REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje przedsiębiorców z organami podatkowymi

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Przedsiębiorcy obawiają się długich i nieuzasadnionych kontroli ze strony fiskusa. Firmy mają dość bezzasadnego wydłużania terminów zwrotu należnego im podatku. Za błędy w rozliczeniach winę ponoszą niekompetentni urzędnicy oraz niejasne przepisy

 

 

Podatnicy mimo kolejnych zmian przepisów nadal mają problemy z ich prawidłową interpretacją. Przeraża ich sama perspektywa kontroli ze strony fiskusa i to mimo wcześniejszego powiadamiania o planowanych kontrolach. Sytuacji nie poprawia również ujawnienie przez resort finansów zadań kontroli skarbowej na 2007 rok. Z danych tych wynika, że fiskus zainteresuje się zwolnieniami podatkowymi i rozliczeniami VAT bo - jak twierdzi - tu dochodzi do największych nieprawidłowości. Potwierdzają to podatnicy. Ich obawy nie są więc bezpodstawne. Twierdzą jednak, że prawidłowe rozliczenia uniemożliwiają skomplikowane i trudne przepisy.

Postanowiliśmy sprawdzić, co zdaniem ekspertów powinno się zmienić, by podatnicy przestali myśleć o fiskusie z obawą i niepokojem. Eksperci wskazali cztery obszary, w których zmiany są konieczne. Wyeliminować należy nie tylko niejasne przepisy. Zmienić musi się również nastawienie urzędników do podatników oraz praktyki, jakie często stosują urzędnicy.




 

Jednym z podstawowych problemów skutkujących sporami z fiskusem są nadal niejasne, czasami wzajemnie wykluczające się przepisy prawa podatkowego. Sytuacji nie polepszają kolejne ich zmiany.


Halina Kwiatkowska, radca prawny, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, oddział Kraków wyjaśnia, że dużo sporów pojawia się na tle stosowania ustawy o VAT i CIT. Powód jest prosty. To nie tylko nieprecyzyjność przepisów obu ustaw, ale też częste zmiany norm podatkowych oraz ich niespójność.

- Skutkuje to niepewnością co do sposobu interpretacji praw i obowiązków podatników, szczególnie że interpretacje urzędów skarbowych w podobnych stanach faktycznych są często rozbieżne. Zdarza się, że nawet w odniesieniu do tego samego podatnika - twierdzi nasza rozmówczyni.

Jej zdaniem częstym powodem sporów są przepisy o terminach zwrotu VAT, zasadach kwalifikacji kosztów podatkowych, a także procedury przeprowadzania kontroli i czynności sprawdzających w firmach.

Potwierdza to Mirosława Przewoźnik-Kurzyca, radca prawny, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.




 

Podatnicy i eksperci krytykują złe przepisy. Zauważają jednak poprawę w relacjach z urzędnikami. Hasło urząd przyjazny podatnikowi staje się powoli rzeczywistością.

- Można zaobserwować taki trend - mówi Mirosława Przewoźnik-Kurzyca. W jej ocenie w ostatnim okresie poprawiła się bieżąca komunikacja z organami podatkowymi.

- Urzędnicy są bardziej uprzejmi w stosunku do podatników, chętniej udzielają informacji i wyjaśnień dotyczących prowadzonych w stosunku do podatników postępowań podatkowych, również drogą telefoniczną - wyjaśnia.

Nie jest to jednak zasadą. Zdaniem naszej rozmówczyni nadal zdarza się udzielanie odpowiedzi, że wszystko będzie w decyzji. Takie sytuacje mają miejsce nie tylko w małych miejscowościach. Nawet w Warszawie występują znaczne różnice w poziomie obsługi pomiędzy poszczególnymi urzędami. Są jednak wyraźne sygnały, że sytuacja stopniowo ulega poprawie.

Potwierdza to Dariusz Malinowski, doradca podatkowy, dyrektor Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych KPMG.

Lepsze kontakty podatników z fiskusem cieszą. Nadal jednak dalekie są one od ideału. Zdaniem Haliny Kwiatkowskiej fiskus w dalszym ciągu nie jest przyjazny firmom.





 

O tym, że nie wszystko wygląda wzorowo, świadczyć mogą przypadki niestandardowych praktyk, z jakimi nadal spotykają się eksperci i podatnicy kontaktujący się z urzędnikami. Dotyczy to zwłaszcza tych podatników, którzy rozliczają VAT. Skutkiem takich praktyk jest często powstawanie zatorów płatniczych, zamrażanie gotówki podatników, przedłużanie kontroli, a w efekcie - zniechęcenie podatnika do fiskusa.

- Jedną z najgorszych praktyk organów podatkowych jest brak równoczesnego przesunięcia w decyzjach podatku należnego i naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - mówi Mirosława Przewoźnik-Kurzyca. Jej zdaniem powoduje to powstanie sztucznej zaległości w VAT.

Inną negatywną praktyką jest przedłużanie postępowań podatkowych, które często trwają ponad rok. Praktyką jest też wykorzystywanie wyjątku przewidzianego w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej dla długotrwałego prowadzenia kontroli przez urzędy kontroli skarbowej. Zdaniem Mirosławy Przewoźnik-Kurzycy można zaobserwować także praktykę polegająca na wykorzystywaniu czynności sprawdzających dla żądania dostarczenia przez podatników do urzędu skarbowego bardzo obszernej dokumentacji, często obejmującej kilka lub kilkanaście segregatorów.

Również Dariusz Malinowski jako jeden z największych problemów dla podatników wymienia czas trwania postępowań. Trwają one znacznie dłużej niż powinny, co stoi w sprzeczności z zasadą szybkości postępowania.

Kolejny zarzut, jaki wymienia nasz rozmówca, to wydłużanie przez organy podatkowe terminów zwrotów VAT, zwłaszcza podmiotom zagranicznym.

- Sześciomiesięczny termin zwrotu jest fikcją. W praktyce zdarza się, że podatnicy czekają dwa, trzy lata - dodaje Dariusz Malinowski.

Opinię tę potwierdza Halina Kwiatkowska. Jej zdaniem mimo ograniczenia liczby i czasu trwania kontroli, nadal zdarza się, że fiskus nie respektuje norm, których założeniem było wyeliminowanie przeciągających się, równolegle prowadzonych kontroli w firmach. Dodaje, że omijanie przepisów o ograniczeniu liczby i czasu trwania kontroli jest niedobrą tendencją w działaniu części urzędów skarbowych. Podobnie jest z przepisami o terminach wydawania rozstrzygnięć podatkowych. Urzędy skarbowe nagminnie ich nie dotrzymują. Zdaniem Haliny Kwiatkowskiej dla przedsiębiorców uciążliwy jest także nadmierny rygoryzm ze strony organów podatkowych przy rozpatrywaniu wniosków o zawieszenie postępowań egzekucyjnych. Urzędy skarbowe preferują kontynuację raz podjętej egzekucji, co często prowadzi do negatywnych następstw dla przedsiębiorców, i to nawet wtedy, gdy ostatecznie decyzja podatkowa okaże się wadliwa.




 

To, co jest uciążliwe dla polskiego przedsiębiorcy, zaskakuje i oburza obcokrajowców. Pewne zachowania polskich urzędników są dla nich niezrozumiałe, zwłaszcza gdy taka sama działalność nie budzi żadnych zastrzeżeń w innych krajach.

- Zagraniczni przedsiębiorcy nie mają najlepszych doświadczeń i zdania o polskim aparacie skarbowym - wyjaśnia Halina Kwiatkowska.

Podkreśla, że zarzucają urzędnikom niekompetencję przy udzielaniu informacji, nadmierną biurokrację i przewlekłość w załatwianiu spraw. Wskazują na skomplikowany system podatkowy, niejasność polskich przepisów podatkowych, a także niejednolitość w stosowaniu tych norm przez urzędy podatkowe.

Zdaniem Mirosławy Przewoźnik-Kurzycy zagraniczni przedsiębiorcy często zdziwieni są brakiem otwartości urzędników, szczególnie tych prowadzących kontrolę, brakiem możliwości negocjacji i atmosferą tajności w odniesieniu do kierunku, w którym sprawa zmierza. Często nie wiedzą, czego mogą się spodziewać ze strony urzędu.




 

Rekomendacje

 

USTAWODAWCA, zmieniając przepisy, powinien dbać o ich spójność

 

URZĘDNICY nie powinni interpretować wszystkich wątpliwości na korzyść fiskusa

 

ORGANY PODATKOWE powinny odpowiadać za bezzasadne  wydłużanie terminów zwrotu podatku i czas trwania kontroli

 

 


Aleksandra Tarka

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA