REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Teraz pracodawcy szukają pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak

REKLAMA

Pozycja pracodawców w stosunku do pracowników uległa osłabieniu. Dziś warunki dyktują kandydaci do pracy, zwłaszcza jeśli są specjalistami.

Czy na polskim rynku pracy wciąż obowiązuje zasada: pracownik szuka pracodawcy?

REKLAMA

- Etap, w którym ta zasada obowiązywała, przechodzi do historii. Dziś coraz częściej to pracodawca szuka pracownika. W związku z tym to ten drugi dyktuje warunki. Można więc przyjąć, że polski rynek pracy jest obecnie rynkiem pracownika. O ile jeszcze kilka lat temu potencjalni pracownicy potrzebowali firmy, teraz to firma potrzebuje pracowników. Dlatego przedsiębiorstwa walczą o dobrych pracowników i gotowe są zapewniać tym najlepszym atrakcyjne warunki rozwoju, aby zatrzymać ich jak najdłużej. Znaczne wzrosty wynagrodzeń w ostatnich latach są wymownym świadectwem potwierdzającym to zjawisko. Dziś pracodawcy są gotowi coraz więcej płacić za pracę fachowców.

Co powoduje ten wzrost popytu na specjalistów?

- Przede wszystkim dynamiczny rozwój gospodarczy i napływ inwestycji zagranicznych. Te czynniki tradycyjnie powodują wzrost zapotrzebowania rynku pracy na wykwalifikowanych pracowników i specjalistów. Nie bez znaczenia jest fakt uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej, w której obowiązuje zasada swobodnego przepływu pracowników. Od momentu akcesji Polski do UE ogromna rzesza Polaków, w tym dobrej klasy specjalistów, emigrowała do Wielkiej Brytanii, Irlandii i innych krajów wysokorozwiniętych. W efekcie tego procesu rosło zapotrzebowanie krajowego rynku na monterów, inżynierów, informatyków, finansistów, lekarzy i utalentowanych handlowców.

W jakim stopniu polskie firmy to odczuwają?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nasz rynek pracy poważnie się zmienił w ostatnich latach. Coraz więcej firm zaczyna postrzegać emigrację ekonomiczną jako problem. W przypadku emigracji pracowników niewykwalifikowanych firmy nie odczuły tego jeszcze jako dotkliwość - z powodzeniem poszukiwano bowiem następnych kandydatów do pracy. Gdy jednak specjaliści, po zdobyciu odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zdecydowali się na wyjazd, było to dla krajowych firm dotkliwe. Pracodawcy skonstatowali wówczas, że coraz trudniej o znalezienie specjalistów i musieli uznać, że teraz to nie firma, ale oni - specjaliści decydują, gdzie i za ile chcą pracować.

Jaka kwalifikacja, zdobycie jakiego dyplomu dają dziś większe szanse na rynku pracy?

REKLAMA

- Uznanie w oczach pracodawcy zyskują kandydaci z wiedzą kierunkową i z doświadczeniem. Wciąż w cenie jest znajomość języków obcych, a także możliwość przedstawienia referencji w postaci przykładów osiągnięć zawodowych. To są uwagi ogólne. Jeśli idzie o szczegółowe porady, to niewątpliwie wciąż ogromne jest zapotrzebowanie na informatyków, inżynierów, handlowców i specjalistów ds. finansów. Ze względu na to, że polski rynek należy do rynków rozwijających się, rośnie zapotrzebowanie na specjalistów dobrze przygotowanych do pracy w środkach masowego przekazu, PR, a także marketingu i reklamie.

Dobre kwalifikacje i dyplom to nie jedyne warunki sukcesu na rynku pracy. Jest nim także umiejętność posługiwania się nowoczesnymi narzędziami interaktywnymi - zdolność do sprawnego posługiwania się komputerem i do komunikacji przez internet. Ważna jest zdolność do autoprezentacji w trakcie spotkania z potencjalnym pracodawcą.

Jakie cechy osobowości charakteryzują osobę, która świetnie sobie radzi na rynku pracy?

- Powodzenie na rynku pracy jest zazwyczaj konsekwencją pasji i zaangażowania, by zdobywać wiedzę, podnosić swoje kwalifikacje, ambicji, by piąć się w górę, dużych umiejętności interpersonalnych. Sukcesy na rynku pracy osiągają osoby potrafiące dobrze pracować w zespole. Nie jest to możliwe bez dobrej komunikatywności, koncentracji na celach i wynikach. Potrzebna jest też kreatywność, zdolności analityczne i myślenie koncepcyjne, automotywacja i entuzjazm, umiejętności organizacyjne. Gdy analizujemy drogę zawodową osób, które mogą pochwalić się pracą w wielu renomowanych organizacjach, to za każdym razem możemy odkryć, że te osoby potrafią szybko się uczyć i wykorzystywać zdobytą wiedzę. Są przy tym otwarte na wyzwania i zmiany.

Rozmawiał KRZYSZTOF POLAK

HANNA NOGAJ

ekonomistka wyspecjalizowana w badaniu rynku i zarządzaniu personelem, dyrektor generalny IMC Kariera

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

Handel detaliczny: zmiany w przepisach 2025 i 2026 r.

Co zmieni się w handlu detalicznym w 2025 i 2026 roku? Jakie przepisy zaczynają obowiązywać? System kaucyjny startuje 1 października 2025 r., ale w niektórych przypadkach od 1 stycznia 2026 r. Co z recyklingiem opakowań i dyrektywą Omnibus?

Boom na zielone inwestycje. Wodór nowym priorytetem dla funduszy i inwestorów

W obliczu rosnącej potrzeby transformacji energetycznej oraz dążenia do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju wodór coraz częściej staje się priorytetem dla decydentów politycznych i inwestorów. Boom na zielone inwestycje.

REKLAMA

Jak eksperymenty przeprowadzane w kosmosie mogą wpłynąć na naszą codzienność [WYWIAD]

O misji IGNIS, o tym, jak kosmos łączy się z biznesem i jak eksperymenty kosmiczne wpływają na naszą codzienność rozmawiamy z Kingą Gruszecką, CGI Space LEad.

Wyższa akcyza na e-papierosy nie ograniczy spożycia wyrobów nikotynowych. Palacze wrócą do tradycyjnych papierosów, a z rynku znikną polskie firmy

Trwają prace nad przepisami, które mają ograniczyć spożycie wyrobów nikotynowych. Nowe regulacje wprowadzą wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze. Zdaniem ekspertów wyższe ceny zniechęcą do nich konsumentów, którzy pozostaną przy paleniu zwykłych, bardziej szkodliwych papierosów. Nowe przepisy mogą spowodować, że wiele rodzimych przedsiębiorstw z branży nikotynowej zamknie działalność i zniknie z rynku.

Szansa na ponad milion złotych dotacji w ciągu 5 lat. Złożono tylko... 5 wniosków

30 stycznia zakończył się nabór wniosków o przyznanie dotacji na „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych”. Chętnych nie było zbyt wielu. Dlaczego?

„Odporność Psychiczna” – Międzynarodowa Konferencja w Warszawie

Poznaj czym tak naprawdę jest odporność psychiczna i wzbogać siebie oraz swoją organizację o narzędzia, które umożliwią jej rozwój w XXI wieku!

REKLAMA

Gen Z i Millennialsi napędzają rynek kosmetyczny. Czy starsze pokolenia nadążają za ich pielęgnacyjnymi nawykami?

W 2024 roku wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 35 miliardów złotych, rosnąc o ponad 6% rok do roku. To głównie Gen Z i Millennialsi napędzają ten wzrost, stawiając na wieloetapową pielęgnację, innowacyjne formuły i kosmetyczne trendy. Tymczasem starsze pokolenia pozostają wierne klasycznym produktom i sprawdzonym markom. Jakie decyzje zakupowe podejmują różne grupy wiekowe? Co będzie kształtować branżę kosmetyczną w nadchodzących latach? Eksperci z PMR Market Experts przeanalizowali rynek i wskazują kluczowe kierunki rozwoju.

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

REKLAMA