REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet Kluski - ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Kontrole mikroprzedsiębiorców do dwóch tygodni w roku. Dwie jednoczesne inspekcje w zakładzie tylko wyjątkowo. Pozostaną kontrole przeprowadzane tylko na podstawie legitymacji służbowej.


zmiana prawa


Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej znacznie zmniejszy czas trwania kontroli w firmach - wyjaśnia Michał Krupiński, wiceminister Skarbu Państwa.

- Nie będzie kontrolowany przedsiębiorca, lecz legalność prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - dodaje Krupiński.

Zapowiadane przez Ministerstwo Skarbu Państwa ograniczenia sposobu prowadzenia kontroli nie wprowadzą jednak oczekiwanej przez przedsiębiorców zasady: jedna firma, jedna kontrola - wynika z projektu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, do którego dotarła GP.


Od dwóch do ośmiu tygodni

Kontrole będą zdecydowanie krótsze. Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie będzie mógł przekroczyć: dwóch tygodni w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców, trzech tygodni do małych przedsiębiorców, czterech tygodni w odniesieniu do średnich przedsiębiorców i osiem tygodni w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców. Za dzień rozpoczęcia kontroli przyjmowany ma być dzień, w którym zostały podjęte czynności kontrolne, a dniem zakończenia dzień, w którym zostały zakończone, a pozostało tylko sporządzenie protokołu pokontrolnego i przedsiębiorca ma dostęp do dokumentacji i działalności firmy. Gdyby takiego dostępu jeszcze nie uzyskał, to autorzy projektu zaproponowali uznać za ostatni dzień kontroli dzień dostarczenia przedsiębiorcy gotowego protokołu pokontrolnego.


Kilka kontroli tylko wyjątkowo

Druga jednoczesna kontrola w firmie będzie mogła odbywać się tylko w ściśle określonych w ustawie przypadkach.

Ministerstwo Skarbu Państwa przewiduje, że wyjątkowo będzie można prowadzić jednocześnie drugą kontrolę w tej samej firmie, gdy jest to niezbędne w związku z prowadzonym dochodzeniem o przestępstwo, przestępstwo skarbowe albo wykroczenie skarbowe.

Projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza dwie ważne zasady, których muszą przestrzegać inspektorzy, zanim wkroczą do firmy. Przede wszystkim powinni sprawdzić, czy przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą wywiązuje się z obowiązków nałożonych przez obowiązujące przepisy. Kontroli ma podlegać działalność gospodarcza prowadzona przez firmę, a nie osoba przedsiębiorcy. Powinny być one prowadzone w taki sposób, aby nie naruszały normalnego funkcjonowania sprawdzanego przedsiębiorstwa.


Inspektor z upoważnieniem

Zanim inspektor rozpocznie kontrolę, powinien okazać przedsiębiorcy legitymację służbową, która upoważnia go do wykonywania czynności inspekcyjnych. Musi też wręczyć upoważnienie do wykonywania tych czynności.

- W projekcie powrócono do możliwości wykonywania kontroli na podstawie legitymacji - narzeka Irena Ober, prezes firmy Bio-Mot we Wrocławiu.

Gdy organ kontroli nie dopełni wszystkich ustawowych warunków, to wszystkie przeprowadzone czynności kontrolne można będzie uznać za niebyłe. Oznaczać to będzie, że poczynione na ich podstawie ustalenia nie wywołają żadnych skutków prawnych.

- Wprowadzenie takiego rozwiązania zdyscyplinuje organy kontroli - uważa Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha.

Wprawdzie kontrolę będą wykonywać również osoby, które nie są pracownikami organu kontroli, ale stanie się to możliwe tylko wtedy, gdy przy tych czynnościach potrzebna jest wiedza specjalistyczna.


Najczęściej kontrolują przedsiębiorców

urzędy skarbowe 47 proc. firm

Państwowa Inspekcja Pracy 44 proc. firm

Państwowa Inspekcja Sanitarna 22 proc. firm

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 15 proc. firm

*źródło BCC




MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA