REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzy dni na złożenie wniosku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Właściciele hipermarketów mają trzy dni na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności. Wójtowie nie mają formularzy i nie chcą przyjmować wniosków od dzierżawców obiektów.


NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

 


Wnioski o tzw. ponowne zezwolenie na prowadzenie hipermarketu można składać tylko do 18 października. Dotychczasowe zezwolenia na prowadzenie hipermarketu stracą ważność, a za prowadzenie działalności handlowej bez zezwolenia grozi grzywna, a nawet zakaz jej dalszego prowadzenia.


Zarządcy też muszą

REKLAMA


Z wnioskiem muszą wystąpić właściciele albo działający w ich imieniu administratorzy lub zarządcy już istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 mkw. Taki obowiązek nałożyła na nich ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880). Po złożeniu właściwie sporządzonego wniosku z załącznikami muszą otrzymać zezwolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Radca prawny Paweł Smoręda, wspólnik w JMRS Radcowie Prawni, zwraca uwagę na wątpliwości w związku z tym, kim jest właściciel WOH (wielkopowierzchniowych obiektów handlowych), skoro przepisy prawa cywilnego nie wyodrębniają WOH jako szczególnego przedmiotu prawa własności.


- Czy jest to właściciel gruntu, budynku, przedsiębiorstwa lub jego części, które WOH stanowi lub wchodzi w jego skład - pyta Paweł Smoręda.


Wyjaśnia, że pytanie jest istotne, bo przesądza o legitymacji w postępowaniu administracyjnym o udzielenie zezwolenia na prowadzenie hipermarketu.


Wniosków o zezwolenie od dzierżawców tych obiektów wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie chcą przyjmować. Zdarza się, że właściciele, którzy przed laty wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wydzierżawili, nawet nie wiedzą o ciążącym ma nich obowiązku i zbliżającym się upływie terminu na złożenie wniosku.


- Niektóre kancelarie prawnicze przygotowują nawet opinie, w których radzą, aby w takich przypadkach właściciel udzielił dzierżawcy pełnomocnictwa do złożenia w jego imieniu wniosku o ponowne udzielenie zezwolenia - mówi adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Prawnej Kosiński i Wspólnicy.


Jak obliczyć powierzchnię


- Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie dysponują gotowymi formularzami, na których można składać wnioski. W dodatku sporo problemów przedsiębiorcom i organom zezwalającym stwarza sprawa sposobu obliczania powierzchni obiektów handlowych. Chodzi o ustalenie, czy przekracza ona 400 mkw., o których mówi ustawa i czy w związku z tym potrzebne jest ubieganie się o ponowne zezwolenie. Przepisy używają bowiem trzech pojęć: powierzchnia sprzedaży, maksymalna powierzchnia sprzedaży i maksymalna powierzchnia całkowita - tłumaczy Andrzej Maria Faliński, generalny dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.


- Na przykład definiując wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, używają określenia powierzchnia sprzedaży przekraczająca 400 mkw., natomiast wyszczególniając zawartość wniosku, nakazują zawrzeć w nim informacje o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni - dodaje dyrektor Andrzej Maria Faliński.


Zdaniem Karola Steca z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przez powierzchnię sprzedaży należy rozumieć powierzchnię, na której znajdują się towary wraz z dostępem do nich, natomiast przez maksymalną powierzchnię sprzedaży - powiększoną o ciągi komunikacyjne, na których często znajdują się punkty usługowe lub stoiska ze sprzedażą artykułów sezonowych. Maksymalna powierzchnia całkowita, jego zdaniem, obejmuje oprócz powierzchni marketu również działkę, na której znajdują się jeszcze dodatkowo parkingi, stanowiska na wózki oraz magazyny.


Wprawdzie taką definicję przyjęła POHiD, ale przedsiębiorcy nie mają żadnej podstawy do żądania, aby wiązała ona organ zezwalający. Natomiast w ustawie z 11 maja 2007 r. zdefiniowano jedynie powierzchnię sprzedaży.


Wniosek o zezwolenie


Właściciel albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca powinien złożyć wniosek do organu zezwalającego, którym jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta.


We wniosku należy podać nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności. Natomiast w przypadku ustanowienia pełnomocnika również jego imię i nazwisko oraz adres.


Podaje się też numer w rejestrze przedsiębiorców oraz w Ewidencji Działalności Gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP). Oprócz tego we wniosku określa się też przedmiot działalności gospodarczej, wskazuje się nieruchomość, na której znajduje się obiekt handlowy, oraz podaje informację o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej powierzchni, jaką będzie miał obiekt z infrastrukturą towarzyszącą, np. magazynami i parkingami.


Wniosek musi też zawierać informacje o branży sprzedaży. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.


Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880).

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA