REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Promotorzy nie ocenią wniosków o dotacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Już wiadomo, jak będzie wyglądał system oceny wniosków przedsiębiorców o dotacje z funduszy unijnych. Zapowiadano ułatwienia, a są kosmetyczne zmiany.


Promotorzy nie będą oceniali wniosków złożonych przez przedsiębiorców i zajmą się tylko udzielaniem informacji o funduszach unijnych - wynika z zasad składania przez przedsiębiorców projektów w konkursach o pieniądze z Unii, do których dotarła GP.


Działający przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i wynagradzani z funduszy unijnych promotorzy mieli być pierwszymi, do których zgłaszałaby się firma zainteresowana pozyskaniem wsparcia. Ich powołanie było zapowiadane od kilku miesięcy. Mieli pomagać w przygotowaniu wniosku oraz wstępnie oceniać projekt pod kątem szans na dotację. Przedsiębiorcy nie traciliby czasu i pieniędzy na startowanie w konkursach o unijne środki, jeśli z góry nie mieliby na nie szans. Promotorzy mieli być bliżej firm, co miało zagwarantować lepszą i szybszą współpracę z urzędami.


Tak się nie stanie. Promotorzy nie poprowadzą przedsiębiorców za rękę i zajmą się tylko informowaniemo możliwościach, jakie dają fundusze unijne.


Informacje GP potwierdza Tomasz Nowakowski, wiceminister rozwoju regionalnego.


- Promotorzy nie będą brali udziału w ocenie projektów, bo naruszałoby to zasadę równych szans wszystkich przedsiębiorców biorących udział w konkursie. Zgodnie z przyjętymi zasadami, każdą decyzję o możliwości udzielania wsparcia musi wydać organ będący częścią systemu wykorzystania środków unijnych - tłumaczy.


Dodaje, że kolejny powód to brak możliwości narzucenia na firmy obowiązku korzystania z usług promotorów. Z przyjętego rozwiązania wynika, że przedsiębiorca będzie mógł ominąć promotora i złożyć wniosek od razu do PARP.


To rozczarowuje szczególnie małe firmy, których nie stać na firmy doradcze. Zwraca na to uwagę Ewa Fedor, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich. Jej zdaniem, promotorzy będą pełnić taką samą funkcję jak obecnie doradcy punktów konsultacyjnych przy regionalnych jednostkach finansowanych przez PARP.


- To za mało w stosunku do oczekiwań przedsiębiorców - podkreśla ekspert.


Dodaje, że lepszym rozwiązaniem byłaby rezygnacja z promotorów przez PARP i stworzenie ich sieci przy urzędach marszałkowskich. To właśnie one będą miały środki unijne na dotacje dla małych firm. Bo dotacje na inwestycje z centralnego Programu Innowacyjna Gospodarka trafią na projekty o wartości co najmniej 2 mln euro.


Małe kompetencję promotorów to nie koniec niespodzianek. Kolejna, to brak możliwości składania wniosków przez internet, czego chciał PARP. Wnioski o dotacje będą musiały być złożone w formie papierowej lub też przy zastosowaniu kosztownego podpisu elektronicznego.


Jak podkreśla Tomasz Nowakowski, utrzymana zostanie zasada, że załączniki do wniosku (np. pozwolenia na budowę) trzeba będzie dostarczyć przy podpisaniu umowy o przyznaniu dotacji. Natomiast sama fiszka, czyli krótki opis projektu, nie wystarczy do przebrnięcia przez cały konkurs. W jego drugiej fazie firmy będą musiały dołączyć do niej biznesplan.


SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

W latach 2007-2013 przedsiębiorcy dostaną na różne formy inwestycji 8,2 mld euro w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. Większość tych środków będzie w dyspozycji Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Prawie 1,5 mld euro zostanie z nich przeznaczone na bezpośrednie dotacje do inwestycji. Mniejsze firmy będą mogły pozyskać dotacje z regionalnych programów operacyjnych.


Cztery kroki przedsiębiorcy w drodze po unijne pieniądze

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA