REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje przedsiębiorców z organami podatkowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Przedsiębiorcy obawiają się długich i nieuzasadnionych kontroli ze strony fiskusa. Firmy mają dość bezzasadnego wydłużania terminów zwrotu należnego im podatku. Za błędy w rozliczeniach winę ponoszą niekompetentni urzędnicy oraz niejasne przepisy

 

 

Podatnicy mimo kolejnych zmian przepisów nadal mają problemy z ich prawidłową interpretacją. Przeraża ich sama perspektywa kontroli ze strony fiskusa i to mimo wcześniejszego powiadamiania o planowanych kontrolach. Sytuacji nie poprawia również ujawnienie przez resort finansów zadań kontroli skarbowej na 2007 rok. Z danych tych wynika, że fiskus zainteresuje się zwolnieniami podatkowymi i rozliczeniami VAT bo - jak twierdzi - tu dochodzi do największych nieprawidłowości. Potwierdzają to podatnicy. Ich obawy nie są więc bezpodstawne. Twierdzą jednak, że prawidłowe rozliczenia uniemożliwiają skomplikowane i trudne przepisy.

Postanowiliśmy sprawdzić, co zdaniem ekspertów powinno się zmienić, by podatnicy przestali myśleć o fiskusie z obawą i niepokojem. Eksperci wskazali cztery obszary, w których zmiany są konieczne. Wyeliminować należy nie tylko niejasne przepisy. Zmienić musi się również nastawienie urzędników do podatników oraz praktyki, jakie często stosują urzędnicy.




 

Jednym z podstawowych problemów skutkujących sporami z fiskusem są nadal niejasne, czasami wzajemnie wykluczające się przepisy prawa podatkowego. Sytuacji nie polepszają kolejne ich zmiany.


Halina Kwiatkowska, radca prawny, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, oddział Kraków wyjaśnia, że dużo sporów pojawia się na tle stosowania ustawy o VAT i CIT. Powód jest prosty. To nie tylko nieprecyzyjność przepisów obu ustaw, ale też częste zmiany norm podatkowych oraz ich niespójność.

- Skutkuje to niepewnością co do sposobu interpretacji praw i obowiązków podatników, szczególnie że interpretacje urzędów skarbowych w podobnych stanach faktycznych są często rozbieżne. Zdarza się, że nawet w odniesieniu do tego samego podatnika - twierdzi nasza rozmówczyni.

Jej zdaniem częstym powodem sporów są przepisy o terminach zwrotu VAT, zasadach kwalifikacji kosztów podatkowych, a także procedury przeprowadzania kontroli i czynności sprawdzających w firmach.

Potwierdza to Mirosława Przewoźnik-Kurzyca, radca prawny, menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.




 

Podatnicy i eksperci krytykują złe przepisy. Zauważają jednak poprawę w relacjach z urzędnikami. Hasło urząd przyjazny podatnikowi staje się powoli rzeczywistością.

- Można zaobserwować taki trend - mówi Mirosława Przewoźnik-Kurzyca. W jej ocenie w ostatnim okresie poprawiła się bieżąca komunikacja z organami podatkowymi.

- Urzędnicy są bardziej uprzejmi w stosunku do podatników, chętniej udzielają informacji i wyjaśnień dotyczących prowadzonych w stosunku do podatników postępowań podatkowych, również drogą telefoniczną - wyjaśnia.

Nie jest to jednak zasadą. Zdaniem naszej rozmówczyni nadal zdarza się udzielanie odpowiedzi, że wszystko będzie w decyzji. Takie sytuacje mają miejsce nie tylko w małych miejscowościach. Nawet w Warszawie występują znaczne różnice w poziomie obsługi pomiędzy poszczególnymi urzędami. Są jednak wyraźne sygnały, że sytuacja stopniowo ulega poprawie.

Potwierdza to Dariusz Malinowski, doradca podatkowy, dyrektor Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych KPMG.

Lepsze kontakty podatników z fiskusem cieszą. Nadal jednak dalekie są one od ideału. Zdaniem Haliny Kwiatkowskiej fiskus w dalszym ciągu nie jest przyjazny firmom.





 

O tym, że nie wszystko wygląda wzorowo, świadczyć mogą przypadki niestandardowych praktyk, z jakimi nadal spotykają się eksperci i podatnicy kontaktujący się z urzędnikami. Dotyczy to zwłaszcza tych podatników, którzy rozliczają VAT. Skutkiem takich praktyk jest często powstawanie zatorów płatniczych, zamrażanie gotówki podatników, przedłużanie kontroli, a w efekcie - zniechęcenie podatnika do fiskusa.

- Jedną z najgorszych praktyk organów podatkowych jest brak równoczesnego przesunięcia w decyzjach podatku należnego i naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - mówi Mirosława Przewoźnik-Kurzyca. Jej zdaniem powoduje to powstanie sztucznej zaległości w VAT.

Inną negatywną praktyką jest przedłużanie postępowań podatkowych, które często trwają ponad rok. Praktyką jest też wykorzystywanie wyjątku przewidzianego w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej dla długotrwałego prowadzenia kontroli przez urzędy kontroli skarbowej. Zdaniem Mirosławy Przewoźnik-Kurzycy można zaobserwować także praktykę polegająca na wykorzystywaniu czynności sprawdzających dla żądania dostarczenia przez podatników do urzędu skarbowego bardzo obszernej dokumentacji, często obejmującej kilka lub kilkanaście segregatorów.

Również Dariusz Malinowski jako jeden z największych problemów dla podatników wymienia czas trwania postępowań. Trwają one znacznie dłużej niż powinny, co stoi w sprzeczności z zasadą szybkości postępowania.

Kolejny zarzut, jaki wymienia nasz rozmówca, to wydłużanie przez organy podatkowe terminów zwrotów VAT, zwłaszcza podmiotom zagranicznym.

- Sześciomiesięczny termin zwrotu jest fikcją. W praktyce zdarza się, że podatnicy czekają dwa, trzy lata - dodaje Dariusz Malinowski.

Opinię tę potwierdza Halina Kwiatkowska. Jej zdaniem mimo ograniczenia liczby i czasu trwania kontroli, nadal zdarza się, że fiskus nie respektuje norm, których założeniem było wyeliminowanie przeciągających się, równolegle prowadzonych kontroli w firmach. Dodaje, że omijanie przepisów o ograniczeniu liczby i czasu trwania kontroli jest niedobrą tendencją w działaniu części urzędów skarbowych. Podobnie jest z przepisami o terminach wydawania rozstrzygnięć podatkowych. Urzędy skarbowe nagminnie ich nie dotrzymują. Zdaniem Haliny Kwiatkowskiej dla przedsiębiorców uciążliwy jest także nadmierny rygoryzm ze strony organów podatkowych przy rozpatrywaniu wniosków o zawieszenie postępowań egzekucyjnych. Urzędy skarbowe preferują kontynuację raz podjętej egzekucji, co często prowadzi do negatywnych następstw dla przedsiębiorców, i to nawet wtedy, gdy ostatecznie decyzja podatkowa okaże się wadliwa.




 

To, co jest uciążliwe dla polskiego przedsiębiorcy, zaskakuje i oburza obcokrajowców. Pewne zachowania polskich urzędników są dla nich niezrozumiałe, zwłaszcza gdy taka sama działalność nie budzi żadnych zastrzeżeń w innych krajach.

- Zagraniczni przedsiębiorcy nie mają najlepszych doświadczeń i zdania o polskim aparacie skarbowym - wyjaśnia Halina Kwiatkowska.

Podkreśla, że zarzucają urzędnikom niekompetencję przy udzielaniu informacji, nadmierną biurokrację i przewlekłość w załatwianiu spraw. Wskazują na skomplikowany system podatkowy, niejasność polskich przepisów podatkowych, a także niejednolitość w stosowaniu tych norm przez urzędy podatkowe.

Zdaniem Mirosławy Przewoźnik-Kurzycy zagraniczni przedsiębiorcy często zdziwieni są brakiem otwartości urzędników, szczególnie tych prowadzących kontrolę, brakiem możliwości negocjacji i atmosferą tajności w odniesieniu do kierunku, w którym sprawa zmierza. Często nie wiedzą, czego mogą się spodziewać ze strony urzędu.




 

Rekomendacje

 

USTAWODAWCA, zmieniając przepisy, powinien dbać o ich spójność

 

URZĘDNICY nie powinni interpretować wszystkich wątpliwości na korzyść fiskusa

 

ORGANY PODATKOWE powinny odpowiadać za bezzasadne  wydłużanie terminów zwrotu podatku i czas trwania kontroli

 

 


Aleksandra Tarka

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA