REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba zmodyfikować programy ubezpieczeniowe firmowych aut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

Nowe możliwości uzyskania zwrotu składki i przepisy utrudniające towarzystwom odmowy wypłat ucieszyły zarządzających programami ubezpieczeń flot. Podkreślają jednak, że w nowych umowach ubezpieczenia trzeba określić, jak strony interpretują nowe przepisy kodeksu cywilnego.


Zmiany w kodeksie cywilnym dotyczące umowy ubezpieczenia nie przyniosą w ubezpieczeniach flot takiej rewolucji, jak w przypadku polis dla klientów indywidualnych. Takie umowy, negocjowane często przy udziale brokerów, zawierały już wiele zapisów wprowadzanych teraz jako standard przez nowe przepisy. Ale jest też kilka nowości, które zdecydowanie ułatwią życie prowadzącym takie ubezpieczenia.

REKLAMA

 


- Bardzo istotne znaczenie dla ubezpieczeń flotowych ma nowe brzmienie art. 818 kodeksu cywilnego (k.c.) - ocenia Błażej Szczerba, dyrektor biura obsługi flot w firmie brokerskiej MAK Ubezpieczenia Komunikacyjne.


Odmowa wypłaty


Przepis ten przewiduje, że warunki ubezpieczenia mogą przewidywać zmniejszenie świadczenia, jeżeli towarzystwo nie otrzymało informacji o wypadku w przewidzianym w umowie terminie. Przy czym muszą być spełnione dwa dodatkowe warunki. Po pierwsze brak informacji musi wynikać z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Po drugie, brak informacji musi przyczynić się do zwiększenia szkody lub uniemożliwić ubezpieczycielowi ustalenie okoliczności wypadku. Co ważne, nie ma w przepisach mowy o odmowie wypłaty, lecz tylko o zmniejszeniu. To istotne, bo np. w przypadku kradzieży auta towarzystwa potrafiły odmówić wypłaty argumentując, że nie dostały informacji w ciągu wymaganych 12 czy 24 godzin. Teoretycznie teraz mają prawo zmniejszyć wypłatę np. o 99 proc. Jest to jednak prawo bardzo iluzoryczne, bo będą musiały wykazać, że brak tej informacji ze strony klienta wpłynął na zwiększenie szkody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Data zgłoszenia


- Duża część zakładów ubezpieczeń odnosi termin zgłoszenia szkody nie do daty powzięcia o niej wiadomości, ale do momentu jej zaistnienia - mówi Błażej Szczerba.


Wyjaśnia, że zakłada to z góry brak możliwości zgłoszenia pewnej liczby szkód w terminie. Przykładem może być szkoda ujawniona przez użytkownika po powrocie z urlopu, podczas którego pojazd był zaparkowany w miejscu zamieszkania i uległ szkodzie, której moment zaistnienia został potwierdzony przez świadków lub policję. W takim przypadku niezachowanie terminu zgłoszenia szkody odniesionego w OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) do momentu jej zaistnienia nastąpiło z przyczyn obiektywnych i nie może stanowić podstawy do zmniejszenia odszkodowania.


- W dotychczasowym stanie prawnym i praktyce sytuacja taka mogłaby się zakończyć oddaleniem przez zakład ubezpieczeń roszczenia w całości - mówi Błażej Szczerba.


Zdecydowanie podzielone są zdania co do praktycznego znaczenia dla flot nowej zasady mówiącej o zwrocie składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia, przewidzianej w art. 813 par 1. Przewiduje, że ubezpieczyciel jest zobowiązany zwrócić składkę co do dnia, i to bez żadnych potrąceń z tytułu kosztów manipulacyjnych, jeśli umowa wygasa przed terminem jej zawarcia, lecz nie podaje zasad.


Szczegóły w umowie


- W tej sytuacji warto w umowie generalnej dokładnie określić zasady naliczania i zwrotu składki w trakcie obowiązywania umowy flotowej - mówi Anna Pluta, broker zajmujący się obsługą programów ubezpieczeń flot w firmie międzynarodowej.


Dla firm, które pozbywają się części floty w ciągu roku, taki zwrot może oznaczać znaczne oszczędności.


ZE STRONY PRAWA

Nowe przepisy dotyczące umowy ubezpieczenia zostały wprowadzone przez nowelizację kodeksu cywilnego, która weszła w życie 10 sierpnia. (Dz.U. z 2007 r. nr 82, poz. 557). Umowy zawarte od tego dnia muszą być już realizowane według nowych, generalnie korzystniejszych dla klientów zasad. Według starych zasad prowadzone są umowy zawarte przed tym terminem i szkody, podobnie jak szkody, które są z nich pokrywane, nawet jeśli miały miejsce już po 10 sierpnia.


Ważne!

Zwrot składki w przypadku rozwiązania umowy po szkodzie będzie możliwy tylko w przypadku umów dobrowolnych, np. AC komunikacyjnego. W przypadku OC komunikacyjnego, zwrot składki po rozwiązaniu umowy (np. po sprzedaży auta) po szkodzie nie przysługuje, zgodnie z art. 41 ustawy ubezpieczeniach obowiązkowych


Zasady w ubezpieczeniach samochodowych flot firmowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA