REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy o zamówieniach publicznych blokują inwestycje partnerskie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Brak formularzy ogłoszeń uniemożliwia realizację inwestycji samorządów z przedsiębiorcami w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.


REKLAMA

Bariery formalnoprawne blokują wspólne inwestycje samorządów i przedsiębiorców na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) z 2005 roku (Dz.U. nr 21, poz. 1420). Przekonało się o tym wielkopolskie miasto powiatowe Wągrowiec, które jako pierwsze w Polsce próbowało przeprowadzić partnerski projekt na budowę Centrum Rekreacji Wodnej na podstawie ustawy o PPP.


Samorządowe projekty

REKLAMA


- Prace nad naszą inwestycją zatrzymały się na etapie ogłoszenia przetargu w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych, ze względu na brak możliwości ogłoszenia o nim. Otrzymaliśmy wyjaśnienie z departamentu prawnego Urzędu Zamówień Publicznych z 30 sierpnia 2007 r., które brzmi tak: „...w opinii UZP w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości wypełnienia zobowiązania o publikacji ogłoszenia zawartego w art. 13 ustawy o PPP. Konieczne jest zatem podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do usunięcia istniejącej nieścisłości - wyjaśnia Grzegorz Kamiński, wiceburmistrz miasta Wągrowca.


- Przygotowaliśmy obowiązkowe wymagane prawem analizy, w tym bardzo ważne analizy ryzyk oraz analizy prawne przedsięwzięcia, które pozwalają ustalić, który z wariantów realizacji przedsięwzięcia jest najkorzystniejszy dla interesu publicznego. Aby zwiększyć szanse powodzenia inwestycji, zaproponowaliśmy miastu promocję przedsięwzięcia wśród przedsiębiorców, w formie organizacji specjalnego forum dla inwestorów. W sumie na przygotowania poświęciliśmy prawie rok - mówi Agata Kozłowska, dyrektor firmy Investment Support, która doradzała przy projekcie w Wągrowcu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Sankcja nieważności umowy


Po przeprowadzeniu czasochłonnych procedur przygotowawczych Wągrowiec rozpoczął poszukiwania partnera prywatnego. Zgodnie z przepisami procedurę naboru należy przeprowadzić, stosując odpowiednio prawo zamówień publicznych. Z art. 13 ustawy o PPP wynika, że należy informacje o planowanym projekcie PPP zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.


- Staraliśmy się dostosować istniejące wzory ogłoszeń do projektu PPP, ale okazało się to nie możliwe. Żaden wzór nie pasował. Tymczasem publikacja ogłoszenia jest bardzo ważna, bo ustawa o PPP przewiduje sankcje nieważności z mocy prawa umowy o PPP w razie nieogłoszenia informacji o przedsięwzięciu PPP w BZP i BIP - wyjaśnia Agata Kozłowska i dodaje, że podobnie surowa sankcja grozi za brak analiz przedwstępnych.


Spory urzędników

REKLAMA


Przedstawiciele administracji nie są nawet zgodni, kto powinien wydać odpowiednie rozporządzenie z wzorami ogłoszeń i na podstawie jakiej delegacji ustawowej. Trwają w tej sprawie uzgodnienia między Urzędem Zamówień Publicznych a resortem gospodarki. Wczoraj odbyło się spotkanie w tej sprawie przedstawicieli obu urzędów.


- Podczas spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki zdania na temat ogłoszeń o PPP były podzielone, więc Ministerstwo Gospodarki wystąpi o opinię w tej sprawie do Rady Legislacyjnej - wyjaśnia Andrzej Panasiuk, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych.


Dodaje, że jego zdaniem obecnie nie jest możliwe opublikowanie wzorów ogłoszeń o planowanych przedsięwzięciach PPP bez stosownych zmian legislacyjnych.


- Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje określony katalog ogłoszeń w sprawie zamówienia publicznego, które mogą być opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych, a partnerstwo publiczno-prywatne nie mieści się w tym katalogu. Nie można zmienić obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie ogłoszeń, bo zostało ono oparte na delegacji ustawowej z p.z.p., które nie zawiera delegacji do wydania rozporządzenia zawierającego wzór ogłoszenia o inicjatywie PPP. Mamy więc do czynienia z luką prawną, bo ustawodawca powinien był przewidzieć odpowiednią delegację do przygotowania stosownego ogłoszenia w ustawie o PPP - mówi Andrzej Panasiuk.


- Ustawa o PPP w art. 13 zobowiązuje podmiot publiczny do umieszczenia informacji o planowanej realizacji określonego przedsięwzięcia na zasadach właściwych dla partnerstwa publiczno-prywatnego w Biuletynie Zamówień Publicznych. Dysponentem zaś Biuletynu jest Urząd Zamówień Publicznych, który w odpowiedni sposób powinien wykonać regulację zawartą w art. 13 ustawy o PPP - uważa Stefan Dygas z Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.


Wbrew trudnościom


Mimo trudności Wągrowiec nie rezygnuje ze współpracy z partnerem biznesowym przy projekcie Centrum Wodnego. Bardzo ważne, aby przeciągający się proces przygotowawczy i kwestie formalne nie spowodowały spadku zainteresowania przedsiębiorców danym projektem.


- Gdy okazało się, że przez bariery formalnoprawne nie ma możliwości zrealizowania inwestycji w oparciu o ustawę o PPP, zaczęliśmy szybko szukać innych metod realizacji inwestycji. Ostatecznie projekt Centrum w Wągrowcu zostanie przeprowadzony w formie spółki, a jej udziałowiec prywatny zostanie wyłoniony w formie konkursu z zachowaniem konkurencyjności oraz transparentności wszystkich procedur - mówi Agata Kozłowska z Investment Support.


- Zamierzamy zakończyć procedurę wyboru udziałowca do spółki z udziałem miasta Wągrowca, w celu zaprojektowania, współfinansowania, budowy i eksploatacji Centrum Rekreacji Wodnej w Wągrowcu z końcem tego roku. Krok, jaki podjęliśmy, to ogłoszony m.in. w mediach ogólnopolskich, konkurs na wybór inwestora z kryteriami wyboru, które zamierzaliśmy zastosować w przetargu - dodaje Grzegorz Kamiński, wiceburmistrz Wągrowca.


Pomimo wielu trudności w przygotowaniu i zawiązaniu partnerstwa publiczno-prywatnego, przynosi ono wiele korzyści dla samorządów. Stanisław Wilczyński, burmistrz Wągrowca, wskazywał przede wszystkim na niższy koszt przedsięwzięcia, jaki musi ponieść samorząd i, co się z tym wiąże, szerszy zakres owego przedsięwzięcia możliwy do wykonania.


- Równie ważne jest pozyskanie do współpracy partnera z branży, który wnosi pewne know-how. Samorząd nie zna się na prowadzeniu biznesu, a nawet gdyby go prowadził, nie zrobi tego lepiej i efektywniej niż prywatny przedsiębiorca, który po prostu inaczej liczy i patrzy na pieniądze - wskazywał Stanisław Wilczyński.


Jak realizować projekt PPP
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA