REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy nie motywują do zbierania odpadów

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Wymagania, które od 1 stycznia będą mieli np. producenci sprzętu RTV i AGD, mogą być niewykonalne. Przedsiębiorcy nie wiedzą, jak wykazać przeprowadzony recykling.

NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

Będę rekomendował wprowadzającym sprzęt elektryczny i elektroniczny zaniechanie zbiórki odpadów powstających z takich urządzeń, jeżeli nie będzie możliwości wykazania, że odpady zostały przetworzone przez specjalistyczne zakłady - zapowiada Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, organizacji odzysku zrzeszającej producentów urządzeń AGD.

Okazuje się, że od nowego roku producenci i dystrybutorzy urządzeń RTV i AGD mogą mieć problemy z realizacją ustawowych wymagań.

Zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2005 r. nr 180, poz. 1495) producenci, importerzy i dystrybutorzy urządzeń RTV i AGD mają tworzyć i finansować system zbiórki odpadów, które powstają ze starego sprzętu tego typu. Natomiast od 1 stycznia 2008 r. przedsiębiorcy będą musieli zapewnić odzysk na poziomie 80 proc. masy wszystkich zebranych odpadów, które powstały z lodówek, pralek czy mikrofalówek. Ponadto muszą zapewnić recykling części z takich urządzeń na poziomie 75 proc. masy zużytego sprzętu.

REKLAMA

- Problem może być z poświadczeniem recyklingu. Recyklerami często są np. huty metali i szkła. Jednak takie zakłady nie zarejestrowały się w rejestrze Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ), a poświadczenia recyklingu mogą wystawiać jedynie firmy zarejestrowane - tłumaczy Wojciech Konecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznacza, że dla firm, które zbierają stare urządzenia i również muszą poddawać je recyklingowi, jest to duże zagrożenie.

Okazuje się, że producenci nie będą w stanie wykazać, że poddali recyklingowi odpowiednią ilość odpadów elektronicznych. Jeżeli nie będzie potwierdzenia osiągnięcia wskazanych poziomów recyklingu i odzysku, to wówczas firma będzie musiała uiścić opłatę produktową. Naliczana jest ona według stawek ustalonych dla poszczególnych grup odpadów. Jeżeli przykładowo producent lub dystrybutor telewizorów zbierze tonę starych odbiorników, których nie podda recyklingowi, to zapłaci 18 tys. zł opłaty produktowej za tonę (1,8 zł za 1 kg odpadu). Jeżeli nie zapewni też odzysku na wymaganym poziomie, to dojdzie kolejne 1,80 zł za 1 kg starych urządzeń RTV i AGD.

- Jeżeli się niczego nie zbierze, to nic się nie zapłaci. W ustawie nie ma kar za brak zbierania odpadów - mówi Wojciech Konecki.

Wyjaśnia, że huty nie wpisały się do rejestru w GIOŚ, gdyż rynek przetwarzania elementów z urządzeń elektrycznych jest dla nich ułamkiem ich działalności. Ponadto nie chcą poświęcać czasu na przygotowywanie sprawozdań i raportów dotyczących recyklingu takiego sprzętu.

- Wszyscy recyklerzy mają obowiązek zarejestrować się. Tego jednak nie robią. Zatem albo zapisy ustawy nie są dostateczne i kary są za niskie, albo GIOŚ jest nieefektywny w ich egzekwowaniu - stwierdza Wojciech Konecki.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA