REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia Europejska zaostrza normy emisji CO2 z samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
John Reed

REKLAMA

Nowe normy emisji dwutlenku węgla z samochodów mogą być ostrzejsze od spodziewanych, ale za to producenci samochodów dostaną trzy lata więcej na ich wprowadzenie.


REKLAMA

REKLAMA

Parlament ma też zalecić wprowadzenie ostrzejszych zasad reklamy samochodów, podobnych do ostrzeżeń o szkodliwości dla zdrowia na opakowaniach papierosów. Projekt przewiduje, że producenci będą musieli przeznaczyć co najmniej 20 proc. powierzchni reklamowej na informację o emisji CO2.


Ustawodawcy są gotowi rozpocząć dziś debatę nad raportem w sprawie unijnej strategii ograniczenia emisji CO2 z pojazdów mechanicznych i do głosowania nad tym dokumentem w środę. Wynik głosowania nie ma mocy wiążącej, ale płynące z niego wnioski mają istotne znaczenie, ponieważ ostatecznie przyjęte akty prawne podlegają zatwierdzeniu przez Parlament Europejski.


Chris Davies, brytyjski eurodeputowany odpowiedzialny za przygotowanie raportu, przedstawił dziennikarzom swoją propozycję. Przewiduje ona, że koncerny samochodowe zostaną zobowiązane do redukcji emisji CO2 średnio do 125 g/km, wyłącznie poprzez rozwiązania technologiczne.

REKLAMA


Wcześniej KE zgodziła się na zobowiązanie producentów samochodów do ograniczenia średniej emisji do 130 g/km tylko poprzez zmiany technologii i - dodatkowo - o 10 g/km poprzez uzupełniające rozwiązania, takie jak wskaźniki zmiany biegów czy wzrost zużycia biopaliw. Ostateczny projekt zostanie ogłoszony w grudniu i będzie wymagał zatwierdzenia przez Parlament Europejski i rządy krajów członkowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Część przypadająca na przemysł będzie ambitna - zapowiedział Davies, zwolennik przedłużenia ostatecznego terminu z 2012 do 2015 roku.


- Chcę, by było jasne, czego oczekujemy od przemysłu, ale uważam, że 2012 rok to zbyt wcześnie - oświadczył.


Raport zawiera także wniosek o wprowadzenie planu obrotu emisjami CO2, z karami za przekroczenie przyznanej kwoty i punktami dla tych, którzy zmieścili się poniżej limitu. Uważa się, że Komisja wolałaby ryczałtowe kary, naliczane za każdy samochód.


Bruksela wprowadza przepisy dotyczące redukcji emisji CO2 w produkcji samochodów po tym, jak koncerny samochodowe nie sprostały dobrowolnym ograniczeniom.


Obecnie średnia emisja w przemyśle motoryzacyjnym wynosi około 160 g/km.


Acea, europejskie lobby producentów samochodów, nie chce wypowiadać się na temat raportu do czasu głosowania w środę.


Przemysł twierdzi, że projekt przepisu o redukcji emisji CO2 nie uwzględnia dostatecznie gustów konsumentów, którzy wolą duże samochody, i że spowoduje utratę miejsc pracy. Oczekuje się, że producenci samochodów zgłoszą sprzeciw wobec proponowanych ograniczeń reklamy.


Niektóre europejskie kraje zaczynają pracę nad dobrowolnymi kodeksami reklamy albo przepisami regulującymi zasady reklamowania samochodów jako przyjaznych środowisku. W ubiegłym tygodniu Norwegia ograniczyła prawo producentów do posługiwania się w reklamie określeniami takimi, jak ekologiczny i czysty.


John Reed

Tłum. E.G.

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA