zyskują kandydaci z wiedzą kierunkową i z doświadczeniem. Wciąż w cenie jest znajomość języków obcych, a także możliwość przedstawienia referencji w postaci przykładów osiągnięć zawodowych. To są uwagi ogólne. Jeśli idzie o szczegółowe porady, to niewątpliwie wciąż ogromne jest zapotrzebowanie na informatyków, inżynierów, handlowców i specjalistów ds. finansów. Ze względu na to, że polski rynek należy do rynków rozwijających się, rośnie zapotrzebowanie na specjalistów dobrze przygotowanych do pracy w środkach masowego przekazu, PR, a także marketingu i reklamie.

Dobre kwalifikacje i dyplom to nie jedyne warunki sukcesu na rynku pracy. Jest nim także umiejętność posługiwania się nowoczesnymi narzędziami interaktywnymi - zdolność do sprawnego posługiwania się komputerem i do komunikacji przez internet. Ważna jest zdolność do autoprezentacji w trakcie spotkania z potencjalnym pracodawcą.

Jakie cechy osobowości charakteryzują osobę, która świetnie sobie radzi na rynku pracy?

- Powodzenie na rynku pracy jest zazwyczaj konsekwencją pasji i zaangażowania, by zdobywać wiedzę, podnosić swoje kwalifikacje, ambicji, by piąć się w górę, dużych umiejętności interpersonalnych. Sukcesy na rynku pracy osiągają osoby potrafiące dobrze pracować w zespole. Nie jest to możliwe bez dobrej komunikatywności, koncentracji na celach i wynikach. Potrzebna jest też kreatywność, zdolności analityczne i myślenie koncepcyjne, automotywacja i entuzjazm, umiejętności organizacyjne. Gdy analizujemy drogę zawodową osób, które mogą pochwalić się pracą w wielu renomowanych organizacjach, to za każdym razem możemy odkryć, że te osoby potrafią szybko się uczyć i wykorzystywać zdobytą wiedzę. Są przy tym otwarte na wyzwania i zmiany.

Rozmawiał KRZYSZTOF POLAK

HANNA NOGAJ

ekonomistka wyspecjalizowana w badaniu rynku i zarządzaniu personelem, dyrektor generalny IMC Kariera

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA