REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy o zamówieniach publicznych blokują inwestycje partnerskie

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Brak formularzy ogłoszeń uniemożliwia realizację inwestycji samorządów z przedsiębiorcami w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.


REKLAMA

Bariery formalnoprawne blokują wspólne inwestycje samorządów i przedsiębiorców na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) z 2005 roku (Dz.U. nr 21, poz. 1420). Przekonało się o tym wielkopolskie miasto powiatowe Wągrowiec, które jako pierwsze w Polsce próbowało przeprowadzić partnerski projekt na budowę Centrum Rekreacji Wodnej na podstawie ustawy o PPP.


Samorządowe projekty

REKLAMA


- Prace nad naszą inwestycją zatrzymały się na etapie ogłoszenia przetargu w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych, ze względu na brak możliwości ogłoszenia o nim. Otrzymaliśmy wyjaśnienie z departamentu prawnego Urzędu Zamówień Publicznych z 30 sierpnia 2007 r., które brzmi tak: „...w opinii UZP w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości wypełnienia zobowiązania o publikacji ogłoszenia zawartego w art. 13 ustawy o PPP. Konieczne jest zatem podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do usunięcia istniejącej nieścisłości - wyjaśnia Grzegorz Kamiński, wiceburmistrz miasta Wągrowca.


- Przygotowaliśmy obowiązkowe wymagane prawem analizy, w tym bardzo ważne analizy ryzyk oraz analizy prawne przedsięwzięcia, które pozwalają ustalić, który z wariantów realizacji przedsięwzięcia jest najkorzystniejszy dla interesu publicznego. Aby zwiększyć szanse powodzenia inwestycji, zaproponowaliśmy miastu promocję przedsięwzięcia wśród przedsiębiorców, w formie organizacji specjalnego forum dla inwestorów. W sumie na przygotowania poświęciliśmy prawie rok - mówi Agata Kozłowska, dyrektor firmy Investment Support, która doradzała przy projekcie w Wągrowcu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Sankcja nieważności umowy


Po przeprowadzeniu czasochłonnych procedur przygotowawczych Wągrowiec rozpoczął poszukiwania partnera prywatnego. Zgodnie z przepisami procedurę naboru należy przeprowadzić, stosując odpowiednio prawo zamówień publicznych. Z art. 13 ustawy o PPP wynika, że należy informacje o planowanym projekcie PPP zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.


- Staraliśmy się dostosować istniejące wzory ogłoszeń do projektu PPP, ale okazało się to nie możliwe. Żaden wzór nie pasował. Tymczasem publikacja ogłoszenia jest bardzo ważna, bo ustawa o PPP przewiduje sankcje nieważności z mocy prawa umowy o PPP w razie nieogłoszenia informacji o przedsięwzięciu PPP w BZP i BIP - wyjaśnia Agata Kozłowska i dodaje, że podobnie surowa sankcja grozi za brak analiz przedwstępnych.


Spory urzędników

REKLAMA


Przedstawiciele administracji nie są nawet zgodni, kto powinien wydać odpowiednie rozporządzenie z wzorami ogłoszeń i na podstawie jakiej delegacji ustawowej. Trwają w tej sprawie uzgodnienia między Urzędem Zamówień Publicznych a resortem gospodarki. Wczoraj odbyło się spotkanie w tej sprawie przedstawicieli obu urzędów.


- Podczas spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki zdania na temat ogłoszeń o PPP były podzielone, więc Ministerstwo Gospodarki wystąpi o opinię w tej sprawie do Rady Legislacyjnej - wyjaśnia Andrzej Panasiuk, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych.


Dodaje, że jego zdaniem obecnie nie jest możliwe opublikowanie wzorów ogłoszeń o planowanych przedsięwzięciach PPP bez stosownych zmian legislacyjnych.


- Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje określony katalog ogłoszeń w sprawie zamówienia publicznego, które mogą być opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych, a partnerstwo publiczno-prywatne nie mieści się w tym katalogu. Nie można zmienić obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie ogłoszeń, bo zostało ono oparte na delegacji ustawowej z p.z.p., które nie zawiera delegacji do wydania rozporządzenia zawierającego wzór ogłoszenia o inicjatywie PPP. Mamy więc do czynienia z luką prawną, bo ustawodawca powinien był przewidzieć odpowiednią delegację do przygotowania stosownego ogłoszenia w ustawie o PPP - mówi Andrzej Panasiuk.


- Ustawa o PPP w art. 13 zobowiązuje podmiot publiczny do umieszczenia informacji o planowanej realizacji określonego przedsięwzięcia na zasadach właściwych dla partnerstwa publiczno-prywatnego w Biuletynie Zamówień Publicznych. Dysponentem zaś Biuletynu jest Urząd Zamówień Publicznych, który w odpowiedni sposób powinien wykonać regulację zawartą w art. 13 ustawy o PPP - uważa Stefan Dygas z Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.


Wbrew trudnościom


Mimo trudności Wągrowiec nie rezygnuje ze współpracy z partnerem biznesowym przy projekcie Centrum Wodnego. Bardzo ważne, aby przeciągający się proces przygotowawczy i kwestie formalne nie spowodowały spadku zainteresowania przedsiębiorców danym projektem.


- Gdy okazało się, że przez bariery formalnoprawne nie ma możliwości zrealizowania inwestycji w oparciu o ustawę o PPP, zaczęliśmy szybko szukać innych metod realizacji inwestycji. Ostatecznie projekt Centrum w Wągrowcu zostanie przeprowadzony w formie spółki, a jej udziałowiec prywatny zostanie wyłoniony w formie konkursu z zachowaniem konkurencyjności oraz transparentności wszystkich procedur - mówi Agata Kozłowska z Investment Support.


- Zamierzamy zakończyć procedurę wyboru udziałowca do spółki z udziałem miasta Wągrowca, w celu zaprojektowania, współfinansowania, budowy i eksploatacji Centrum Rekreacji Wodnej w Wągrowcu z końcem tego roku. Krok, jaki podjęliśmy, to ogłoszony m.in. w mediach ogólnopolskich, konkurs na wybór inwestora z kryteriami wyboru, które zamierzaliśmy zastosować w przetargu - dodaje Grzegorz Kamiński, wiceburmistrz Wągrowca.


Pomimo wielu trudności w przygotowaniu i zawiązaniu partnerstwa publiczno-prywatnego, przynosi ono wiele korzyści dla samorządów. Stanisław Wilczyński, burmistrz Wągrowca, wskazywał przede wszystkim na niższy koszt przedsięwzięcia, jaki musi ponieść samorząd i, co się z tym wiąże, szerszy zakres owego przedsięwzięcia możliwy do wykonania.


- Równie ważne jest pozyskanie do współpracy partnera z branży, który wnosi pewne know-how. Samorząd nie zna się na prowadzeniu biznesu, a nawet gdyby go prowadził, nie zrobi tego lepiej i efektywniej niż prywatny przedsiębiorca, który po prostu inaczej liczy i patrzy na pieniądze - wskazywał Stanisław Wilczyński.


Jak realizować projekt PPP
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA