REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzy dni na złożenie wniosku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Właściciele hipermarketów mają trzy dni na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności. Wójtowie nie mają formularzy i nie chcą przyjmować wniosków od dzierżawców obiektów.


NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

 


Wnioski o tzw. ponowne zezwolenie na prowadzenie hipermarketu można składać tylko do 18 października. Dotychczasowe zezwolenia na prowadzenie hipermarketu stracą ważność, a za prowadzenie działalności handlowej bez zezwolenia grozi grzywna, a nawet zakaz jej dalszego prowadzenia.


Zarządcy też muszą

REKLAMA


Z wnioskiem muszą wystąpić właściciele albo działający w ich imieniu administratorzy lub zarządcy już istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 mkw. Taki obowiązek nałożyła na nich ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880). Po złożeniu właściwie sporządzonego wniosku z załącznikami muszą otrzymać zezwolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Radca prawny Paweł Smoręda, wspólnik w JMRS Radcowie Prawni, zwraca uwagę na wątpliwości w związku z tym, kim jest właściciel WOH (wielkopowierzchniowych obiektów handlowych), skoro przepisy prawa cywilnego nie wyodrębniają WOH jako szczególnego przedmiotu prawa własności.


- Czy jest to właściciel gruntu, budynku, przedsiębiorstwa lub jego części, które WOH stanowi lub wchodzi w jego skład - pyta Paweł Smoręda.


Wyjaśnia, że pytanie jest istotne, bo przesądza o legitymacji w postępowaniu administracyjnym o udzielenie zezwolenia na prowadzenie hipermarketu.


Wniosków o zezwolenie od dzierżawców tych obiektów wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie chcą przyjmować. Zdarza się, że właściciele, którzy przed laty wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wydzierżawili, nawet nie wiedzą o ciążącym ma nich obowiązku i zbliżającym się upływie terminu na złożenie wniosku.


- Niektóre kancelarie prawnicze przygotowują nawet opinie, w których radzą, aby w takich przypadkach właściciel udzielił dzierżawcy pełnomocnictwa do złożenia w jego imieniu wniosku o ponowne udzielenie zezwolenia - mówi adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Prawnej Kosiński i Wspólnicy.


Jak obliczyć powierzchnię


- Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie dysponują gotowymi formularzami, na których można składać wnioski. W dodatku sporo problemów przedsiębiorcom i organom zezwalającym stwarza sprawa sposobu obliczania powierzchni obiektów handlowych. Chodzi o ustalenie, czy przekracza ona 400 mkw., o których mówi ustawa i czy w związku z tym potrzebne jest ubieganie się o ponowne zezwolenie. Przepisy używają bowiem trzech pojęć: powierzchnia sprzedaży, maksymalna powierzchnia sprzedaży i maksymalna powierzchnia całkowita - tłumaczy Andrzej Maria Faliński, generalny dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.


- Na przykład definiując wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, używają określenia powierzchnia sprzedaży przekraczająca 400 mkw., natomiast wyszczególniając zawartość wniosku, nakazują zawrzeć w nim informacje o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni - dodaje dyrektor Andrzej Maria Faliński.


Zdaniem Karola Steca z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przez powierzchnię sprzedaży należy rozumieć powierzchnię, na której znajdują się towary wraz z dostępem do nich, natomiast przez maksymalną powierzchnię sprzedaży - powiększoną o ciągi komunikacyjne, na których często znajdują się punkty usługowe lub stoiska ze sprzedażą artykułów sezonowych. Maksymalna powierzchnia całkowita, jego zdaniem, obejmuje oprócz powierzchni marketu również działkę, na której znajdują się jeszcze dodatkowo parkingi, stanowiska na wózki oraz magazyny.


Wprawdzie taką definicję przyjęła POHiD, ale przedsiębiorcy nie mają żadnej podstawy do żądania, aby wiązała ona organ zezwalający. Natomiast w ustawie z 11 maja 2007 r. zdefiniowano jedynie powierzchnię sprzedaży.


Wniosek o zezwolenie


Właściciel albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca powinien złożyć wniosek do organu zezwalającego, którym jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta.


We wniosku należy podać nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności. Natomiast w przypadku ustanowienia pełnomocnika również jego imię i nazwisko oraz adres.


Podaje się też numer w rejestrze przedsiębiorców oraz w Ewidencji Działalności Gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP). Oprócz tego we wniosku określa się też przedmiot działalności gospodarczej, wskazuje się nieruchomość, na której znajduje się obiekt handlowy, oraz podaje informację o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej powierzchni, jaką będzie miał obiekt z infrastrukturą towarzyszącą, np. magazynami i parkingami.


Wniosek musi też zawierać informacje o branży sprzedaży. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.


Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880).

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA