REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważniony przedsiębiorca nie zastąpi agenta celnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Trochymiak
Jakub Lutyk

REKLAMA

Obecnie obowiązujące przepisy nie uzależniają możliwości posiadania pozwolenia na stosowanie uproszczonej procedury celnej od posiadania statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Nie zastąpi również instytucji agenta celnego.

Z założenia instytucja upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) służy wzmocnieniu bezpieczeństwa łańcucha dostaw i stanowi element współpracy przedsiębiorców i służb celnych w celu ochrony obszaru celnego Wspólnoty przed towarami stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia i życia jej mieszkańców.

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie instytucji upoważnionego przedsiębiorcy w żaden sposób w chwili obecnej nie wpłynie na funkcjonujące aktualnie pozwolenia oraz na wydawanie nowych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej - wyjaśnia Ministerstwo Finansów w związku z artykułem „Nowa forma pozwoleń na procedurę uproszczoną i agenta celnego” opublikowanym w numerze 231 z 28 listopada.

Upoważniony przedsiębiorca jest to przedsiębiorca posiadający siedzibę we Wspólnocie Europejskiej, który po spełnieniu przewidzianych przepisami prawa warunków i kryteriów uzyskał jedno ze świadectw AEO i jako wiarygodny przedsiębiorca korzysta z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony oraz z uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych.

REKLAMA

Przepisy dotyczące AEO będą stosowane od 1 stycznia 2008 r. Przepisy przejściowe istotnie przewidują dość długi - trzystudniowy termin na wydanie świadectwa AEO, który liczony jest od dnia przyjęcia wniosku. Czas rozpatrzenia wniosku uzależniony jest od wielu czynników, przede wszystkim od rodzaju i rozmiaru działalności gospodarczej prowadzonej przez wnioskodawcę oraz od liczby wniosków. Istotny wpływ będzie miało również przygotowanie samych przedsiębiorców do ubiegania się o status AEO. Niewątpliwie jednak w miarę zdobywania doświadczeń przez organy celne i przedsiębiorców w zakresie badania i spełniania warunków i kryteriów, będzie skracał się czas oczekiwania na uzyskanie statusu AEO.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów wyjaśnia, iż przedstawicielstwo w sprawach celnych jest instytucją niezależną od instytucji upoważnionego przedsiębiorcy. Przepisy prawa celnego nie nakładają na przedstawicieli obowiązku posiadania statusu AEO ani nie ograniczają możliwości wykonywania usług w zakresie przedstawicielstwa do AEO. Agencja celna czy agent celny mogą ubiegać się o status AEO, jednak prowadzenie przez nich działalności w formie przedstawicielstwa w sprawach celnych nie jest determinowane posiadaniem statusu AEO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto należy zaznaczyć, iż przepisy prawa celnego nie narzucają przedsiębiorcom obowiązku współpracy jedynie z kontrahentami posiadającymi status AEO. Warunki i kryteria badane przez organy celne w toku procedury o wydanie świadectwa AEO zostały szczegółowo rozpisane w art. 14h - art. 14k Rozporządzenia Wykonawczego, w których nie ma wymienionego takiego obowiązku.

Jakub Lutyk

rzecznik prasowy ministra finansów

Od autorki

Przygotowując artykuł opierałam się na wypowiedziach ze spotkań i konferencji na temat wdrożenia instytucji AEO, a także na rozmowach z przedsiębiorcami. Pisząc o tym, iż AEO zastąpi agencje celne czy też procedury uproszczone, miałam na myśli efekt rynkowy, polegający na tym, iż część firm, które uzyskają ten status, może w przyszłości zrezygnować z prowadzenia agencji celnej albo z występowania o procedurę uproszczoną, gdyż instytucja AEO służy właśnie ułatwianiu i upraszczaniu obsługi celnej towarów. Dodatkowo oparłam się na informacjach o planowanych zmianach we Wspólnotowym Kodeksie Celnym, które znajdują się w projektach i rozważaniach Komisji Europejskiej i nie są jeszcze zatwierdzone. Projekt zakłada zmiany w zakresie przedstawicielstwa celnego, które nie będzie ograniczone tylko do agenta celnego. Również co do procedur uproszczonych, rozważa się wprowadzenie zmian warunków uzyskiwania pozwoleń na te procedury, co może skutkować ponowną weryfikacją uzyskanych pozwoleń na uproszczenia. Ale trzeba zaznaczyć, iż te zmiany są jak na razie w fazie projektów.

Beata Trochymiak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA