REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można żądać od wykonawcy informacji o zdolności kredytowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zamawiający musi sprecyzować, jaka kwota na rachunku przedsiębiorcy pozwala uznać, że jest on w stanie należycie wykonać zamówienie.


Starostwo Powiatowe w Złotoryi ogłosiło przetarg nieograniczony na dostawę samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Państwowej Straży Pożarnej. Jeden z wykonawców - Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe z Kielc - oprotestował wymagania zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.). Główny zarzut dotyczył żądania od przedsiębiorców złożenia informacji z banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej o wysokości środków finansowych lub zdolności kredytowej, która miała potwierdzać odpowiednią sytuację finansową wykonawcy.

REKLAMA

REKLAMA

 


Zamawiający nie zgodził się ze stawianymi zarzutami i oddalił protest. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazał, że jego żądanie było zgodne z par. 1 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawców (Dz.U. z 2006 r. nr 87, poz. 605).


Przedsiębiorca wniósł więc odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zespół Arbitrów uznał, że zarzuty wykonawcy zasługują na uwzględnienie. Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 p.z.p. (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.) zamawiający może żądać od wykonawców oświadczeń i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Jego żądanie może dotyczyć wyłącznie dokumentów, o których mowa w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów. W ocenie arbitrów postawiony przez zamawiającego warunek był dopuszczalny, bowiem to zamawiający wybiera, jakiego dokumentu zażąda na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Jednakże w tej sprawie starostwo popełniło inny istotny błąd, nie podając minimalnej kwoty, jaką wykonawcy powinni posiadać na rachunku (naruszenie art. 41 pkt 7 p.z.p.). Tak ogólnie opisany warunek powoduje, że przedsiębiorca będzie go spełniał bez względu na to, czy jego sytuacja finansowa pozwala na realizację zamówienia czy też nie. Niemożliwa jest również w tej sprawie modyfikacja s.i.w.z., bo nie może ona dotyczyć kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu ich spełnienia. Z tych powodów arbitrzy uznali, że należy unieważnić całe postępowanie.

REKLAMA


Sygn. akt UZP/ZO/0-175/07


EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl


OPINIa

PIOTR TRĘBICKI

radca prawny z Kancelarii Gessel

Orzeczenie dotyka problemu tzw. papierowych wymagań s.i.w.z. Niestety stosunkowo często do przygotowywanych ogłoszeń i s.i.w.z. zamawiający bezmyślnie przepisują postanowienia czy to Prawa zamówień publicznych, czy rozporządzenia w sprawie dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Trudno nie odnieść wrażenia, że zamawiającemu wstyd było samemu przyznać się do błędu. Zamiast unieważnienia postępowania przez arbitrów, co nastąpiło po kilku tygodniach od zgłoszenia wady postępowania, zamawiający sam mógł szybko ogłosić nowe postępowanie, tym razem już z właściwymi warunkami udziału w postępowaniu. W takich przypadkach nie możemy ulegać ułudzie, iż to wykonawcy przedłużają procedury udzielania zamówień. Dwukrotny błąd popełnił zamawiający.

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA