REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy szykują się do walki o unijne dotacje dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Kilkadziesiąt firm doradczych specjalizuje się w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Skorzystanie z ich usług może pomóc przedsiębiorcy uzyskać dotację. W latach 2004-2006 najskuteczniejsze były Faber Consulting i Ernst & Young.
Najlepsze firmy doradcze w Polsce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Z sygnałów docierających z urzędów, które będą zajmowały się rozdysponowywaniem funduszy unijnych z puli na lata 2007-2013, wynika, że w I kwartale 2008 r. nastąpi uruchomienie pierwszych konkursów. Proces aplikowania rozpoczyna się wcześniej. Żeby złożyć dobry wniosek, przedsiębiorcy bardzo często sięgają po pomoc firm doradczych specjalizujących się w tematyce funduszy unijnych.

Unijny outsourcing

- Lepiej korzystać z pomocy wyspecjalizowanych podmiotów, by nie tracić czasu na robienie tego, na czym się nie znamy - uważa Marek Szymański, redaktor naczelny dwumiesięcznika Fundusze Europejskie.

Natomiast Przemysław Sulich, prezes firmy doradczej A1 Europe ocenia, że w przypadku mniejszych projektów o wartości poniżej 200-300 tys. zł lepiej samemu przygotować projekt niż angażować do tego konsultantów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Należy pamiętać, że firmy doradcze nie tylko zajmują się pisaniem wniosków, ale także mogą sprawdzić przygotowane dokumenty czy też po prostu przeszkolić przedsiębiorcę albo pracowników na temat funduszy unijnych - dodaje Przemysław Sulich.

Korzystanie z pomocy firm doradczych nie wiąże się już z takim ryzykiem, jakie miało miejsce tuż po przystąpieniu Polski do UE. Wówczas to na fali entuzjazmu wywołanego dostępem do unijnych funduszy pojawiło się mnóstwo mało kompetentnych podmiotów oferujących pomoc przedsiębiorcom, zainteresowanych tylko i wyłącznie łatwym zarobkiem.

- Ich przedstawiciele obiecywali złote góry. Efekt był taki, że składali dużą liczbę projektów, skazanych z góry na porażkę, często zapominając nawet o wpisaniu właściwej nazwy potencjalnego beneficjenta - mówi GP osoba, która w tym czasie oceniała wnioski o wsparcie dla firm.

Od tego czasu na rynku widać coraz większą stabilizację. Do Polski weszli czołowi zachodnioeuropejscy gracze na rynku doradztwa (np. debiutujący dziś na rynku New Connect Efficom, Accreo Taxand, PNO Consultants), a i rodzime firmy mają już pozycję.

- Na rynku działają także mniejsi i indywidualni doradcy, którzy fachowością nie ustępują gigantom. Prowadząc mniej projektów, mogą poświęcić więcej czasów klientom - mówi Marek Szymański.

Zbliżający się rok będzie dla branży firm doradczych tekstem walki o klienta. Na rynkach państw Europy Zachodniej działa tylko po kilka podmiotów. Takiej samej konsolidacji można spodziewać się także w Polsce. Na konkurencji między firmami doradczymi skorzystają klienci, którzy mniej zapłacą za ich usługi.

Doradztwo kosztuje

REKLAMA

Specjaliści od funduszy unijnych pobierają różne wynagrodzenia. W przypadku bardzo dużych i skomplikowanych projektów inwestycyjnych mogą one przekroczyć nawet 100 tys. zł. Jednak przy przedsięwzięciach wartych kilka milionów złotych przygotowanie projektu kosztuje 10-18 tys. zł.

- Z badań przeprowadzonych przez resort rozwoju regionalnego wynika, że koszty przygotowania projektu są takie same, niezależnie od tego, czy korzystamy z usług firm doradczych czy też robią to pracownicy - mówi Przemysław Sulich.

Dodaje, że w przypadku skorzystania z pracowników często trwa to dłużej i nie ma gwarancji pozyskania środków unijnych.

Banki także pomogą

Usługi doradcze prowadzą także banki czy też firmy leasingowe. Tuż po wejściu Polski do Unii Europejskiej instytucje finansowe przygotowały swoje kadry w zakresie doradztwa unijnego. Banki pełnią ważną rolę w procesie pozyskiwania środków unijnych, bowiem udzielają kredytów na planowane inwestycje. W ten sposób przedsiębiorcy finansują koszty projektu, które później są refundowane z funduszy unijnych. Często zdarza się, że w ten sposób jest finansowany także tzw. wkład własny. Podobnie jest w przypadku leasingu.

- Sektor bankowy dysponuje około 10 tys. wykwalifikowanych pracowników w zakresie doradztwa unijnego - mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Jednak banki i firmy leasingowe nie są w stanie przeprowadzić beneficjenta przez całą procedurę ubiegania się o dotacje unijne.

- Współpracują w zakresie przygotowywania projektów z firmami doradczymi i często mają listy podmiotów, do których mają zaufanie. To może być jeden z wyznaczników fachowości firm doradczych - mówi Marek Szymański.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Informację o unijnych dotacjach można uzyskać w urzędach odpowiedzialnych za przeprowadzenie konkursów. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz część urzędów marszałkowskich prowadzi telefoniczne infolinie. W przyszłym roku ma także powstać około 200 regionalnych punktów, informujących o możliwości skorzystanie z funduszy unijnych. Co prawda nie napiszą one wniosków o dotacje, lecz będzie można w nich np. zweryfikować, do którego konkursu przedsiębiorca powinien sie przygotowywać. Jak wynika z planów resortu rozwoju regionalnego 150 punktów powstanie przy PARP, natomiast reszta przy urzędach marszałkowskich.

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

GP RADZI

Mam małą firmę produkcyjną i chciałbym skorzystać z unijnej dotacji. Czy rzeczywiście warto korzystać z usług firm doradczych?

Tak

Pozyskanie dotacji unijnej, przeprowadzenie realizacji i rozliczenie inwestycji to proces skomplikowany i długotrwały. Jeśli przedsiębiorstwo planuje przeprowadzenie inwestycji przy współudziale unijnego finansowania, to korzystanie z pomocy doradców może być pomocne. Firmy doradcze nie tylko odpowiedzą na pytanie, czy dany projekt ma szansę uzyskać wsparcie (często robią to za darmo za pomocą formularzy na swoich stronach internetowych), ale także pomogą w skonstruowaniu projektu pod kątem spełnienia kryteriów oceny. Największe firmy pomogą także przedsiębiorcy w zidentyfikowaniu obszarów inwestycyjnych pod kątem możliwości uzyskania unijnego wsparcia.

Zgłosiłem się do jednej z firm doradczych, a ta zgodziła się przygotować wniosek o dotację dla mojej inwestycji. Zażądała jednak zapłaty z góry. Czy powinienem zapłacić?

Nie

Należy unikać firm doradczych czy doradców, którzy chcą z góry pieniądze za swoją pracę (np. za wypełnienie wniosku). Powoli standardem na rynku staje się praca na zasadach success fee, czyli wynagrodzenie jest pobierane tylko w sytuacji uzyskania dotacji. Jego wysokość jest różnie ustalana. W zależności od wielkości firmy, jest to opłata stała lub też procent od uzyskanej dotacji. To powoduje, że duże firmy doradcze mogą nie być zainteresowane małymi projektami. W przypadku indywidualnych doradców, którzy nie mogą pozwolić sobie na odebranie wynagrodzenie w przyszłości, wyjściem może być zatrudnienie ich w firmie na przykład w oparciu o umowę zlecenia.

Firma doradcza radzi mi, bym skorzystał z ich usług nie tylko na przygotowanie wniosku, ale także podczas realizacji i rozliczania projektu. Czy jest to dobre rozwiązanie?

Tak

Pełnej opieki nad projektem, czyli od fazy określania możliwości uzyskania dotacji po rozliczenie inwestycji i uzyskanie refundacji - nie gwarantują wszystkie firmy doradcze na rynku. Jednak jeśli przedsiębiorca będzie miał taką możliwość, to jest to rozwiązanie, o którym warto pomyśleć. Jego minusem są koszty, bo są one większe niż w przypadku doradztwa tylko podczas przygotowywania wniosku na potrzeby konkursu o dotacje. Natomiast przedsiębiorca zyskuje pewność, że na etapie realizacji i rozliczenia projektu nie popełni żadnych błędów, które mogą skutkować - w sytuacjach ekstremalnych - nawet utratą dofinansowania z funduszy unijnych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA