REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzy dni na złożenie wniosku

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Właściciele hipermarketów mają trzy dni na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności. Wójtowie nie mają formularzy i nie chcą przyjmować wniosków od dzierżawców obiektów.


NOWE PRAWO

REKLAMA

 


Wnioski o tzw. ponowne zezwolenie na prowadzenie hipermarketu można składać tylko do 18 października. Dotychczasowe zezwolenia na prowadzenie hipermarketu stracą ważność, a za prowadzenie działalności handlowej bez zezwolenia grozi grzywna, a nawet zakaz jej dalszego prowadzenia.


Zarządcy też muszą

REKLAMA


Z wnioskiem muszą wystąpić właściciele albo działający w ich imieniu administratorzy lub zarządcy już istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 mkw. Taki obowiązek nałożyła na nich ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880). Po złożeniu właściwie sporządzonego wniosku z załącznikami muszą otrzymać zezwolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Radca prawny Paweł Smoręda, wspólnik w JMRS Radcowie Prawni, zwraca uwagę na wątpliwości w związku z tym, kim jest właściciel WOH (wielkopowierzchniowych obiektów handlowych), skoro przepisy prawa cywilnego nie wyodrębniają WOH jako szczególnego przedmiotu prawa własności.


- Czy jest to właściciel gruntu, budynku, przedsiębiorstwa lub jego części, które WOH stanowi lub wchodzi w jego skład - pyta Paweł Smoręda.


Wyjaśnia, że pytanie jest istotne, bo przesądza o legitymacji w postępowaniu administracyjnym o udzielenie zezwolenia na prowadzenie hipermarketu.


Wniosków o zezwolenie od dzierżawców tych obiektów wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie chcą przyjmować. Zdarza się, że właściciele, którzy przed laty wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wydzierżawili, nawet nie wiedzą o ciążącym ma nich obowiązku i zbliżającym się upływie terminu na złożenie wniosku.


- Niektóre kancelarie prawnicze przygotowują nawet opinie, w których radzą, aby w takich przypadkach właściciel udzielił dzierżawcy pełnomocnictwa do złożenia w jego imieniu wniosku o ponowne udzielenie zezwolenia - mówi adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Prawnej Kosiński i Wspólnicy.


Jak obliczyć powierzchnię

REKLAMA


- Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie dysponują gotowymi formularzami, na których można składać wnioski. W dodatku sporo problemów przedsiębiorcom i organom zezwalającym stwarza sprawa sposobu obliczania powierzchni obiektów handlowych. Chodzi o ustalenie, czy przekracza ona 400 mkw., o których mówi ustawa i czy w związku z tym potrzebne jest ubieganie się o ponowne zezwolenie. Przepisy używają bowiem trzech pojęć: powierzchnia sprzedaży, maksymalna powierzchnia sprzedaży i maksymalna powierzchnia całkowita - tłumaczy Andrzej Maria Faliński, generalny dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.


- Na przykład definiując wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, używają określenia powierzchnia sprzedaży przekraczająca 400 mkw., natomiast wyszczególniając zawartość wniosku, nakazują zawrzeć w nim informacje o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej całkowitej powierzchni - dodaje dyrektor Andrzej Maria Faliński.


Zdaniem Karola Steca z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przez powierzchnię sprzedaży należy rozumieć powierzchnię, na której znajdują się towary wraz z dostępem do nich, natomiast przez maksymalną powierzchnię sprzedaży - powiększoną o ciągi komunikacyjne, na których często znajdują się punkty usługowe lub stoiska ze sprzedażą artykułów sezonowych. Maksymalna powierzchnia całkowita, jego zdaniem, obejmuje oprócz powierzchni marketu również działkę, na której znajdują się jeszcze dodatkowo parkingi, stanowiska na wózki oraz magazyny.


Wprawdzie taką definicję przyjęła POHiD, ale przedsiębiorcy nie mają żadnej podstawy do żądania, aby wiązała ona organ zezwalający. Natomiast w ustawie z 11 maja 2007 r. zdefiniowano jedynie powierzchnię sprzedaży.


Wniosek o zezwolenie


Właściciel albo działający w jego imieniu administrator lub zarządca powinien złożyć wniosek do organu zezwalającego, którym jest wójt, burmistrz albo prezydent miasta.


We wniosku należy podać nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności. Natomiast w przypadku ustanowienia pełnomocnika również jego imię i nazwisko oraz adres.


Podaje się też numer w rejestrze przedsiębiorców oraz w Ewidencji Działalności Gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP). Oprócz tego we wniosku określa się też przedmiot działalności gospodarczej, wskazuje się nieruchomość, na której znajduje się obiekt handlowy, oraz podaje informację o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej powierzchni, jaką będzie miał obiekt z infrastrukturą towarzyszącą, np. magazynami i parkingami.


Wniosek musi też zawierać informacje o branży sprzedaży. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.


Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880).

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA