REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt zmian w prawie farmaceutycznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kozińska

REKLAMA

Proponowana nowelizacja prawa farmaceutycznego idzie w stronę ograniczenia konkurencji i koncentracji na rynku leków.


Jeszcze w tym tygodniu Sejm ma się ponownie zająć projektem ustawy Prawo farmaceutyczne, który z poprawkami odesłał Senat. Senat zgodził się na sprzedaż wysyłkową leków, czyli istnienie aptek internetowych oraz ograniczoną możliwość reklamy aptek tradycyjnych.

REKLAMA


Walka o kształt nowych zasad wyraźnie się zaostrza, bo prawdopodobnie już za kilka dni posłowie zaczną debatować nad kolejną ustawą wchodzącą w skład pakietu prawo farmaceutyczne. Tym razem chodzi o tzw. geografię aptek, czyli o ograniczenie ich liczby, oraz zasady ustalania cen i marż w obrocie lekami. Każdy gracz chce mieć jak największy dostęp do rynku, który wart jest prawie 15 mld zł. Własne stanowiska forsują już nie tylko producenci i dystrybutorzy leków. Przeciwko proponowanemu przez aptekarzy ograniczeniu konkurencji protestuje Business Center Club, Konfederacja Pracodawców Polskich, Centrum im. A. Smitha. Pomysły krytykuje UOKiK.


Stefan Bogusławski z IMS Health uważa, że jeśli wejdą w życie przepisy w proponowanym dziś kształcie, to pozytywnie zmiany będą odczuwalne tylko krótkoterminowo.


- Rynek zareaguje tak, że w perspektywie dwóch, trzech lat przepisy, które mają hamować konsolidacje hurtowni i aptek, tylko przyspieszą ten proces. Niektóre apteki i tak będą musiały się zamknąć. Stracą małe firmy produkujące leki, bo nie wytrzymają konkurencji. Firmy dostarczające leki innowacyjne z zagranicy zyskają, tylko jeśli NFZ zdecyduje się zwiększyć wydatki na leki patentowe - mówi szef IMS.


Na razie organizacje konsumenckie ostrzegają, że skumulowane zmiany prawa wywołają wzrost cen leków o 10-11 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Aptekarze przekonują, że jedna apteka co 4 km wystarczy na 3 tys. osób. Nie chcą też aptecznych sieci, bo z nimi konkuruje się znacznie trudniej. Propozycje, które weszły do projektu ustawy, mają zahamować koncentrację w sektorze detalicznego obrotu farmaceutykami.


- Stąd już tylko krok do reglamentowania liczby warzywniaków i kiosków z gazetami na osiedlu. Tylko przedsiębiorca powinien decydować o tym, czy chce zaryzykować i otworzyć piątą aptekę na danej ulicy - mówi Bogusław Piwowar, wiceprezes BCC.


Ministerstwo Zdrowia za cel stawia sobie uporządkowanie rynku i ograniczenie korupcji. Chce też kontrolować ceny leków, skoro do wielu dopłaca z budżetu.


- Nowelizacja ma dostosować nasze przepisy do prawa Unii. W większości krajów europejskich nie istnieje system dowolnych cen i upustów przy obrocie lekami. Firmy generyczne zgadzają się, że ustanowienie maksymalnej ceny producenta będzie dobre, bo to producent, a nie hurtownia i apteka, będzie decydował, po ile sprzedaje swój lek - mówi Cezary Śledziewski z Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego.


Katarzyna Kozińska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA