REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promotorzy nie ocenią wniosków o dotacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Już wiadomo, jak będzie wyglądał system oceny wniosków przedsiębiorców o dotacje z funduszy unijnych. Zapowiadano ułatwienia, a są kosmetyczne zmiany.


Promotorzy nie będą oceniali wniosków złożonych przez przedsiębiorców i zajmą się tylko udzielaniem informacji o funduszach unijnych - wynika z zasad składania przez przedsiębiorców projektów w konkursach o pieniądze z Unii, do których dotarła GP.


Działający przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i wynagradzani z funduszy unijnych promotorzy mieli być pierwszymi, do których zgłaszałaby się firma zainteresowana pozyskaniem wsparcia. Ich powołanie było zapowiadane od kilku miesięcy. Mieli pomagać w przygotowaniu wniosku oraz wstępnie oceniać projekt pod kątem szans na dotację. Przedsiębiorcy nie traciliby czasu i pieniędzy na startowanie w konkursach o unijne środki, jeśli z góry nie mieliby na nie szans. Promotorzy mieli być bliżej firm, co miało zagwarantować lepszą i szybszą współpracę z urzędami.


Tak się nie stanie. Promotorzy nie poprowadzą przedsiębiorców za rękę i zajmą się tylko informowaniemo możliwościach, jakie dają fundusze unijne.


Informacje GP potwierdza Tomasz Nowakowski, wiceminister rozwoju regionalnego.


- Promotorzy nie będą brali udziału w ocenie projektów, bo naruszałoby to zasadę równych szans wszystkich przedsiębiorców biorących udział w konkursie. Zgodnie z przyjętymi zasadami, każdą decyzję o możliwości udzielania wsparcia musi wydać organ będący częścią systemu wykorzystania środków unijnych - tłumaczy.


Dodaje, że kolejny powód to brak możliwości narzucenia na firmy obowiązku korzystania z usług promotorów. Z przyjętego rozwiązania wynika, że przedsiębiorca będzie mógł ominąć promotora i złożyć wniosek od razu do PARP.


To rozczarowuje szczególnie małe firmy, których nie stać na firmy doradcze. Zwraca na to uwagę Ewa Fedor, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich. Jej zdaniem, promotorzy będą pełnić taką samą funkcję jak obecnie doradcy punktów konsultacyjnych przy regionalnych jednostkach finansowanych przez PARP.


- To za mało w stosunku do oczekiwań przedsiębiorców - podkreśla ekspert.


Dodaje, że lepszym rozwiązaniem byłaby rezygnacja z promotorów przez PARP i stworzenie ich sieci przy urzędach marszałkowskich. To właśnie one będą miały środki unijne na dotacje dla małych firm. Bo dotacje na inwestycje z centralnego Programu Innowacyjna Gospodarka trafią na projekty o wartości co najmniej 2 mln euro.


Małe kompetencję promotorów to nie koniec niespodzianek. Kolejna, to brak możliwości składania wniosków przez internet, czego chciał PARP. Wnioski o dotacje będą musiały być złożone w formie papierowej lub też przy zastosowaniu kosztownego podpisu elektronicznego.


Jak podkreśla Tomasz Nowakowski, utrzymana zostanie zasada, że załączniki do wniosku (np. pozwolenia na budowę) trzeba będzie dostarczyć przy podpisaniu umowy o przyznaniu dotacji. Natomiast sama fiszka, czyli krótki opis projektu, nie wystarczy do przebrnięcia przez cały konkurs. W jego drugiej fazie firmy będą musiały dołączyć do niej biznesplan.


SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

W latach 2007-2013 przedsiębiorcy dostaną na różne formy inwestycji 8,2 mld euro w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. Większość tych środków będzie w dyspozycji Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Prawie 1,5 mld euro zostanie z nich przeznaczone na bezpośrednie dotacje do inwestycji. Mniejsze firmy będą mogły pozyskać dotacje z regionalnych programów operacyjnych.


Cztery kroki przedsiębiorcy w drodze po unijne pieniądze

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA