REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważniony przedsiębiorca nie zastąpi agenta celnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak
Jakub Lutyk

REKLAMA

Obecnie obowiązujące przepisy nie uzależniają możliwości posiadania pozwolenia na stosowanie uproszczonej procedury celnej od posiadania statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Nie zastąpi również instytucji agenta celnego.

Z założenia instytucja upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) służy wzmocnieniu bezpieczeństwa łańcucha dostaw i stanowi element współpracy przedsiębiorców i służb celnych w celu ochrony obszaru celnego Wspólnoty przed towarami stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia i życia jej mieszkańców.

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie instytucji upoważnionego przedsiębiorcy w żaden sposób w chwili obecnej nie wpłynie na funkcjonujące aktualnie pozwolenia oraz na wydawanie nowych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej - wyjaśnia Ministerstwo Finansów w związku z artykułem „Nowa forma pozwoleń na procedurę uproszczoną i agenta celnego” opublikowanym w numerze 231 z 28 listopada.

Upoważniony przedsiębiorca jest to przedsiębiorca posiadający siedzibę we Wspólnocie Europejskiej, który po spełnieniu przewidzianych przepisami prawa warunków i kryteriów uzyskał jedno ze świadectw AEO i jako wiarygodny przedsiębiorca korzysta z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony oraz z uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych.

REKLAMA

Przepisy dotyczące AEO będą stosowane od 1 stycznia 2008 r. Przepisy przejściowe istotnie przewidują dość długi - trzystudniowy termin na wydanie świadectwa AEO, który liczony jest od dnia przyjęcia wniosku. Czas rozpatrzenia wniosku uzależniony jest od wielu czynników, przede wszystkim od rodzaju i rozmiaru działalności gospodarczej prowadzonej przez wnioskodawcę oraz od liczby wniosków. Istotny wpływ będzie miało również przygotowanie samych przedsiębiorców do ubiegania się o status AEO. Niewątpliwie jednak w miarę zdobywania doświadczeń przez organy celne i przedsiębiorców w zakresie badania i spełniania warunków i kryteriów, będzie skracał się czas oczekiwania na uzyskanie statusu AEO.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów wyjaśnia, iż przedstawicielstwo w sprawach celnych jest instytucją niezależną od instytucji upoważnionego przedsiębiorcy. Przepisy prawa celnego nie nakładają na przedstawicieli obowiązku posiadania statusu AEO ani nie ograniczają możliwości wykonywania usług w zakresie przedstawicielstwa do AEO. Agencja celna czy agent celny mogą ubiegać się o status AEO, jednak prowadzenie przez nich działalności w formie przedstawicielstwa w sprawach celnych nie jest determinowane posiadaniem statusu AEO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto należy zaznaczyć, iż przepisy prawa celnego nie narzucają przedsiębiorcom obowiązku współpracy jedynie z kontrahentami posiadającymi status AEO. Warunki i kryteria badane przez organy celne w toku procedury o wydanie świadectwa AEO zostały szczegółowo rozpisane w art. 14h - art. 14k Rozporządzenia Wykonawczego, w których nie ma wymienionego takiego obowiązku.

Jakub Lutyk

rzecznik prasowy ministra finansów

Od autorki

Przygotowując artykuł opierałam się na wypowiedziach ze spotkań i konferencji na temat wdrożenia instytucji AEO, a także na rozmowach z przedsiębiorcami. Pisząc o tym, iż AEO zastąpi agencje celne czy też procedury uproszczone, miałam na myśli efekt rynkowy, polegający na tym, iż część firm, które uzyskają ten status, może w przyszłości zrezygnować z prowadzenia agencji celnej albo z występowania o procedurę uproszczoną, gdyż instytucja AEO służy właśnie ułatwianiu i upraszczaniu obsługi celnej towarów. Dodatkowo oparłam się na informacjach o planowanych zmianach we Wspólnotowym Kodeksie Celnym, które znajdują się w projektach i rozważaniach Komisji Europejskiej i nie są jeszcze zatwierdzone. Projekt zakłada zmiany w zakresie przedstawicielstwa celnego, które nie będzie ograniczone tylko do agenta celnego. Również co do procedur uproszczonych, rozważa się wprowadzenie zmian warunków uzyskiwania pozwoleń na te procedury, co może skutkować ponowną weryfikacją uzyskanych pozwoleń na uproszczenia. Ale trzeba zaznaczyć, iż te zmiany są jak na razie w fazie projektów.

Beata Trochymiak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA