REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrahenta z Unii Europejskiej można łatwo zidentyfikować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Polski przedsiębiorca może zidentyfikować dla potrzeb VAT swojego wspólnotowego kontrahenta. W tym celu musi złożyć wniosek do biura wymiany informacji o VAT lub do urzędu skarbowego.

Na wniosek zainteresowanego biuro wymiany informacji o VAT lub naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zidentyfikowanie lub nie potwierdza zidentyfikowania określonego podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski. Izba Skarbowa w Szczecinie na prośbę Gazety Prawnej wyjaśniła, że prawo do złożenia wniosku przysługuje podatnikowi VAT, jak również osobie prawnej, która nie jest podatnikiem, mającym interes prawny w złożeniu wniosku.

REKLAMA

REKLAMA

Jak podkreśliła szczecińska izba, Ministerstwo Finansów przygotowało wnioski o potwierdzenie zidentyfikowania podmiotów z VAT-ID oraz VAT-ID (kontynuacja). Formularze można uzyskać w każdym urzędzie skarbowym lub pobrać ze strony internetowej resortu finansów (www.mf.gov.pl).

- Stosowanie tych formularzy nie jest obligatoryjne, jednak z uwagi na fakt, że określają one informacje niezbędne do jednoznacznego zweryfikowania podmiotów, zaleca się ich stosowanie - podkreślali pracownicy Izby Skarbowej w Szczecinie.

REKLAMA

Dodali, że wniosek powinien zawierać co najmniej: nazwę lub imię i nazwisko oraz adres podmiotu; numer rejestracyjny podmiotu, przyznany przez państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, wraz z kodem tego państwa członkowskiego (czyli numer VAT kontrahenta z UE); nazwę lub imię i nazwisko oraz adres wnioskodawcy; numer identyfikacji podatkowej wnioskodawcy; w przypadku gdy wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE, numer identyfikacji podatkowej poprzedza się kodem PL; określenie dnia, miesiąca oraz roku, na który ma nastąpić potwierdzenie zidentyfikowania określonego podmiotu, w przypadku gdy potwierdzenie zidentyfikowania dotyczy okresu wcześniejszego niż dzień złożenia wniosku.

Wypełniając wniosek, wszystkie nazwy należy podać w pełnym brzmieniu zgodnie z dokumentami rejestracyjnymi podmiotu (bez stosowania własnych skrótów). Szczególnie należy zwrócić uwagę na znaki charakterystyczne dla alfabetów języków obowiązujących w poszczególnych państwach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypełniony wniosek musi zostać podpisany przez wnioskodawcę (osobę reprezentującą wnioskodawcę).

Biuro wymiany informacji o VAT lub naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zidentyfikowanie lub nie potwierdza zidentyfikowania podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Dodatkowo - jak zwraca uwagę Izba Skarbowa w Szczecinie - na stronie internetowej Komisji Europejskiej: http: //ec. europa.eu/taxation_customs/vies/ możliwe jest dokonanie potwierdzenia (zweryfikowania) numerów VAT swoich kontrahentów z państw członkowskich. Osoba zainteresowana dokonaniem potwierdzenia numeru VAT musi wprowadzić jedynie kod państwa kontrahenta oraz podać jego numer VAT. Odpowiedź może brzmieć: TAK - podany numer jest ważny w danym momencie, lub NIE - podany numer jest nieważny lub nieprawidłowy.

GDZIE ZŁOŻYĆ WNIOSEK

• do Biura Wymiany Informacji Podatkowych: telefonicznie - (0-63) 242 33 55; pocztą elektroniczną: numery.vat@mofnet.gov.pl (z podaniem zwrotnego adresu poczty elektronicznej); faksem - (0-63) 240 19 89.

• na piśmie we właściwym dla wnioskodawcy, w sprawie rozliczania podatku od towarów i usług urzędzie skarbowym.

Ważne!

W przypadku numerów VAT nadanych przez: Belgię, Estonię, Finlandię, Łotwę, Litwę, Szwecję, Słowenię oraz Irlandię strona Komisji Europejskiej oferuje szerszy zakres informacji. Przy pozytywnym potwierdzeniu numeru VAT (gdy numer kontrahenta jest ważny) pojawi się jego nazwa oraz adres. W przypadku Czech oraz Cypru przy pozytywnym potwierdzeniu numeru VAT pojawi się jedynie nazwa podatnika

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA