REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje przedsiębiorców z organami podatkowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Przedsiębiorcy obawiają się długich i nieuzasadnionych kontroli ze strony fiskusa. Firmy mają dość bezzasadnego wydłużania terminów zwrotu należnego im podatku. Za błędy w rozliczeniach winę ponoszą niekompetentni urzędnicy oraz niejasne przepisy

 

 

Podatnicy mimo kolejnych zmian przepisów nadal mają problemy z ich prawidłową interpretacją. Przeraża ich sama perspektywa kontroli ze strony fiskusa i to mimo wcześniejszego powiadamiania o planowanych kontrolach. Sytuacji nie poprawia również ujawnienie przez resort finansów zadań kontroli skarbowej na 2007 rok. Z danych tych wynika, że fiskus zainteresuje się zwolnieniami podatkowymi i rozliczeniami VAT bo - jak twierdzi - tu dochodzi do największych nieprawidłowości. Potwierdzają to podatnicy. Ich obawy nie są więc bezpodstawne. Twierdzą jednak, że prawidłowe rozliczenia uniemożliwiają skomplikowane i trudne przepisy.

Postanowiliśmy sprawdzić, co zdaniem ekspertów powinno się zmienić, by podatnicy przestali myśleć o fiskusie z obawą i niepokojem. Eksperci wskazali cztery obszary, w których zmiany są konieczne. Wyeliminować należy nie tylko niejasne przepisy. Zmienić musi się również nastawienie urzędników do podatników oraz praktyki, jakie często stosują urzędnicy.




 

Jednym z podstawowych problemów skutkujących sporami z fiskusem są nadal niejasne, czasami wzajemnie wykluczające się przepisy prawa podatkowego. Sytuacji nie polepszają kolejne ich zmiany.


Halina Kwiatkowska, radca prawny, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, oddział Kraków wyjaśnia, że dużo sporów pojawia się na tle stosowania ustawy o VAT i CIT. Powód jest prosty. To nie tylko nieprecyzyjność przepisów obu ustaw, ale też częste zmiany norm podatkowych oraz ich niespójność.

- Skutkuje to niepewnością co do sposobu interpretacji praw i obowiązków podatników, szczególnie że interpretacje urzędów skarbowych w podobnych stanach faktycznych są często rozbieżne. Zdarza się, że nawet w odniesieniu do tego samego podatnika - twierdzi nasza rozmówczyni.

Jej zdaniem częstym powodem sporów są przepisy o terminach zwrotu VAT, zasadach kwalifikacji kosztów podatkowych, a także procedury przeprowadzania kontroli i czynności sprawdzających w firmach.

Potwierdza to Mirosława Przewoźnik-Kurzyca, radca prawny, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.




 

Podatnicy i eksperci krytykują złe przepisy. Zauważają jednak poprawę w relacjach z urzędnikami. Hasło urząd przyjazny podatnikowi staje się powoli rzeczywistością.

- Można zaobserwować taki trend - mówi Mirosława Przewoźnik-Kurzyca. W jej ocenie w ostatnim okresie poprawiła się bieżąca komunikacja z organami podatkowymi.

- Urzędnicy są bardziej uprzejmi w stosunku do podatników, chętniej udzielają informacji i wyjaśnień dotyczących prowadzonych w stosunku do podatników postępowań podatkowych, również drogą telefoniczną - wyjaśnia.

Nie jest to jednak zasadą. Zdaniem naszej rozmówczyni nadal zdarza się udzielanie odpowiedzi, że wszystko będzie w decyzji. Takie sytuacje mają miejsce nie tylko w małych miejscowościach. Nawet w Warszawie występują znaczne różnice w poziomie obsługi pomiędzy poszczególnymi urzędami. Są jednak wyraźne sygnały, że sytuacja stopniowo ulega poprawie.

Potwierdza to Dariusz Malinowski, doradca podatkowy, dyrektor Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych KPMG.

Lepsze kontakty podatników z fiskusem cieszą. Nadal jednak dalekie są one od ideału. Zdaniem Haliny Kwiatkowskiej fiskus w dalszym ciągu nie jest przyjazny firmom.





 

O tym, że nie wszystko wygląda wzorowo, świadczyć mogą przypadki niestandardowych praktyk, z jakimi nadal spotykają się eksperci i podatnicy kontaktujący się z urzędnikami. Dotyczy to zwłaszcza tych podatników, którzy rozliczają VAT. Skutkiem takich praktyk jest często powstawanie zatorów płatniczych, zamrażanie gotówki podatników, przedłużanie kontroli, a w efekcie - zniechęcenie podatnika do fiskusa.

- Jedną z najgorszych praktyk organów podatkowych jest brak równoczesnego przesunięcia w decyzjach podatku należnego i naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - mówi Mirosława Przewoźnik-Kurzyca. Jej zdaniem powoduje to powstanie sztucznej zaległości w VAT.

Inną negatywną praktyką jest przedłużanie postępowań podatkowych, które często trwają ponad rok. Praktyką jest też wykorzystywanie wyjątku przewidzianego w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej dla długotrwałego prowadzenia kontroli przez urzędy kontroli skarbowej. Zdaniem Mirosławy Przewoźnik-Kurzycy można zaobserwować także praktykę polegająca na wykorzystywaniu czynności sprawdzających dla żądania dostarczenia przez podatników do urzędu skarbowego bardzo obszernej dokumentacji, często obejmującej kilka lub kilkanaście segregatorów.

Również Dariusz Malinowski jako jeden z największych problemów dla podatników wymienia czas trwania postępowań. Trwają one znacznie dłużej niż powinny, co stoi w sprzeczności z zasadą szybkości postępowania.

Kolejny zarzut, jaki wymienia nasz rozmówca, to wydłużanie przez organy podatkowe terminów zwrotów VAT, zwłaszcza podmiotom zagranicznym.

- Sześciomiesięczny termin zwrotu jest fikcją. W praktyce zdarza się, że podatnicy czekają dwa, trzy lata - dodaje Dariusz Malinowski.

Opinię tę potwierdza Halina Kwiatkowska. Jej zdaniem mimo ograniczenia liczby i czasu trwania kontroli, nadal zdarza się, że fiskus nie respektuje norm, których założeniem było wyeliminowanie przeciągających się, równolegle prowadzonych kontroli w firmach. Dodaje, że omijanie przepisów o ograniczeniu liczby i czasu trwania kontroli jest niedobrą tendencją w działaniu części urzędów skarbowych. Podobnie jest z przepisami o terminach wydawania rozstrzygnięć podatkowych. Urzędy skarbowe nagminnie ich nie dotrzymują. Zdaniem Haliny Kwiatkowskiej dla przedsiębiorców uciążliwy jest także nadmierny rygoryzm ze strony organów podatkowych przy rozpatrywaniu wniosków o zawieszenie postępowań egzekucyjnych. Urzędy skarbowe preferują kontynuację raz podjętej egzekucji, co często prowadzi do negatywnych następstw dla przedsiębiorców, i to nawet wtedy, gdy ostatecznie decyzja podatkowa okaże się wadliwa.




 

To, co jest uciążliwe dla polskiego przedsiębiorcy, zaskakuje i oburza obcokrajowców. Pewne zachowania polskich urzędników są dla nich niezrozumiałe, zwłaszcza gdy taka sama działalność nie budzi żadnych zastrzeżeń w innych krajach.

- Zagraniczni przedsiębiorcy nie mają najlepszych doświadczeń i zdania o polskim aparacie skarbowym - wyjaśnia Halina Kwiatkowska.

Podkreśla, że zarzucają urzędnikom niekompetencję przy udzielaniu informacji, nadmierną biurokrację i przewlekłość w załatwianiu spraw. Wskazują na skomplikowany system podatkowy, niejasność polskich przepisów podatkowych, a także niejednolitość w stosowaniu tych norm przez urzędy podatkowe.

Zdaniem Mirosławy Przewoźnik-Kurzycy zagraniczni przedsiębiorcy często zdziwieni są brakiem otwartości urzędników, szczególnie tych prowadzących kontrolę, brakiem możliwości negocjacji i atmosferą tajności w odniesieniu do kierunku, w którym sprawa zmierza. Często nie wiedzą, czego mogą się spodziewać ze strony urzędu.




 

Rekomendacje

 

USTAWODAWCA, zmieniając przepisy, powinien dbać o ich spójność

 

URZĘDNICY nie powinni interpretować wszystkich wątpliwości na korzyść fiskusa

 

ORGANY PODATKOWE powinny odpowiadać za bezzasadne  wydłużanie terminów zwrotu podatku i czas trwania kontroli

 

 


Aleksandra Tarka

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA