REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzy dni na złożenie wniosku

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Właściciele hipermarketów mają trzy dni na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności. Wójtowie nie mają formularzy i nie chcą przyjmować wniosków od dzierżawców obiektów.


NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

 


Wnioski o tzw. ponowne zezwolenie na prowadzenie hipermarketu można składać tylko do 18 października. Dotychczasowe zezwolenia na prowadzenie hipermarketu stracą ważność, a za prowadzenie działalności handlowej bez zezwolenia grozi grzywna, a nawet zakaz jej dalszego prowadzenia.


Zarządcy też muszą

REKLAMA


Z wnioskiem muszą wystąpić właściciele albo działający w ich imieniu administratorzy lub zarządcy już istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 mkw. Taki obowiązek nałożyła na nich ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880). Po złożeniu właściwie sporządzonego wniosku z załącznikami muszą otrzymać zezwolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Radca prawny Paweł Smoręda, wspólnik w JMRS Radcowie Prawni, zwraca uwagę na wątpliwości w związku z tym, kim jest właściciel WOH (wielkopowierzchniowych obiektów handlowych), skoro przepisy prawa cywilnego nie wyodrębniają WOH jako szczególnego przedmiotu prawa własności.


- Czy jest to właściciel gruntu, budynku, przedsiębiorstwa lub jego części, które WOH stanowi lub wchodzi w jego skład - pyta Paweł Smoręda.


Wyjaśnia, że pytanie jest istotne, bo przesądza o legitymacji w postępowaniu administracyjnym o udzielenie zezwolenia na prowadzenie hipermarketu.


Wniosków o zezwolenie od dzierżawców tych obiektów wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie chcą przyjmować. Zdarza się, że właściciele, którzy przed laty wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wydzierżawili, nawet nie wiedzą o ciążącym ma nich obowiązku i zbliżającym się upływie terminu na złożenie wniosku.


- Niektóre kancelarie prawnicze przygotowują nawet opinie, w których radzą, aby w takich przypadkach właściciel udzielił dzierżawcy pełnomocnictwa do złożenia w jego imieniu wniosku o ponowne udzielenie zezwolenia - mówi adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Prawnej Kosiński i Wspólnicy.


Jak obliczyć powierzchnię


- Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie dysponują gotowymi formularzami, na których można składać wnioski. W dodatku sporo problemów przedsiębiorcom i organom zezwalającym stwarza sprawa sposobu obliczania powierzchni obiektów handlowych. Chodzi o ustalenie, czy przekracza ona 400 mkw., o których mówi ustawa i czy w związku z tym potrzebne jest ubieganie się o ponowne zezwolenie. Przepisy używają bowiem trzech pojęć: powierzchnia sprzedaży, maksymalna powierzchnia sprzedaży i maksymalna powierzchnia całkowita - tłumaczy Andrzej Maria Faliński, generalny dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.


- Na przykład definiując wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, używają określenia powierzchnia sprzedaży przekraczająca 400 mkw., natomiast wyszczególniając zawartość wniosku, nakazują zawrzeć w nim informacje o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni - dodaje dyrektor Andrzej Maria Faliński.


Zdaniem Karola Steca z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przez powierzchnię sprzedaży należy rozumieć powierzchnię, na której znajdują się towary wraz z dostępem do nich, natomiast przez maksymalną powierzchnię sprzedaży - powiększoną o ciągi komunikacyjne, na których często znajdują się punkty usługowe lub stoiska ze sprzedażą artykułów sezonowych. Maksymalna powierzchnia całkowita, jego zdaniem, obejmuje oprócz powierzchni marketu również działkę, na której znajdują się jeszcze dodatkowo parkingi, stanowiska na wózki oraz magazyny.


Wprawdzie taką definicję przyjęła POHiD, ale przedsiębiorcy nie mają żadnej podstawy do żądania, aby wiązała ona organ zezwalający. Natomiast w ustawie z 11 maja 2007 r. zdefiniowano jedynie powierzchnię sprzedaży.


Wniosek o zezwolenie


Właściciel albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca powinien złożyć wniosek do organu zezwalającego, którym jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta.


We wniosku należy podać nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności. Natomiast w przypadku ustanowienia pełnomocnika również jego imię i nazwisko oraz adres.


Podaje się też numer w rejestrze przedsiębiorców oraz w Ewidencji Działalności Gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP). Oprócz tego we wniosku określa się też przedmiot działalności gospodarczej, wskazuje się nieruchomość, na której znajduje się obiekt handlowy, oraz podaje informację o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej powierzchni, jaką będzie miał obiekt z infrastrukturą towarzyszącą, np. magazynami i parkingami.


Wniosek musi też zawierać informacje o branży sprzedaży. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.


Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880).

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA