REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzy dni na złożenie wniosku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Właściciele hipermarketów mają trzy dni na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności. Wójtowie nie mają formularzy i nie chcą przyjmować wniosków od dzierżawców obiektów.


NOWE PRAWO

REKLAMA

 


Wnioski o tzw. ponowne zezwolenie na prowadzenie hipermarketu można składać tylko do 18 października. Dotychczasowe zezwolenia na prowadzenie hipermarketu stracą ważność, a za prowadzenie działalności handlowej bez zezwolenia grozi grzywna, a nawet zakaz jej dalszego prowadzenia.


Zarządcy też muszą

REKLAMA


Z wnioskiem muszą wystąpić właściciele albo działający w ich imieniu administratorzy lub zarządcy już istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 mkw. Taki obowiązek nałożyła na nich ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880). Po złożeniu właściwie sporządzonego wniosku z załącznikami muszą otrzymać zezwolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Radca prawny Paweł Smoręda, wspólnik w JMRS Radcowie Prawni, zwraca uwagę na wątpliwości w związku z tym, kim jest właściciel WOH (wielkopowierzchniowych obiektów handlowych), skoro przepisy prawa cywilnego nie wyodrębniają WOH jako szczególnego przedmiotu prawa własności.


- Czy jest to właściciel gruntu, budynku, przedsiębiorstwa lub jego części, które WOH stanowi lub wchodzi w jego skład - pyta Paweł Smoręda.


Wyjaśnia, że pytanie jest istotne, bo przesądza o legitymacji w postępowaniu administracyjnym o udzielenie zezwolenia na prowadzenie hipermarketu.


Wniosków o zezwolenie od dzierżawców tych obiektów wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie chcą przyjmować. Zdarza się, że właściciele, którzy przed laty wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wydzierżawili, nawet nie wiedzą o ciążącym ma nich obowiązku i zbliżającym się upływie terminu na złożenie wniosku.


- Niektóre kancelarie prawnicze przygotowują nawet opinie, w których radzą, aby w takich przypadkach właściciel udzielił dzierżawcy pełnomocnictwa do złożenia w jego imieniu wniosku o ponowne udzielenie zezwolenia - mówi adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Prawnej Kosiński i Wspólnicy.


Jak obliczyć powierzchnię

REKLAMA


- Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie dysponują gotowymi formularzami, na których można składać wnioski. W dodatku sporo problemów przedsiębiorcom i organom zezwalającym stwarza sprawa sposobu obliczania powierzchni obiektów handlowych. Chodzi o ustalenie, czy przekracza ona 400 mkw., o których mówi ustawa i czy w związku z tym potrzebne jest ubieganie się o ponowne zezwolenie. Przepisy używają bowiem trzech pojęć: powierzchnia sprzedaży, maksymalna powierzchnia sprzedaży i maksymalna powierzchnia całkowita - tłumaczy Andrzej Maria Faliński, generalny dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.


- Na przykład definiując wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, używają określenia powierzchnia sprzedaży przekraczająca 400 mkw., natomiast wyszczególniając zawartość wniosku, nakazują zawrzeć w nim informacje o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni - dodaje dyrektor Andrzej Maria Faliński.


Zdaniem Karola Steca z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przez powierzchnię sprzedaży należy rozumieć powierzchnię, na której znajdują się towary wraz z dostępem do nich, natomiast przez maksymalną powierzchnię sprzedaży - powiększoną o ciągi komunikacyjne, na których często znajdują się punkty usługowe lub stoiska ze sprzedażą artykułów sezonowych. Maksymalna powierzchnia całkowita, jego zdaniem, obejmuje oprócz powierzchni marketu również działkę, na której znajdują się jeszcze dodatkowo parkingi, stanowiska na wózki oraz magazyny.


Wprawdzie taką definicję przyjęła POHiD, ale przedsiębiorcy nie mają żadnej podstawy do żądania, aby wiązała ona organ zezwalający. Natomiast w ustawie z 11 maja 2007 r. zdefiniowano jedynie powierzchnię sprzedaży.


Wniosek o zezwolenie


Właściciel albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca powinien złożyć wniosek do organu zezwalającego, którym jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta.


We wniosku należy podać nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności. Natomiast w przypadku ustanowienia pełnomocnika również jego imię i nazwisko oraz adres.


Podaje się też numer w rejestrze przedsiębiorców oraz w Ewidencji Działalności Gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP). Oprócz tego we wniosku określa się też przedmiot działalności gospodarczej, wskazuje się nieruchomość, na której znajduje się obiekt handlowy, oraz podaje informację o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej powierzchni, jaką będzie miał obiekt z infrastrukturą towarzyszącą, np. magazynami i parkingami.


Wniosek musi też zawierać informacje o branży sprzedaży. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.


Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880).

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA