Dopłaty na demontaż samochodów
O pieniądze na demontaż aut mogą starać się tylko te podmioty, które do 15 lutego tego roku przedstawiły w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawozdanie z osiągniętych w ubiegłym roku efektów recyklingu i odzysku. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, że wniosek o dopłatę muszą złożyć do końca marca.
Termin złożenia odpowiednich dokumentów nie jest jedynym kryterium uzyskania dopłaty na demontaż starych aut. Trzeba także osiągnąć 95 proc. odzysku substancji, materiałów lub energii w stosunku do masy pojazdów przyjętych do złomowania oraz 85-proc. poziomu recyklingu. W przypadku samochodów, które były wyprodukowane przed 1 stycznia 1980 r. poziomy odzysku i recyklingu są niższe i wynoszą odpowiednio 75 i 70 proc.
Pieniądze na dopłaty do demontażu pochodzą z opłat za sprowadzanie pojazdów do Polski. Zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji od początku 2006 roku, każdy pojazd wprowadzony na polski rynek obciążony jest opłatą w wysokości 500 zł, którą uiszcza się na odrębny rachunek bankowy NFOŚiGW. Dokument potwierdzający wpłatę jest niezbędny przy rejestracji pojazdu. Natomiast podmioty, które sprowadzają więcej niż tysiąc aut, muszą zapewnić sieć punktów zbiórki i stacji demontażu starych pojazdów.
To jak mają być rozdysponowane środki, które trafią na konto NFOŚiGW, określa rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat recyklingowych. Zgodnie z tym rozporządzeniem 50 proc. środków ma być przeznaczone na dopłaty do demontażu pojazdów. Działania inwestycyjne w zakresie demontażu, gospodarowania odpadami i zbiórki pojazdów mają być pokryte z 30 proc. wpływów. Natomiast 20 proc. zgromadzonych środków zostanie skierowanych na dofinansowanie gmin w zakresie zbierania porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Narodowy Fundusz do 30 kwietnia opublikuje na swoich stronach internetowych listę przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu, którzy otrzymają dopłatę. Natomiast podział pieniędzy, po rozpatrzeniu wniosków, ma być zakończony do 31 maja. Do tego czasu firmy uprawnione do uzyskania dopłat powinny otrzymać środki na swoje konta bankowe.
Podstawa prawna
l Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 2002).
l Rozporządzenie Rady Ministrów z 31 maja 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 108, poz. 739).
Łukasz Kuligowski
Komentarze(0)
Pokaż: