REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd skarbowy zwróci nadwyżkę naliczonego VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jeśli podatnik kończy działalność i ma nadwyżkę VAT do zwrotu, urząd musi mu zwrócić podatek. W celu odzyskania VAT należy złożyć wniosek o zwrot podatku do urzędu skarbowego. Należy pamiętać, że przekazanie towaru na cele związane z przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT.

Podatnicy, którzy kończąc działalność gospodarczą wykazali w deklaracji składanej za ostatni okres rozliczeniowy nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym i zażądali zwrotu podatku na rachunek bankowy, a jednocześnie nie wykonali w tym okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych VAT, mogą składać wnioski o zwrot VAT. Zapadł korzystny dla nich wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 599/07, niepublikowany). Sąd orzekł, że w takiej sytuacji urząd powinien im zwrócić podatek.

REKLAMA

REKLAMA

Należy się zwrot

Spółka w deklaracji VAT-7 za październik 2005 r. wykazała kwotę do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy oraz dostawę krajową opodatkowaną stawką 22 proc., udokumentowaną fakturą wewnętrzną. Faktura dotyczyła nieodpłatnego przekazania kawy i herbaty do zużycia w trakcie spotkań handlowych z kontrahentami. W tej samej deklaracji wykazała też import usług i dołączyła do niej dokument VAT-Z (zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT). Urząd skarbowy stwierdził, że przekazanie kawy i herbaty na spotkanie handlowe nie stanowiło dostawy towarów. Import usług natomiast nie został wymieniony w ustawie jako czynność opodatkowana VAT i nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 tej ustawy. W konsekwencji organ uznał, że spółka w październiku 2005 r. nie dokonała sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT, a zatem nie wystąpiła kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Sąd po rozpoznaniu sprawy uchylił zaskarżone decyzje i uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Wcześniej spółka twierdziła, że przysługuje jej prawo do zwrotu VAT, nawet jeśli w następnym okresie rozliczeniowym nie wykazała działalności opodatkowanej. W uzasadnieniu wyroku sąd przyznał, że nieodpłatne przekazanie kawy i herbaty na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega VAT. Polskie przepisy są więc korzystniejsze dla podatników niż przepisy unijne, które nakazują opodatkować taką transakcję. W tym zakresie spółka nie miała więc racji.

REKLAMA

Odnosząc się do najistotniejszej kwestii, WSA podkreślił, że art. 86 ust. 19 ustawy o VAT, na mocy którego należy przenieść nadwyżkę podatku do rozliczenia na kolejne miesiące, ma charakter techniczny i nie zamyka podatnikowi drogi do żądania zwrotu bezpośredniego określonego w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Podatnikowi przysługiwało prawo do zwrotu, mimo że nie wykazał działalności opodatkowanej. Sąd zgodził się z argumentami pełnomocnika strony skarżącej, że odmienna interpretacja tego przepisu naruszałaby zasadę neutralności VAT i byłaby sprzeczna zarówno z VI Dyrektywą UE, jak i z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy na niekorzyść

Przykład spółki, której sprawę rozstrzygał sąd, nie jest, niestety, odosobniony. Eksperci przyznają, że w takich przypadkach organy podatkowe odmawiają zwrotu podatku.

- Wiele urzędów skarbowych twierdzi, że niewykazanie sprzedaży opodatkowanej w deklaracji, powoduje, że podatnik nie ma prawa do zwrotu VAT. W sytuacji gdy podatnik kończy działalność, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego. Wyrok jest bardzo dobry - uważa Marcin Chomiuk, szef działu VAT w PricewaterhouseCoopers.

Z kolei Krzysztof Wilk, doradca podatkowy w Deloitte, przyznaje, że są to dość częste i problematyczne sytuacje dla podatników.

- Biorąc pod uwagę polskie przepisy obecnej, jak i poprzedniej ustawy urzędy nieraz odmawiały zwrotu VAT w sytuacji niewykazania czynności opodatkowanych w deklaracji podatkowej, a podejście takie akceptowały sądy - powiedział Krzysztof Wilk. Urzędy powołują się wprost na przepis art. 86 ust. 19 ustawy o VAT, który nakazuje przenosić kwotę podatku naliczonego do rozliczenia w następnym okresie rozliczeniowym w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych.

- Interpretacja taka jest krzywdząca dla podatników likwidujących działalność - powiedział Andrzej Dębiec. Co więcej, jak twierdzi Krzysztof Wilk, problem z uzyskaniem zwrotu wystepuje, nawet jeśli podatnik dokonuje czynności opodatkowanej w ostatnim okresie rozliczeniowym.

- Urząd ma czasem 180 dni na zwrot, ale jeśli podatnik zakończył działalność, to jest wątpliwość, komu, skoro wnioskodawca nie jest już podatnikiem VAT, a rachunek firmowy jest dawno zamknięty, przekazać należną kwotę zwrotu - stwierdził ekspert.

Wystarczy złożyć wniosek

Podatnicy, którzy mają nadwyżkę podatku, mogą więc występować o zwrot bezpośredni nadwyżki VAT.

- Można się obecnie spodziewać, że negatywne decyzje podatkowe odmawiające zwrotu bezpośredniego zostaną przez sądy administracyjne uchylone. Organy podatkowe zobowiązane będą do zwrotu tego podatku wraz z odsetkami za zwłokę - stwierdził Andrzej Dębiec.

Możliwość odzyskania VAT po zakończeniu działalności

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA